6,626 læst ·
38 svar
7k læst
38 svar
Støbeform til bordplade som buer

Prøv at skrue en regel i spånpladen nedefra for at rette bunden op? Dette bør suppleres med flere reglar inden støbning, så den ikke begynder at bule af betonens vægt.B billyby sagde:[billede] [billede] [billede] Hej! Jeg støber en køkkenbordplade og havde tænkt mig at støbe i morgen. Men bemærker nu, at hele formen bugner lidt i midten. Har nogen tips til, hvordan man kan rette den ud? Formspånpladen var ret krum, da jeg købte den, men han, der solgte den, sagde, at den ville rette sig ud, når jeg reglade den. Problemet er, at fordi bordet er præcis 250. Har jeg været nødt til at regle uden for spånpladen.
Tak for svar! Hvordan gør jeg det, så jeg ikke laver huller i selve formen, hvis jeg skruer reglar nedefra? Bliver jo ikke så meget træk, hvis jeg kun skruer ind én centimeter (plyfan er 12 mm).E epw sagde:
Tak! Har ikke helt styr på cc40. Er det 4cm mellem hver skrue? og samme spørgsmål som ovenfor. Hvad bruger jeg for skrue for at få godt greb på de sølle 12mm jeg har at gå på krydsfiner så jeg ikke får hul i overfladen jeg skal støbe på?A atomlab sagde:
Hvis du f.eks. skruer en regel, der er 45 mm, så kan du bruge en skrue, der er 55 mm, og sørge for ikke at trække den ind i træet, men stoppe lige før, så plyfaen ikke revner eller buer. Cc40 betyder, at du skal placere reglar med 40 cm fra centrum af den ene regel til centrum af den anden. Altså 35,5 cm mellem reglarne, hvis du bruger 45 mm træ.B billyby sagde:
Tak for god forklaring! Ja, så synes jeg virkelig det bør være nok. Skal opdatere i morgen hvordan det går.E epw sagde:Hvis du fx skruer en lægte som er 45 mm, kan du bruge en skrue som er 55 mm og sørge for ikke at skrue den ind i træet, men stoppe lige før, så krydsfineren ikke revner eller bugter ud. Cc40 betyder at du skal placere lægter med 40 cm fra centrum af den ene lægte til centrum af den anden. Altså 35,5 cm mellem lægterne hvis du bruger 45 mm træ.
Hvor tyk bliver pladen? Armering?
Hvad skal du behandle med? Jeg har brugt stenfix 50 med meget godt resultat, kaffe eller vin sætter sig ikke i pladen. Dog har jeg slebet pladerne ned, så man ser alle de forskellige sten, der ligger et tyndt lag med beton, der let suger alt til sig, men det er ofte det, folk opfatter som beton-looket. Så smag er som bagen. Mvh Anders
Hvad skal du behandle med? Jeg har brugt stenfix 50 med meget godt resultat, kaffe eller vin sætter sig ikke i pladen. Dog har jeg slebet pladerne ned, så man ser alle de forskellige sten, der ligger et tyndt lag med beton, der let suger alt til sig, men det er ofte det, folk opfatter som beton-looket. Så smag er som bagen. Mvh Anders
Tak for tip! pladen bliver 3 cm, tanken er at lægge dobbelt armering ved vask/kogeplade for at den ikke skal revne. Jeg skal slibe ned derefter med vådbetonslibe for at få frem stenene som du siger. Jeg bruger derfor grovbeton.A Anders_sbj sagde:Hvor tyk bliver pladen? Armering?
Hvad skal du behandle med? Jeg har brugt stenfix 50 med meget gode resultater, kaffe eller vin sætter sig ikke i pladen. Dog har jeg slebet pladerne ned, så man ser alle de forskellige sten, der ligger et tyndt lag med beton som let suger alt, men det er ofte det folk opfatter som beton-looket. Så smagen er som bagen. Mvh Anders