7,492 læst ·
38 svar
7k læst
38 svar
Gipsvæg på eksisterende væg, hvordan fastgøres stolper i loft mm?
Hej,
Flyttede for nylig til en lejlighed med betonvægge, problemet er, at det er meget lydtæt mod min nabo, så jeg vil derfor bygge en ny væg på den eksisterende betonvæg, der vender mod naboen. Efter at have forsket på et andet forum (faktiskt.io) hvordan jeg bedst bygger en lydisoleret væg, er jeg landet på en dobbeltgipsvæg med 95mm stålregler. Jeg har aldrig tidligere renoveret/bygget vægge eller lignende, så jeg har derfor nogle spørgsmål.
1. Jeg har sildebensparket i det aktuelle rum, jeg har netop lært konceptet "flydende gulv" og forstået, at jeg derfor ikke skal fastgøre reglerne i trægulvet, men at jeg skal save gulvet væk, hvor reglerne skal sidde, og fastgøre dem i betonen. Hvis reglen er 95mm, hvor bredt skal jeg save i gulvet? Skal gipsen ligge mod betonen eller mod parketgulvet? Skal jeg altså save 95mm + bredden af gipspladerne + lidt ekstra afstand (for at det skal "flyde") eller blot 95mm + den afstand, der er nødvendig for at gulvet kan "flyde".
2. Læste på dette forum om, at nogle limer reglerne i gulvet mod betonen, er det at foretrække, eller bør man skrue dem fast? Hvis man skal lime, hvilken lim skal man bruge?
3. Rummet i spørgsmålet er helt i beton, men der sidder en form for plade i loftet, som ser ud til at være skruet i betonen. Hvordan bør jeg fastgøre reglerne i loftet? Jeg vedhæfter et billede af loftet, hvis nogen har tanker om, hvad det er for et loft.
4. Generelt, når man fastgør stålregler i beton, hvor lange skruer plejer man at bruge?
Mange dumme spørgsmål her, men jeg er ikke interesseret i at gøre fejl.
Stort tak på forhånd!
Flyttede for nylig til en lejlighed med betonvægge, problemet er, at det er meget lydtæt mod min nabo, så jeg vil derfor bygge en ny væg på den eksisterende betonvæg, der vender mod naboen. Efter at have forsket på et andet forum (faktiskt.io) hvordan jeg bedst bygger en lydisoleret væg, er jeg landet på en dobbeltgipsvæg med 95mm stålregler. Jeg har aldrig tidligere renoveret/bygget vægge eller lignende, så jeg har derfor nogle spørgsmål.
1. Jeg har sildebensparket i det aktuelle rum, jeg har netop lært konceptet "flydende gulv" og forstået, at jeg derfor ikke skal fastgøre reglerne i trægulvet, men at jeg skal save gulvet væk, hvor reglerne skal sidde, og fastgøre dem i betonen. Hvis reglen er 95mm, hvor bredt skal jeg save i gulvet? Skal gipsen ligge mod betonen eller mod parketgulvet? Skal jeg altså save 95mm + bredden af gipspladerne + lidt ekstra afstand (for at det skal "flyde") eller blot 95mm + den afstand, der er nødvendig for at gulvet kan "flyde".
2. Læste på dette forum om, at nogle limer reglerne i gulvet mod betonen, er det at foretrække, eller bør man skrue dem fast? Hvis man skal lime, hvilken lim skal man bruge?
3. Rummet i spørgsmålet er helt i beton, men der sidder en form for plade i loftet, som ser ud til at være skruet i betonen. Hvordan bør jeg fastgøre reglerne i loftet? Jeg vedhæfter et billede af loftet, hvis nogen har tanker om, hvad det er for et loft.
4. Generelt, når man fastgør stålregler i beton, hvor lange skruer plejer man at bruge?
Mange dumme spørgsmål her, men jeg er ikke interesseret i at gøre fejl.
Stort tak på forhånd!
Medlem
· Stockholm
· 2 226 indlæg
Et rigtigt sildebensparketgulv flyder ikke på samme måde som et moderne gulv, hvor hele gulvet effektivt udgør en enkelt plade.
Hvad betyder det? At man kan skrue direkte i parketten? Talte med en ven, der havde talt med sin far, som har styr på det, han sagde, at hvis man skal gøre det "fagmandsmæssigt" korrekt, så bør man fastgøre det i betonen, og at det også bliver lettere, hvis man skulle få en vandlækage eller lignende.F fiskbuggaren sagde:
Synes I andre her anderledes?
Edit: Om gulvet er "rigtigt" eller ej, kan jeg dog ikke svare på, men jeg tror, det er originalt fra 50-60'erne engang.
Er det lejebolig? Har du uheldet med dig, kan de mene, at du skal gendanne lejligheden til den oprindelige stand ved fraflytning, selvom din handling er en forbedring!
Med det sagt, keep it simple!
Rør ikke gulvet, det hverken er nødvendigt for formålet, og det redder dig ved eventuelt krav om gendannelse.
Jeg ville have gjort sådan her:
Brug stålskeletter som du allerede har nævnt, men lad gulvreglen ligge tæt på gulvet og fastgør den kun i væggen. Skeletterne mod loftet fastgøres også i væggen der. De stående stålskeletter er vel tilstrækkeligt stive til kun at fastgøre langs loft og gulv, hvis fastgørelsen påvirker lydoverførsel, så man kun skruer øverst og nederst.
Bore hverken i loft eller gulv, al fastgørelse sker i væggen. Stålskeletterne vil stå stabilt for derefter at skrue dobbelte gipsplader på.
Voila! Solid lydisolerende væg og minimal påvirkning på lejligheden.
Rør ikke gulvet, det hverken er nødvendigt for formålet, og det redder dig ved eventuelt krav om gendannelse.
Brug stålskeletter som du allerede har nævnt, men lad gulvreglen ligge tæt på gulvet og fastgør den kun i væggen. Skeletterne mod loftet fastgøres også i væggen der. De stående stålskeletter er vel tilstrækkeligt stive til kun at fastgøre langs loft og gulv, hvis fastgørelsen påvirker lydoverførsel, så man kun skruer øverst og nederst.
Bore hverken i loft eller gulv, al fastgørelse sker i væggen. Stålskeletterne vil stå stabilt for derefter at skrue dobbelte gipsplader på.
Tak for svaret!Luc Reiner sagde:
Er det lejebolig? Har du uheld, så kan de kræve, at du skal genskabe lejligheden til oprindelig stand ved udflytning, selvom din handling er en forbedring!
Rør ikke gulvet, det er hverken nødvendigt for formålet, og det redder dig ved en eventuel krav om tilbageførsel.
Brug stålstolper, som du allerede har nævnt, men lad gulvreglen ligge lige på gulvet og fastgør den kun i væggen. Stolperne mod loftet, fastgør i væggen også der. De stående stålstolper er vel tilstrækkeligt stive til kun at fastgøre langs loft og gulv, hvis fastgørelse påvirker lydtransmission, så man kun skruer øverst og nederst.
Bor hverken i loft eller gulv, al fastgørelse sker i væggen. Stålstolperne vil stå stabilt herefter for at skrue på dobbelte gipsplader.
Voila! Solid lydisolerende væg og minimal indvirkning på lejligheden.
Det er en ejerlejlighed, så målet er at bygge en permanent væg. Der er også 2 stikkontakter, der vil blive flyttet til den nye væg, så det er ikke lige til at genskabe, men jeg kan heller ikke se noget scenarie, hvor jeg skulle ønske at genskabe væggen.
Som du siger, lyder utvivlsomt mere praktisk, men jeg vil heller ikke lave nogen fusk, men det er måske ikke mærkbart, hmm svært det her.
Hvordan ville I andre have resoneret?
Hvilken type skrue bør man bruge til at fastgøre stolperne i væggen?
Renovatør
· Stockholm
· 388 indlæg
Enig med dig. Evt. kan gulvreglen fastgøres med dobbeltklæbende tape som ekstra foranstaltning.Luc Reiner sagde:
Er det lejelejlighed? Har du uheld, kan de mene, at du skal genskabe lejligheden til dens oprindelige stand ved fraflytning, selvom din foranstaltning er en forbedring!
Rør ikke gulvet, det er hverken nødvendigt for formålet, og det redder dig ved eventuelt krav på tilbagerestaurering.
Brug stålregler som du allerede har nævnt men lad gulvreglen ligge tæt på gulvet og fastgør den kun til væggen. Reglerne mod loftet, fastgør til væggen også der. De stående stålregler er vel tilstrækkeligt stive til kun at fastgøre langs loftet og gulvet, hvis fastgørelse påvirker lydtransmission, så man kun skruer oppe og nede.
Bore hverken i loft eller gulv, al fastgørelse sker i væggen. Stålreglerne vil stå stabilt til så at skrue dobbelte gipsplader på.
Det er en andelsbolig så den eneste grund til, at væggen nogensinde skulle behøve at blive fjernet, er, hvis der skulle opstå en vandskade eller lignende. Men det er måske alligevel unødvendigt at skrue i gulvet?Henkan Sundberg sagde:
nemmest og bedst er, hvis du køber sådanne skinner:
https://www.byggmax.se/ljudskena-zink-p20894
Du behøver bare at fastgøre dem i gulvet, loftet og ved siderne, så kan du få en luftspalte mellem den gamle væg og den nye væg, så lydbølgerne ikke når ud.
Du fastgør dem nemt med rødplugs og gipsskruer, det bliver rigtig stabilt! Derefter kan du bruge rigtige træregler, så bliver væggen meget mere stiv. Det er heller ikke så vigtigt med præcise mål på reglen fra gulv til loft, da du har lidt spillerum til at fastgøre reglen i skinnen. Det samme gælder, når du fastgør reglen i stålskinnen, der behøves kun gipsskruer der også!
Gjorde sådan derhjemme, og det var første gang, jeg prøvede det, blev utrolig overrasket over, hvor nemt og godt det blev at bygge vægge.
https://www.byggmax.se/ljudskena-zink-p20894
Du behøver bare at fastgøre dem i gulvet, loftet og ved siderne, så kan du få en luftspalte mellem den gamle væg og den nye væg, så lydbølgerne ikke når ud.
Du fastgør dem nemt med rødplugs og gipsskruer, det bliver rigtig stabilt! Derefter kan du bruge rigtige træregler, så bliver væggen meget mere stiv. Det er heller ikke så vigtigt med præcise mål på reglen fra gulv til loft, da du har lidt spillerum til at fastgøre reglen i skinnen. Det samme gælder, når du fastgør reglen i stålskinnen, der behøves kun gipsskruer der også!
Gjorde sådan derhjemme, og det var første gang, jeg prøvede det, blev utrolig overrasket over, hvor nemt og godt det blev at bygge vægge.
Jeg ville nævne kravet om genskabelse, da ikke alle ved, at det findes i lejeboliger, så når du skrev lejlighed, antog jeg Schrödingers katteprincip, en lejlighed kan være både leje eller andelsbolig, indtil man får mere fakta.doglas2009 sagde:
Tak for svaret!
Det er en andelslejlighed, så tanken er at bygge en permanent væg. Der er også 2 eludtag, som vil blive flyttet ud til den nye væg, så det kan ikke gøres om på et øjeblik, men jeg kan heller ikke se et scenarie, hvor jeg ville ønske at genskabe væggen.
Som du siger lyder det bestemt nemmere, men jeg vil heller ikke lave en fusk løsning, men det opdages måske ikke, hmm svært det her.
Hvordan ville I andre have ræsonneret?
Hvad skal man bruge for skruer til at fastgøre
I dit tilfælde med andelslejlighed er det foregående tip med lydbjælker og fastgørelse i gulv, loft og sidevægge et godt alternativ for at minimere lydvibrationer maksimalt.
Det du behøver er:
Slagboremaskine med betonbor 6 mm.
Sæt et stykke tape 6 cm ind på boret, så du let kan se, hvor dybt boret går, når du borer.
Rawplugs til 6mm huller, 5-6 cm lange.
Lige så lange skruer som rawplugs, måske 6 cm lange.
Multidetektor, hvis du ikke kan se/regne ud, hvor VVS-/ledninger går.
Personligt ville jeg have ladet parketgulvet blive under den nye væg og blot brugt tape af hensyn til enkelheden. Hvert borehul indebærer en risiko for at ramme noget følsomt. Det vil også blive godt sådan.
Jeg kan kun være enig med Lechuza ovenfor om at bruge lysskinner mod vægge, loft og gulv og derefter fastgøre stålregler i dem. Sæt en kompakt isoleringsplade mellem reglerne og så dobbelt gips med forskudt samling. Det kan være værd at lægge en stribe med dæmpende lim (der findes specialprodukter) på reglen inden gipsen, eller en EPDM gummiliste. Det vil gøre en stor forskel. Placér hele væggen med et par centimeters afstand til den gamle væg.
Når det kommer til stikkontakter, tænk på at de vil lave huller i din lydisolerende væg... Det kan være værd at anvende udenpåliggende kontakter, hvis de skal være på den væg, eller flytte dem til tilstødende vægge, hvis lydisolering er vigtig.
En stålregel er lige så stiv, hvis ikke stivere end en træregel, når væggen er færdig, så der er ingen grund til at bruge træregler.
Hvis du virkelig vil frikoble din væg fra naboen og også dit gulv for at undgå støj, så er det godt at save gulvet op og holde lidt afstand, MEN det er ikke usandsynligt, at dit gulv er bygget op med en spånplade lagt flydende på sand og derefter parket på det, så det kan være umuligt at gøre det... Jeg vil anbefale en prøveboring ved den eksisterende væg, inden du sætter saven i gulvet, for at sikre, at du ikke har sand under gulvet.
Når det kommer til stikkontakter, tænk på at de vil lave huller i din lydisolerende væg... Det kan være værd at anvende udenpåliggende kontakter, hvis de skal være på den væg, eller flytte dem til tilstødende vægge, hvis lydisolering er vigtig.
En stålregel er lige så stiv, hvis ikke stivere end en træregel, når væggen er færdig, så der er ingen grund til at bruge træregler.
Hvis du virkelig vil frikoble din væg fra naboen og også dit gulv for at undgå støj, så er det godt at save gulvet op og holde lidt afstand, MEN det er ikke usandsynligt, at dit gulv er bygget op med en spånplade lagt flydende på sand og derefter parket på det, så det kan være umuligt at gøre det... Jeg vil anbefale en prøveboring ved den eksisterende væg, inden du sætter saven i gulvet, for at sikre, at du ikke har sand under gulvet.
Stort tak for at I engagerer jer!
Efter at have læst svarene i min tråd på det andet forum, forstår jeg det som, at så længe min nuværende væg er tæt, så vil det ikke gøre noget, om der er en sprække eller vægudtag eller lignende, det vil ikke påvirke, hvor lydtæt væggen er. Forstår det også som grunden til, at man ville bygge med en luftspalte mellem den nye og gamle væg er, hvis man bygger med træreglar, men at man i princippet får samme effekt af stålreglar og dobbeltgips, som fastgøres direkte på væggen. Jeg synes, det virker lidt nemmere at fastgøre direkte på væggen, så det er det, jeg hælder til.
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=74406&p=2293541#p2293541 for dem der er interesserede.
Jeg så også de lydskinner, men de fandtes kun i 70mm, tror der fandtes bredere hos Beijers, tænkte som sagt 95mm med dobbeltgips.
Hvor mange skruer ville I sige, der behøves per regel, som fastgøres i væggen?
Hælder til at tape skinnerne i gulvet. Hvis man tænker på holdbarhed, har det nogen nævneværdig betydning, om man skruer eller taper skinnerne i gulvet? Vil jeg realistisk set mærke nogen forskel? Uden at vide noget som helst om dette, så føles det som om den eneste ulempe er, at en sur håndværker kan komme og råbe "fuskbyggeri!" hvis han skulle rive væggen ned og tjekke efter, men det føles usandsynligt.
Efter at have læst svarene i min tråd på det andet forum, forstår jeg det som, at så længe min nuværende væg er tæt, så vil det ikke gøre noget, om der er en sprække eller vægudtag eller lignende, det vil ikke påvirke, hvor lydtæt væggen er. Forstår det også som grunden til, at man ville bygge med en luftspalte mellem den nye og gamle væg er, hvis man bygger med træreglar, men at man i princippet får samme effekt af stålreglar og dobbeltgips, som fastgøres direkte på væggen. Jeg synes, det virker lidt nemmere at fastgøre direkte på væggen, så det er det, jeg hælder til.
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=74406&p=2293541#p2293541 for dem der er interesserede.
Jeg så også de lydskinner, men de fandtes kun i 70mm, tror der fandtes bredere hos Beijers, tænkte som sagt 95mm med dobbeltgips.
Hvor mange skruer ville I sige, der behøves per regel, som fastgøres i væggen?
Hælder til at tape skinnerne i gulvet. Hvis man tænker på holdbarhed, har det nogen nævneværdig betydning, om man skruer eller taper skinnerne i gulvet? Vil jeg realistisk set mærke nogen forskel? Uden at vide noget som helst om dette, så føles det som om den eneste ulempe er, at en sur håndværker kan komme og råbe "fuskbyggeri!" hvis han skulle rive væggen ned og tjekke efter, men det føles usandsynligt.
Medlem
· Stockholm
· 2 226 indlæg
Nu måske jeg misforstår din tænkte konstruktion, men du bør ikke fastgøre dine nye regler til den gamle væg. Muligvis med akustikprofil, men hvis du tænker at have en væg så dyb som 95mm, er der ikke rigtig nogen grund (og det bliver dårligere, hvis du gør det).
Jeg har læst det, der blev skrevet i den anden tråd, og forstår, hvad de skriver (tror jeg...) og da spiller eludtag ingen rolle, se bare til at der er isolering bagved. Hvis det skal fastgøres i væggen, gælder det, at det er akustikregel (med blødt materiale mod væg og gips, det er ikke det samme med "almindelig" stålregel). Der fandtes jo også mere info om frekvens, der forstyrrer, så da bliver det ikke lige så vigtigt at frikoble væggen, og tætning omkring kommer ikke til at gøre såå stor forskel. Held og lykke med væggen!
Jeg har måske misforstået det, fik dette billede på det andet forum, den venstre del er i mit tilfælde betonvæggen. Troede at man fastgjorde reglarne i væggen også, men mener du at man kun fastgør reglarne i skinnerne i gulv/loft?F fiskbuggaren sagde: