Jeg overvejer at støbe egne vindueskarme og tænkte på, om der er nogen, der har nogle tips omkring det? Hvis det spiller en rolle, kan jeg nævne, at ydervæggene er lavet af letbeton.

Nogle overvejelser:

- Skal man stedstøbe dem eller støbe i en separat form og derefter montere?
- Kan det blive flot - forudsat at man synes beton ser flot ud? Skal man slibe efter støbning for at få runde kanter måske?
- Er det praktisk - hvad sker der, hvis man spilder blomstervand på dem?
- Behøver man behandle dem på nogen måde - "imprægnere" eller "olie" måske?

Hvad synes I? Skør idé eller en billig og god måde at fikse vindueskarme på?

Milkshaken
Hej. Jeg ville nok have formstøbt dem. dvs, sømmet en form sammen ved siden af.. For at få fine kanter kan man bruge forskellige lister, et tip er en minimal trekantsliste, der fastgøres i kanten, hvor den færdige overflade skal være. Når du fjerner formen, har du en lille facade kant, som desuden er stærk, dvs holder til de fleste stød og skub.
At oliere dem efterfølgende er nok en god idé, jeg har ikke selv gjort det, men ved at det er populært blandt dem, der støber deres egne køkkenvaske.

Hvad angår slibning, så kan du stålsvirpe overfladen, men du må nok regne med at finslibe kanterne lidt...

Jeg havde jo brugt den formstøbte side som "overside", og bruger man blank plade eller plastik at støbe imod, kan man få en helblank overflade som næppe kræver slibning.

Milkshaken
ja kalleman, men det er vel som regel sværere at bygge forme i stål/plade,,, Plast som man lægger i en form plejer jo at krølle sig, uanset hvordan man gør..... og hvem har adgang til rigtige plastforme ?

almindelig byggplast og en hæftepistol er et trick til at få glat plast

Milkshaken
bliver jo synligt i betonen

Tror I, at man skal vibrere betonen ordentligt for at det skal blive godt, eller er det nok at banke lidt på formen?

Hvis man skal stålslibe, hvordan gør man det? At leje en "helikopter" til en lille vinduesbænk føles jo lidt forkert? Findes der måske en slags skive, som man kan koble til en almindelig boremaskine eller lignende?

Nogen der ved, hvor man kan få fat i pigment, hvis man vil farve betonen mørkegrå eller måske sort?

Milkshaken sagde:
ja kalleman, men det er vel som regel sværere at bygge forme i stål/plade,,, Plast som man lægger i en form plejer jo at krølle sig sammen uanset hvordan man gør..... og hvem har adgang til rigtige plastforme?
Jeg byggede en enkel form i messingplade, som jeg fandt hos Clas Ohlson. Det ville have været billigere med stålplade selvfølgelig, men de stykker jeg fandt der havde ikke de rigtige mål + jeg behøvede ikke så meget. Resultatet blev over forventning med en næsten silkesblød finish på betonen. Jeg havde ingen vibrator men bankede forsigtigt på formen i et par minutter efter ilægning. Stålplade kan ganske enkelt bukkes til og placeres i en form.

Andet materiale man kan bruge er gammelt vinduesglas, plexiglas, byggplast som nævnt, almindelig formfinér giver også gode resultater. Så for øvrigt resultatet af en studiekammerats støbning, som prøvede at støbe mod aluminiumsfolie, hvilket ikke skal anbefales. Folien var helt væk efter godt et døgn i formen med misfarvning og mærkelig overfladestruktur på betonen som følge. Aluminium klarer ikke den høje alkalinitet i betonen. Selv min messing var kraftigt oxideret efter et døgn.

Hvorfor ikke støbe mod type krydsfiner eller finer og få en spændende træmønstret overflade?

Sigt det grove materiale fra i finbeton og få en "perfekt" jævn grå overflade uden ujævnheder.

At farve en beton kræver STORE mængder pigment og bliver alligevel ofte ikke, som man har tænkt sig. Især hvis man er ude efter en sort beton. Resultatet afhænger meget af farven på cementen og på ballast. Det bedste er at tage udgangspunkt i hvidcement og ballast, der ligger tæt på den farve, man vil have. Helt sort er nok umuligt uden at ødelægge betonens styrke. Pigment kan du ellers købe i almindelige farve- eller kunstnerbutikker. Kunstnerpigmenter er af meget højere kvalitet og klasse men dyrere.

"Endelig hjemme" lavede en bordplade i beton og sleb den med vådslibning, og derefter dryssede han "fin cement" over (hældte cement i en si for at fjerne eventuelle "klumper") for den sidste finish.
Det blev meget flot, hvis man kan lide det.

Det kan måske være værd at lave en mere.

Held og lykke!

Milkshaken
jeg havde ikke nøjedes meeed at bare banke, jeg havde dels armeret med bistål. og så havde jeg fremkaldt vibrationer med en eller anden maskine..... Luften er et problem, man skal slippe af med det helt for at opnå fuld styrke. tænk på at en vinduesbænk jo ikke skal være mere end typ. 15-20 mm tyk...

Hvordan ville du placere bistålsarmeringen?

milkshaken. Sætter du hæfteklammeren på de rigtige steder, så ses de ikke dvs under kanter osv

K
Armering, selvfølgelig og så ikke brugt almindelig finbeton, som er ret tyktflydende men en letflydende produkt som man ikke behøver at "vibre", for at sikre mod luftporer.

Hvor kan man få fat i sådan letflydende beton?

K
Hos ÅF for de store... tjek Rep 920 eller EXM 702, begge fra maxit. Glem ikke at læse produktbladene så det ikke går galt i sidste ende :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.