Kigger på Drømmekøkkenet på tv og fyren, der overvåger deltagerne, var utroligt hård ved, at de havde brugt gipsskruer, når de monterede OSB pladerne, men hvorfor det? Så længe skruen trækker ned i spånpladen, ser jeg ikke direkte problemet... Nogen, der kan forklare? Jeg har altid brugt gipsskruer ved montering af OSB, og en hurtig søgning på Google antyder en form for 50/50 accept til det?
Klart, ved virkelig porøse regler giver reglen vel efter, før skruen er forsænket i OSB'en, men vi regler altid med fyr og ikke porøs gran, så lige det problem har jeg aldrig haft, men er der noget andet også?
Klart, ved virkelig porøse regler giver reglen vel efter, før skruen er forsænket i OSB'en, men vi regler altid med fyr og ikke porøs gran, så lige det problem har jeg aldrig haft, men er der noget andet også?
Jeg kan kun svare ud fra egen erfaring, og der har gipsskruen ikke været til det bedre at trække osbn stumt mod reglen.
Skivskruen har derimod gjort et godt stykke arbejde. Jeg syntes, gipsskruen havde lidt for let ved at "frihjule".
Lidt anekdotisk bevisføring, men ja...
Skivskruen har derimod gjort et godt stykke arbejde. Jeg syntes, gipsskruen havde lidt for let ved at "frihjule".
Lidt anekdotisk bevisføring, men ja...
Risikoen er, at skruvskallen kan knække, når man skruer en plyfaskiva ind i en træregel med gipsskruv.
Dog ser jeg det ikke som et problem, da risikoen for det er lille.
Brugte de gipsskruv til stålregel, kan skruven nogle gange have problemer med at trænge ind i skivan.
Men hvis man bruger stålregler, skal man have spånskiveskruv med gevind til netop stålregel.
Edit: måske blev forklaringen lidt rodet. Jeg kan forstå, hvis folk har problemer med at vælge den rigtige skrue.
Dog ser jeg det ikke som et problem, da risikoen for det er lille.
Brugte de gipsskruv til stålregel, kan skruven nogle gange have problemer med at trænge ind i skivan.
Men hvis man bruger stålregler, skal man have spånskiveskruv med gevind til netop stålregel.
Edit: måske blev forklaringen lidt rodet. Jeg kan forstå, hvis folk har problemer med at vælge den rigtige skrue.
Senest redigeret:
Gipsskrue er helgevindet. For at trække pladen ned mod underlaget skal den kunne 'frihjule' nogle omgange i Osb'en uden at dreje rundt i reglen. Kræver mere finkänslighet sas. Desuden er det ofte svært at få hele skruehovedet ned. Dermed kan der opstå en tynd luftspalte mellem Osb'en og gipsen. Stemmer derfor på spånpladeskruen. Plejer selv at bruge terrasseskrue da sådanne ofte har borehoved.
Klik her for at svare