Hej!
Jeg grubler over noget, og jeg håber at få lidt input fra forummet.
Har købt et 32-tommers tv (vægt 4,6 kg), som jeg gerne vil montere på et foldbart stativ af denne type: https://www.jula.se/catalog/hem-och...-bild/vaggfasten-och-mobler/vaggfaste-929084/
Jeg ved godt, at det ideelle er at montere det i en regel, i vores tilfælde metal, men jeg er fristet til at montere direkte på vores gipsvæg med et lag, simpelthen for at få det på det rigtige sted. Er jeg dum så? Holder det? Eller bør jeg holde mig til reglen? Beslaget mod væggen har ret lidt areal, hvilket gør mig betænkelig ca. 6 x 26 cm.
What say you?
Mvh
Anders
Jeg grubler over noget, og jeg håber at få lidt input fra forummet.
Har købt et 32-tommers tv (vægt 4,6 kg), som jeg gerne vil montere på et foldbart stativ af denne type: https://www.jula.se/catalog/hem-och...-bild/vaggfasten-och-mobler/vaggfaste-929084/
Jeg ved godt, at det ideelle er at montere det i en regel, i vores tilfælde metal, men jeg er fristet til at montere direkte på vores gipsvæg med et lag, simpelthen for at få det på det rigtige sted. Er jeg dum så? Holder det? Eller bør jeg holde mig til reglen? Beslaget mod væggen har ret lidt areal, hvilket gør mig betænkelig ca. 6 x 26 cm.
What say you?
Mvh
Anders
Jaha... Joho... Havde vel ventet mig det svar. Havde en diskussion på arbejdet, hvor to "gubber" mente, at det burde være tilstrækkeligt. Derfor spørgsmålet egentlig. Men det må nok blive som du siger, en plade for at forstærke og sprede kræfterne. Tror dog jeg tør prøve med en mindre plade, tv'et er jo latterligt let.R rävlyan sagde:
Tak for svar
A
Hvis man regner lidt på det...
5 kg på en 0,5 m vippearm bliver jo 2,5 Nm. Støtten mod væggen synes at være omtrent halvt så høj som vippearmen, 0,25 m. Så trækkræften bliver ca. 10 kg. Ville du hænge en 10 kg loftlampe med den fastgørelse i en gipsplade?
(Og angående tippet om at teste. Det er jo ikke bare at spartle og male. Man skal jo eventuelt også købe et nyt TV.)
5 kg på en 0,5 m vippearm bliver jo 2,5 Nm. Støtten mod væggen synes at være omtrent halvt så høj som vippearmen, 0,25 m. Så trækkræften bliver ca. 10 kg. Ville du hænge en 10 kg loftlampe med den fastgørelse i en gipsplade?
(Og angående tippet om at teste. Det er jo ikke bare at spartle og male. Man skal jo eventuelt også købe et nyt TV.)
Snarere 25 Nm. Nu er det jo ikke de samme enheder, men forholdet er jo på jorden 5kg = 50N.Nyfniken sagde:
Hvis man beregner lidt på det...
5 kg på en 0.5 m hävarm bliver jo 2.5 Nm. Støtten mod væggen synes at være omtrent halvt så høj som hævarmen, 0.25 m. Så trækkraften bliver ca. 10 kg. Ville du hænge en 10 kg loftlampe med den fastgørelse i en gipsplade?
(Og angående tipset at teste. Det er jo ikke bare at spartle og male. Man skal jo muligvis købe et nyt TV også.)
Desværre vejer jo også stativet en del...
Men hvad tror I om løsningen med at fastsætte en 10 mm krydsfiner med 6-8 gipsankre/Molly og så fastgøre stativet til den? Pladen kan være 40 x 50 eller lignende. Kan det fungere?
Endnu en gang tak for svar
Anders
Men hvad tror I om løsningen med at fastsætte en 10 mm krydsfiner med 6-8 gipsankre/Molly og så fastgøre stativet til den? Pladen kan være 40 x 50 eller lignende. Kan det fungere?
Endnu en gang tak for svar
Anders
Ifølge Gyproc klarer enkelgips 15 kg træk med en Mollyplugg, og de har sikkert en sikkerhedsmargen på tallet. Jeg tror, at stativet faktisk kan fastgøres med Mollyplugg, forudsat at der ikke er børn i familien, der hænger i stativet.
Altvidende
· Västra Götaland
· 12 284 indlæg
Det er jo et ret lille og let tv, så det er ingen problemer at fastgøre med plug i enkelgips.
Tak for svar alle sammen. har ikke monteret den endnu, men det ender nok med, at jeg sætter en plade op som forstærkning, lidt margin mod klatrende unger 
Kom på at jeg kan byde på et billede, hvor man kan se, hvordan det blev. Købte en spidshuldplade i passende størrelse og skruede den først op med molly. Derefter skruede jeg stativet fast på pladen og gennem gipsen. I alt 8 Molly, med pladen for at fordele belastningen. Så beklædte min hustru den grimme plade med stof. Stabilt og godt
Dårligt billede, men der blev intense protester, hvis jeg rodede for meget
Tak for rådgivningen!
Dårligt billede, men der blev intense protester, hvis jeg rodede for meget
Tak for rådgivningen!
Senest redigeret:
Altvidende
· Västra Götaland
· 12 284 indlæg
Har ligesom fæste. De plastkåber syntes jeg var grimme, så jeg smed dem væk.