Jeg vidste nok, at det ikke var det nemmeste at pudse vægge med gipsmørtel. Men jeg troede ikke, det ville være SÅ svært. Jeg synes, jeg mestrer spartel og lignende ret godt, så jeg troede, pudsning også ville fungere, men nej. Jeg blev slet ikke tilfreds med, hvordan det ser ud.

Så nu til spørgsmålene. Er det dumt at, ligesom med spartelmasse, påføre et lag mere og forsøge at gøre det bedre? Er det nok at forfugte det "mislykkede" og så påføre igen?

Jeg fulgte anvisningerne til punkt og prikke, da jeg blandede mørtlen, for jeg vidste ikke rigtigt, hvilken konsistens der var målet, men det blev nok for tykt. Er det meget dumt at blande mørtlen lidt tyndere næste gang, eller bør man følge anvisningerne? Ændres hæfteevnen, hvis det er tyndere, eller tager det bare længere tid for det hele at tørre?

Jeg er moderat irriteret nu, men det føles måske bedre i morgen, og jeg håber, at jeg kan rette mine fejl uden alt for meget besvær.

En sidste ting, jeg købte en pudsebræt, men jeg synes, mørtlen er ret blød længe. Skal man lade det tørre helt, inden man bruger den bræt?

Der er ikke noget direkte svar på spørgsmålet, men angående konsistensen... den tidligere ejer af vores hus gipspudsede næsten hele kælderen, og han sagde, at det var meget tungt arbejde. Så det skal nok være ret tykt.

P
Så pokkers tungt er Gypsum ikke. Det er lidt svært at beskrive konsistensen, men tænk flødeskum x2.
Gipsmørtel er ikke så følsomt med hensyn til vandmængden som cementmørtel er. Tørretiden bliver lidt længere, hvis du blander den lidt vådere, men i et tyndt lag er det jo marginalt.

Vi plejer;
- Forbehandle overfladen, hvis det er nødvendigt.
- Lægge op strimler, ca. 5 cm bredde, fra gulv til loft.
- Trykke en masonitstrimmel fast i mørtlen.
- Lægge vaterpasset på strimlen og trykke til, så det bliver plant og eventuelt i lod.
- Lægge mørtel mellem banerne, når disse er tørret til.
- Aftrække mørtlen med skinnen til vaterpasset.
- Når det første lag har tørret, fjerner vi masonitstrimlerne og finspartler hele overfladen. Til finsparklingen bruger vi en lidt løsere mørtel.

Personligt synes jeg, at Gypsum er et vidunderligt produkt, men det skyldes også i høj grad, at jeg er elendig til at pudse.

• Synes
Ceejers
  • Laddar…
Jo jeg troede Gypsum ville være let, men jeg er åbenbart bare dårlig til det =)

Men til det vigtigste, nu hvor jeg slet ikke blev tilfreds med resultatet, kan jeg lægge et lag mere på det mislykkede, eller vil det løsne sig? Det mislykkede lag er måske 2mm, så jeg tænkte at lægge 2 mm mere på og håbe på, at jeg har lært noget af gårsdagens fejl. Ellers ved jeg ikke rigtigt, hvad jeg skal gøre med det mislykkede, måske lægge finspackel på i stedet?

Jeg havde tænkt mig at male direkte på pudsen bagefter, men er det en dårlig idé? Bør jeg tage finspackel på først? Hvad er fordelene ved det?

Godt tip det der med masonit remsen, jeg har en ret lang væg hvor jeg nok ville skulle gøre noget sådant for at få det hele jævnt.

P
Det går fint at tage en ekstra omgang. Gypsum kan jo lægges i lag fra 2 mm, og kan arbejdes op til en overflade svarende til en glasskive, så finsparkling kan du slippe for.
Om du har brug for at brede væggen op med sandspartel afhænger jo af, hvor godt du lykkes med gipsmørtlen og hvor glat en overflade du vil have på den færdige væg.

Suverænt, så måske kan jeg redde væggen fra et liv som udstødt og grim. Jeg har en pudsebræt, er det nok at fugte væggen lidt, når den er tørret, og arbejde med den for at få overfladen glat bagefter, eller skal man slibe?

P
Læg pudsetænkningen til side og arbejd med almindelige spartler i stedet. Inden du begynder at spartle det næste lag, kan du blot "skubbe" ujævnheder og små knuder væk med spartlen.

• Synes
Ceejers
  • Laddar…
Tak så meget for hjælpen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.