Vaterpas lagt på en køkkenbordplade for at kontrollere niveauet og afsløre en bue i midten. Form til køkkenbordplade med krumme kanter og niveauværktøj ovenpå, set i et byggeprojekt med trærammer. Form til en køkkenbordplade med bøjet krydsfiner, vaterpas og trælister på arbejdsbord, omgivet af værktøj i et rum med udsigt til træer. Hej! Jeg støber en køkkenbordplade og havde tænkt mig at støbe i morgen. Men opdager nu, at hele formen buer lidt i midten. Er der nogen, der har tips til, hvordan man kan rette den ud? Formfineren var ret buet, da jeg købte den, men ham, der solgte den, sagde, at den ville jævne sig, når jeg sætter reglerne på. Problemet er, at eftersom bænken er nøjagtigt 250. Har jeg været nødt til at sætte regler uden for fineren.

E
B billyby sagde:
[billede] [billede] [billede] Hej! Jeg støber en køkkenbordplade og havde tænkt mig at støbe i morgen. Men bemærker nu, at hele formen bugner lidt i midten. Har nogen tips til, hvordan man kan rette den ud? Formspånpladen var ret krum, da jeg købte den, men han, der solgte den, sagde, at den ville rette sig ud, når jeg reglade den. Problemet er, at fordi bordet er præcis 250. Har jeg været nødt til at regle uden for spånpladen.
Prøv at skrue en regel i spånpladen nedefra for at rette bunden op? Dette bør suppleres med flere reglar inden støbning, så den ikke begynder at bule af betonens vægt.

Hvad sker der med bukningen, når du belaster formen på samme måde, som betonen vil gøre?

• Synes
Nyfniken
  • Laddar…
E
M myrstack sagde:
Hvad sker der med buhningen, når du belaster formen på samme måde, som betonen vil gøre?
Ja, det kan man jo kun gætte. Generelt vil man jo gerne have alt perfekt, når man støber en bordplade. Skal du vende formen, når den er færdig?

Du skal jo selvfølgelig have en stum bund. Jeg ville have skruet reglar på undersiden på cc40 og derefter stillet det på gulvet.

E epw sagde:
Test at skrue en regel i plyfan nedefra for at rette bunden op? Dette bør suppleres med flere reglar inden støbning, så den ikke begynder at bule af betonens vægt.
Tak for svar! Hvordan gør jeg det, så jeg ikke laver huller i selve formen, hvis jeg skruer reglar nedefra? Bliver jo ikke så meget træk, hvis jeg kun skruer ind én centimeter (plyfan er 12 mm).

A atomlab sagde:
Du skal jo selvfølgelig have en stum bund. Jeg ville have skruet reglar på undersiden på cc40 og så stillet det på gulvet.
Tak! Har ikke helt styr på cc40. Er det 4cm mellem hver skrue? og samme spørgsmål som ovenfor. Hvad bruger jeg for skrue for at få godt greb på de sølle 12mm jeg har at gå på krydsfiner så jeg ikke får hul i overfladen jeg skal støbe på?

E epw sagde:
Ja det kan man jo bare gætte. Generelt så vil man jo gerne have alt perfekt, når man støber en bordplade. Skal du vende formen, når den er færdig?
Ja præcis den skal vendes

E
B billyby sagde:
Tak for svar! Hvordan gør jeg det, så jeg ikke laver hul i selve formen, hvis jeg skruer reglar underfra? Det bliver jo ikke så meget træk, hvis jeg bare skruer en centimeter ind (plyfaen er 12mm).
Hvis du f.eks. skruer en regel, der er 45 mm, så kan du bruge en skrue, der er 55 mm, og sørge for ikke at trække den ind i træet, men stoppe lige før, så plyfaen ikke revner eller buer. Cc40 betyder, at du skal placere reglar med 40 cm fra centrum af den ene regel til centrum af den anden. Altså 35,5 cm mellem reglarne, hvis du bruger 45 mm træ.

EddieHansson
Men det er vel nok at skrue i kanterne? Den skal jo holde op pladen, så det er jo nok at reglen sidder i kanten.

• Synes
kizen
  • Laddar…
E epw sagde:
Hvis du fx skruer en lægte som er 45 mm, kan du bruge en skrue som er 55 mm og sørge for ikke at skrue den ind i træet, men stoppe lige før, så krydsfineren ikke revner eller bugter ud. Cc40 betyder at du skal placere lægter med 40 cm fra centrum af den ene lægte til centrum af den anden. Altså 35,5 cm mellem lægterne hvis du bruger 45 mm træ.
Tak for god forklaring! Ja, så synes jeg virkelig det bør være nok. Skal opdatere i morgen hvordan det går.

EddieHansson EddieHansson sagde:
Men det er vel nok at skrue i kanterne? Den skal jo holde op pladen, så det er nok at reglen sidder i kanten.
Mener du på undersiden? For på oversiden har jeg allerede reglar i kanterne som du ser.

Hvor tyk bliver pladen? Armering?

Hvad skal du behandle med? Jeg har brugt stenfix 50 med meget godt resultat, kaffe eller vin sætter sig ikke i pladen. Dog har jeg slebet pladerne ned, så man ser alle de forskellige sten, der ligger et tyndt lag med beton, der let suger alt til sig, men det er ofte det, folk opfatter som beton-looket. Så smag er som bagen. Mvh Anders

A Anders_sbj sagde:
Hvor tyk bliver pladen? Armering?

Hvad skal du behandle med? Jeg har brugt stenfix 50 med meget gode resultater, kaffe eller vin sætter sig ikke i pladen. Dog har jeg slebet pladerne ned, så man ser alle de forskellige sten, der ligger et tyndt lag med beton som let suger alt, men det er ofte det folk opfatter som beton-looket. Så smagen er som bagen. Mvh Anders
Tak for tip! pladen bliver 3 cm, tanken er at lægge dobbelt armering ved vask/kogeplade for at den ikke skal revne. Jeg skal slibe ned derefter med vådbetonslibe for at få frem stenene som du siger. Jeg bruger derfor grovbeton. Armeringsnet op ad væggen, klar til brug i et byggeprojekt med beton.

Hvad tror I om denne skrue? En jeg talte med i Bauhaus troede ikke på ideen med at skrue, da 12mm er for lidt at gå på. Han mente, jeg skulle bruge pl400 på lægterne og lægge vægt på. Meninger? Kasser med 4,2x55 mm spånpladeskruer på en hylde, pris 189 kr hos Bauhaus, diskussion om styrke ved brug på 12 mm materiale.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.