Det er et enkelt spørgsmål. Hvad der er absolut bedst er for meget, ;)

Fungerer det med at have gipsvæg på kun stående reglat, d.v.s. at det sted, som gipsen skrues er kun på langsider.

| | | | |

Det virker så længe du har en afstand mellem reglarne, så pladen ikke kan bøje. Ved jo ikke din konstruktion og om der allerede er reglar på plads, men så kan du sætte nogle kortlingar.

Tak for svar.

Var lidt koncis i nat.

cc60 er det på reglerne. 120cm plade.

Som det føles for mig er det, at pladen kan bøje sig meget, eller for, let hvis der ikke er en kortling i toppen/bunden af reglerne bagved. Men det er måske egentlig ikke et problem?

Mikael_L
cc60 er det normale sammen med almindelige 13 mm gipsplader.
Derimod bør du have kortlægter oppe og nede. Det almindelige er jo, at man har en lægte nede på gulvet og en i loftet, som så væglægterne sidder imellem, hvor man så monterer gipspladen på disse. Mangler disse, bør du nok kortlægge som nævnt.
Desuden skal der være en lægte eller kortlægte bag hver gipssamling. Over døråbning bør gipspladen være L-formet, dvs. samlingen mellem plader over åbningen ikke i linje med nogen af de lodrette dørkarme.

Skal du flise på pladerne, skal du bruge dobbeltgips eller lægte med tættere mellemrum.

Alt dette, hvis du vil have en problemfri væg, hvor tapeter ikke revner og flisefuger ikke brister.

Mikael_L
Kortlinger med eneste formål at afstive pladematerialet behøver nok ikke fastgøres så specielt seriøst i stommen, særligt hvis der kommer plader på begge sider. Kortlingen sidder ret godt og opfylder sin funktion så snart den er ordentligt fastgjort mod pladen.

Tak tak :)

Mikael_L
Mikael_L sagde:
Over døråbningen bør gipspladen være L-formet, dvs. samlingen mellem plader oven for åbningen ikke i linje med nogen af de lodrette dørkarme.
Psst, alle jer tømrere her, det passer vel, det jeg skrev?
For det er i hvert fald hvad jeg har fået lært, men nogle gange lærer man også vrøvl ... ;)

Ja, det stemmer meget godt.

Mikael_L
Ja se der. Selv en blind høne ... ;)

Mikael_L sagde:
cc60 er det normale sammen med almindelige 13 mm gipsplader. Dog bør du have kortlinger oppe og nede. Det almindelige er jo, at man har en regel nede på gulvet og en i loftet, hvor vægreglerne sidder imellem, og så sætter man jo gipspladen på disse. Mangler disse, bør du nok kortle som sagt.
Må bare tilslutte mig ovenstående, brug tiden til at i det mindste ved gulvet fastgøre kortlinger/syll, der går OVER gulvplan, i mit hus var de så "smarte", at de regelde/gipsede væggene INDEN gulvet, så sylen ligger ca. 10 cm under færdigt gulv med det resultat, at gipsen sprækker, der er intet at fastgøre soklerne i, og mange eder går til ved renovering...

//Marcus

Skal man skrue over vinduer og døre hvis man har spånplade bagved hvor samlingerne ikke mødes? Og gælder det også ved indvendige døre? Samler man helst over på grund af eventuell risiko for revnedannelse?

Mikael_L
Det burde vel være ligegyldigt, om det er spånpladen eller gipsen, der former L:et rundt om dør- eller vinduesåbningen.
Det vigtige er vel, at der er mindst en ubrudt plade i samlingen, da risikoen for bevægelser og sætninger er større der end i et helt vægparti uden åbninger.

Spånplade bagved kan vel ses som erstatning for bagvedliggende samlingsplade ifølge bygganytts vedlagte billede.

...tror jeg i hvert fald...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.