Jeg tænkte jeg ville sætte en port op for indkørslen, inden vildsvinesæsonen for alvor starter. Jeg har et eksisterende hegn med solide stolper ved indkørslen, som jeg tænkte at fastgøre porten i.
Det er to grove (20 - 30 cm vil jeg gætte på, har ikke målt) jernrør fyldt med beton.
Problemet er, at de sidder meget skævt. Fra siden ser det sådan ud:
Så spørgsmålet er nu, hvordan jeg skal fastgøre porten, eller rettere, hængslerne til porten. Skal jeg sætte dem langs midterlinjen på den ene stolpe, eller skal jeg sætte dem lodret? Hvad vil se bedst ud? At rette stolperne er desværre ikke en mulighed. At sætte hængslerne langs midterlinjen tror jeg ville se bedst ud på hængselsiden, men det vil se rigtig dårligt ud på den anden side, hvor portalhåndtaget kommer til at sidde. At sætte den lodret vil nok se halvt skævt ud på begge sider... Porten vil åbne ud over nedadgående bakke, som man ser på det andet billede.
Lodret eller lidt skrånende udad, så de holder sig åbne, når du skal køre ud/ind med bilen.
Udad? Indad bliver det vel? I så fald hælder stolpen allerede i den rigtige retning, så det ville fungere at sætte den langs med centrumlinjen. Men så vil den jo som sagt møde meget skævt imod den anden stolpe.
Udad? Indad bliver det vel? I så fald hælder stolpen allerede i den rigtige retning, så det ville fungere at sætte den langs med centrumlinjen. Men så møder den som sagt meget skævt mod den anden stolpe
På hvilken side af stolpen skal du sætte hængslerne?
Hvor meget skal porten åbnes?
Hvis du sætter dem på indersiden af stolpen og porten åbnes 90 grader udad, så bliver det rigtigt, hvis du følger stolpens hældning, hvis jeg nu har forstået det rigtigt.
gRINDEN BEHÖVER INTE VARA PLANT UTAN KAN VARA SKRUVAD SÅ ATT DEN MØDER BÅDA STOLPARNA I CENTUMLINJEN
Ja, det har jeg også funderet på. Men hvordan får jeg skruet lågen? Jeg tænkte bygge en enkel låge ved at lave en ramme af brædder og så sætte en brædde på diagonalen tværs igennem. Eller bliver lågen måske så "blød", at hvis man har en ordentlig lukning, sker det automatisk? (Et stop i nederkanten og et håndtag eller lignende i overkanten)
sblixten sagde:
På hvilken side af stolpen skal du sætte hængslerne?
Hvor meget skal lågen åbnes?
Hvis du sætter dem på indersiden af stolpen og lågen åbnes 90 grader udad, så bliver det rigtigt, hvis du følger stolpens hældning, hvis jeg nu har forstået det rigtigt.
Jeg skal sætte hængslerne på den højre stolpe i det øverste billede. Det er den stolpe, som hælder mod venstre i det andet billede. Hængslerne kommer til at sidde ud for den anden lågestolpe, og jeg forventer at åbne lågen 90 grader. Så når den er åben, hænger den lidt nedad (pga. stolpens hældning) og følger altså til dels ned ad bakken, som ses på billede to.
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.