Hej alle bygningskyndige!
Er nybliven ejer af et hus fra tresserne bygget i Siporex. Det er høje stående elementer, som er ret smalle, ca. 40-100 cm. Mit første egen projekt bliver at friske vaskerummet op.
Nu til spørgsmålet/spørgsmålene; Gipsplade eller væv?
Har været inde på dette forum og læst i ældre tråde om, at man kan lime gipsplader direkte på letbeton med type Ardex S48 eller PL400. Når jeg læser på producenternes sider, men også her, fremgår det, at væggen skal være "glat". Betyder det, at gamle plughuller samt tidligere små reparationer og andre skavanker skal væk? Hvis ja, skal de være helt væk, eller kan der være konturer på nogle millimeter? Vedhæfter nogle billeder af, hvordan det ser ud nu.
Hvis jeg skal køre væv på væggen, så forudsætter jeg, at jeg skal fylde ujævnheder (visse huller med mørtel?) og spartle jævnt. Er det en meget enklere løsning?
Hvad siger I, der kan og måske har gjort lignende før?
Hovedformålet er at få en pænere væg, og det er selvfølgelig en fordel, hvis den bliver noget stivere (tænker på lim+plade), men det er jo en afvejning mellem indsats (arbejde og penge) og resultat...
Har selvfølgelig også fået rådet i byggemarkedet at køre 12mm krydsfiner med 6mm gips ovenpå, men synes, at det føles lidt overkill, men ret mig gerne, hvis det ikke er tilfældet
Nå ja, nogen der har erfaring med Fibergips, så del gerne med jer, hvis det kunne være en udvej (har også fået det tip...)
Personligt havde jeg købt en 5L spand med spartelmasse og bare spartle alle ujævnheder, lade tørre, slibe, spartle om der er behov igen, så tørre slibe til sidst bare male over med valgfri farve/putte en renovéringstapet på. Vi købte på byggmax og blev meget godt.
Skal det blive en ”fin vaskerum” så forstår jeg, at du vil have nye flotte vægge, ellers forstår jeg ikke, hvordan du kan ville lægge så mange penge på gips.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.