T Testarn sagde:
Jeg har læst det, der blev skrevet i den anden tråd og forstår, hvad de skriver (tror jeg...) og da spiller eludtag ingen rolle, sørg bare for, at der bliver isolering bagved.
Hvis det skal fastgøres i væggen gælder det, at det er akustikregel (med blødt mtrl mod væg og gips, det er ikke det samme med "almindelig" stålregel).
Der fandtes jo også mere info om frekvens, der forstyrrer, så da bliver det ikke lige så vigtigt at frakoble væggen, og tætning rundt omkring vil ikke gøre såå stor forskel.
Held og lykke med væggen!
Tak! Jo præcis, skal bestemt køre akustikreglar!

doglas2009 doglas2009 sagde:
Jeg har måske misforstået det, fik dette billede på det andet forum, den venstre del er i mit tilfælde betonen. Jeg troede, at man fastgjorde reglerne til væggen også, men mener du, at man kun fastgør reglerne til skinnerne i gulv/loft?
Det vigtige for reglerne er, at de to tunge overflader er mekanisk adskilt. Produktet på dit billede er en enkel og kompakt måde at opnå det ved konstruktion af en helt ny væg med tilhørende gipsning fra begge sider. Den ser ikke direkte ud til at være bygget til nemt at skrues fast i en eksisterende væg, men hvis du kan, vil det selvfølgelig fungere udmærket. Ikke bedre end en fritstående regelvæg, men måske så tæt på lige så godt, at det kan være ligegyldigt.

Jeg har måske misforstået det, fik dette billede på det andet forum, den venstre del er i mit tilfælde betonvæggen. Troede at man også fastgjorde reglerne til væggen, men mener du, at man kun fastgør reglerne til skinnerne i gulv/loft?
Det er jo hver anden regel til hver side, du har jo kun brug for dem, der sidder i den nye væg.

T
M Mellanbarn sagde:
Det jo hver anden regel i hver retning, du behøver jo kun dem, der sidder i den nye væg.
Det har du jo ret i... nu når jeg kigger på billedet lidt mere nøje, så sidder der regler på halvdistance end normalt og hver anden regel sidder forskudt til den ene side og resten til den anden...

Det skulle jo betyde, at man bør sætte en 95 mm bund- og toppliste og så 70 mm stående akustikregler og have hver anden fastgjort i den eksisterende væg og hver anden i gipspladerne.

Arbejder man med 120 cm gips, så bliver det stående regler c/c 300 mm.

Det er måske lige så godt at stille hele den nye væg ud fra den eksisterende væg og kun fastgøre gulv- og loftskinnerne og så stående regler i disse. Så kan man bruge 95 mm regler med c/c 600 og spare lidt på akustikreglerne. De er jo ikke billige...

Selv jeg havde overset, at reglerne var sakset, heldigt at nogen har styr på det...

Er der noget, der siger, at reglerne skal fastgøres med c/c 300, eller kan man køre c/c 450? Eller bliver det meget ustabilt?

Tænker, at jeg nok alligevel vil fastgøre mod den eksisterende væg, så jeg undgår at tage mere plads fra rummet end nødvendigt, men at finde 95mm akustikskinner og 70mm akustikregler i byen synes at være lettere sagt end gjort.

Er der noget at tænke på, når man vælger gipsplader, eller kan man bare tage de første og billigste?

T
Pladen skal fastgøres i kanterne og midt på, og hvis man skal klippe reglar, så fordobler man antallet af reglar, fordi pladerne på den ene side fastgøres i hver anden regel og pladerne på den anden side (i dit tilfælde den eksisterende væg) fastgøres i de resterende.

Det betyder, at bruger du 120-plader, kan du regel c/c 300 mm, og bruger du 90-plader, skal du regel c/c 225 mm.

Kvalitet på gipsplader er ikke så vigtigt, de skal være tunge og ikke gå i stykker, når du skruer i dem.

T Testarn sagde:
Pladen skal fastgøres i kanterne og midten, og skal man save reglar, så fordobler man antallet af reglar, da den ene sides plader fastgøres i hver anden regel, og den anden sides plader (i dit tilfælde den eksisterende væg) fastgøres i de resterende.

Det betyder, at hvis du bruger 120-plader, kan du regle c/c 300 mm, og hvis du bruger 90-plader, skal du regle c/c 225 mm.

Kvaliteten på gipsplader er ikke så vigtig, de skal være tunge og ikke gå i stykker, når du skruer i dem.
Tak for svaret! Efter at have tegnet det i paint, forstår jeg, hvad du mener.

Endnu et spørgsmål. Hvordan skal man tænke, når man skal fastgøre et ret stort antal reglar i en betonvæg, er der noget generelt om, hvorvidt "man plejede" at sætte el/vand-ledninger i betonvægge i 50/60'erne? Eller kan man kun få svar på det med bygningens tegninger?

T
Tak for svaret! Efter at have tegnet det op i paint forstår jeg, hvad du mener.

Endnu et spørgsmål. Hvordan skal man tænke, når man skal fastgøre et ret stort antal lægter i en betonvæg, kan man sige noget om, hvorvidt man "plejede" at sætte el/vand-ledninger i betonvægge i 50/60'erne? Eller er det kun med tegninger af bygningen, man kan få svar på dette?
Jeg er ikke sikker på, at du skal fastgøre så mange lægter i betonvæggen, de fastgøres i loft- og gulvskennen, som er fastskruet, og så kan fastgøre nogle af de stående i væggen. De behøver heller ikke fastgøres så tæt, men måske et par tre skruer er nok.

Når det gælder el- og vandrør i gamle huse, er jeg ingen ekspert, men gætter på, at de undgik at sætte for meget.
Varmerør går nok i ydervæg eller i skakt nær radiator, brugsvand samles i væg/skakt nær toilet/bad/køkken, som ofte lå væg-til-væg.
Elrør blev støbt ind i loft og vægelementer, og jeg tænker, at de trækkes langs væggene i overkanten og så lodret ned til stikkontakt/afbryder. Almindeligt med dåselåg oppe ved loftet ovenover stikkontakt/afbryder og derfra lige rør til disse.

Dåselåg kan være intapetseret, så bank lidt på væggen og lyt. Så er en kabelsøger god at bruge.

T Testarn sagde:
Jag er ikke sikker på, at du skal fastgøre så mange regler i betonvæggen, de fastgøres i loft- og gulvskinnen, som er fastskruet, og så kan fastgøre nogle af de stående i væggen. De behøver heller ikke at fastgøres så tæt, men måske et par tre skruer er nok.

Når det gælder el- og vandrør i gamle huse er jeg ingen ekspert men gætter, at de undgik at sætte for meget.
Varmrør går nok i ydervæg eller i skakt nær element, tappvand samles i væg/skakt nær toilet/bad/køkken som ofte lå væg-i-væg.
Elrør blev støbt ind i loft- og vægelementer, og jeg tænker, at de trækkes langs væggene i overkant og så lodret ned til stikkontakt/afbryder. Almindeligt med dåselåg oppe ved loftet ovenover stikkontakt/afbryder og derfra lige rør til disse.

Dåselåg kan være indtaperserede, så bank lidt på væggen og lyt. Så er en kabelsøger god at bruge.
Tak for svaret!

Nej, du har måske ret, jeg behøver måske ikke sætte fast alle reglerne i væggen. Skal høre, hvad de synes hos Beijers i morgen, et af de få steder som ser ud til at have alt det materiale jeg har brug for.

Dåselåg sidder der over begge stikkontakter, ellers tror jeg det skulle være roligt på den front, det er kun malet beton, så jeg synes jeg burde se, hvis der har siddet nogle andre steder.

Fungerer kabelsøger også i beton? Hvis ja, kunne det måske være værd at leje en sådan en dag og tjekke hele væggen...

T
Kabelsøgere bygger jo på at finde magnetfelter, så de kan jo blive lidt forvirrede af armering eller andet jern, men hvis man har en belastning på elkablet, så "bør" det give større udslag end ellers, men jeg er ingen ekspert, så tag det med et gran salt.
Den søger jeg har, skal kunne finde lægter og elkabel, så jeg gætter på, at der også findes andre måder at finde noget, måske ultralyd?

Nu har jeg materialet hjemme, så nu nærmer det sig, at jeg skal prøve mig på dette projekt.

En ting mere jeg overvejer, når jeg kigger på byggmax guide til, hvordan man bygger en skillevæg med stålregler, er trin 16-17. Man skal jo fæstne reglerne på begge sider i skinnerne, hvordan ville I have gjort i mit tilfælde, når reglerne skal fæstnes direkte mod væggen? Jeg kan jo ikke nå at skrue fast den indre skrue, som er mod betonvæggen, eller ville I have sat skruen lige igennem regel/skinne og fæstnet den i væggen?

https://www.byggmax.se/bygga-innervägg-med-stålreglar

T
Nu har jeg materialet hjemme så nu nærmer det sig, at jeg skal forsøge mig med dette projekt.

En ting til, jeg funderer over, når jeg kigger på Byggmax guide til, hvordan man bygger en indervæg med stålregler, er trin 16-17. Man skal jo fastgøre reglerne på begge sider i skinnerne, hvordan ville I have gjort i mit tilfælde, når reglerne skal fastgøres direkte mod væggen? Jeg kommer jo ikke til at skrue den indre skrue fast, som er mod betonvæggen, eller ville I have sat skruen lige igennem regel/skinne og fastgjort den i væggen?

[link]
Eftersom det är varannan stående regel som ska fästas mot sidan mot befintlig vägg skulle jag sätta skruv i takskena och regel samt i golvskenan och regel uppe och nere och kanske en på mitten.
De övriga reglarna fästs mot tak- och väggskena bort från befintlig vägg innan gipsskivor skruvas i dem.
Tak och golvskenan fästs på lämpligt sätt med skruv eller konstruktionslim.

Det burde nok være muligt at skrue fra indersiden af reglen og fastgøre i skinnen.

Konstruktionen med saksede reglar bruges jo til at stabilisere begge sider af væggen, men din væg bliver jo ensidig.

T Testarn sagde:
Eftersom det er hver anden stående regel, som skal fastgøres mod siden mod eksisterende væg, ville jeg sætte skrue i loftsskinne og regel samt i gulvskinne og regel op og ned og måske en på midten.
De øvrige regler fastgøres mod loft- og vægskinne væk fra eksisterende væg, før gipsplader skrues i dem.
Loft- og gulvskinnen fastgøres på passende måde med skrue eller konstruktionslim.
Tak! glemte at sige, at jeg forskede videre lidt på det andet forum og kom så frem til, at det der med krydsede regler ikke var noget, jeg behøver at gøre, men bare noget man gør, hvis man skal bygge en fritstående væg, derfor blev det 95mm regler/skinner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.