Har lige købt en ny andelsbolig og er ved at få den lige så fin som den, jeg lige har solgt. En ting, der skal ordnes, er vægmonteret TV. Da disse vægge lyder som enkelgips, forsøgte jeg at finde reglar ved at banke, men til min overraskelse finder jeg ingen reglar baseret på lyd. I køkkenet er bordpladen nu fjernet for at give plads til granit, og i et hjørne kan man se gipsen direkte og se præcis, hvor skruerne er. Dette burde altså være der, hvor en regel er. Jeg banker, men der høres ingen anderledes lyd.

Findes der metoder at fastgøre gipsvægge på, som ikke involverer reglar? JM byggede dette hus.

Selvfølgelig er det at banke næppe en vandtæt metode, men i den tidligere lejlighed hørte man en meget tydelig forskel, og det var desuden dobbeltgips.

Det er nok stålreglar i væggen. Men noget så let som et tv er ingen problem at sætte i gips. Gælder bare om at bruge de rigtige ting. Vægt på tv'et?

huggan sagde:
Det er nok stålregler i væggen. Men noget så let som et fjernsyn er ingen problem at sætte i gips. Gælder bare om at bruge de rigtige ting. Vægt på fjernsynet?
Tak for dit svar.

Der var stålregler i den forrige med men man kunne tydeligt høre en forskel i dumhed ved at banke.

I dobbeltgips fastgjorde jeg TV'et direkte i væggen uden at ramme en regel men i enkeltgips er jeg lidt mere i tvivl.

TV'et vejer nok 22-23 kg tænker jeg, en 55''. I skinnen som fastgøres i væggen kan man få 4 stk. 10 mm expanders i uden at de sidder for tæt på hinanden.

Jeg ved at expanders klarer vægten uden problem, selv en af disse fire ville nok klare det, men gipsen er jeg mindre sikker på.

Gipset vil klare vægten uden problemer.

Præcis. 6 kg per skrue er ingen problemer for hverken skrue eller gips.

Tak for alle svar. På andre fora samt lidt overalt får man lidt blandede meninger om enkelgips og stor væghængt TV, deraf min usikkerhed.

Angående gips uden reglar så var der faktisk ingen reglar i køkkenet, men det var en helt dækkende træplade bagved som gipset blev fastgjort i. Er dette en normal metode for netop køkken?

Bag skiva er der selvfølgelig reglarne. Hvordan skulle skiva ellers holdes på plads?

Det er normalt at bruge træskiva bag gipset.

Helt utroligt! Men regelsøgeren viser, at der er regel bagved... når man har boret, er der ingenting...
Ok. søg et andet sted... næh... ikke en eneste regel i hele gipsvæggen! Hverken træregler eller metalregler...
Et 86" TV skulle på den væg! 45 kg...
Satte i 7 metalexpandere og beslaget syntes at sidde ordentligt fast. Hængte TV'et op - ingen komplikationer.
Men for pokker, hvor føles det skræmmende med et så tungt TV på en gipsvæg, der også er uden regler.

Der findes reglar i karton, som er begyndt at blive populære, for reglar findes der i væggen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.