Renoverer lejligheden fra århundredeskiftet og flytter køkkenet til et nyt rum. Vil beklæde væggen med fliser (mere end bare et par rækker), og planlægger derfor at skrue gipsplade 13mm fast på denne planke væg. Hvor følsom er gipspladen for eventuelle ujævnheder? Spiller det nogen rolle, om ujævnhederne er udadgående eller indadgående?
Jeg ville nok fjerne planker og skrue gipsen i eksisterende sømmelægte, alternativt sætte ny lægte.J (-: sagde:Renoverer lejligheden fra århundredeskiftet og flytter køkken til nyt rum. Vil flise på væggen (mere end blot et par rækker), og planlægger derfor at skrue gipsplade 13mm fast på denne planke væg. Hvor følsom er gipspladen for eventuelle ujævnheder? Gør det nogen forskel, om ujævnhederne er udadgående eller indadgående?
Tak for kloge svar. Vil så vidt muligt undgå den ekstra tykkelse på væggen som nye sømmelister indebærer (ser mærkeligt ud mod loftstukkatur) og at fjerne brædder fra den eksisterende sømmelist skader loftstukkaturen og jeg har heller ingen ide om tilstanden på denne. Er det virkelig utænkeligt at lægge gipspladerne på trods alt noget jævn planke væg?
Nejda, med et multiværktøj kan du skære brædderne uden at skade loftsstukken.J (-: sagde:Tak for kloge svar. Vil så vidt muligt undgå den ekstra tykkelse på væggen, som ny forskalling indebærer (ser mærkeligt ud mod loftsstuk), og at tage brædder ned fra den eksisterende forskalling skader loftsstukken, og jeg har heller ingen fornemmelse af tilstanden på denne. Er det virkelig utænkeligt at lægge gipspladerne på trods alt nogenlunde jævn bræddevæg?
Ja, det skal jo kunne kakkles på uden at det ser skørt ud. Største forskel er ca. 0,4-0,5 mm. Hvor skørt kan det blive?
Det kan være værd at plukke plankerne ned, vil jeg tro. Derefter kan du jo vælge, hvordan gipsen skal sidde i forhold til loftstukkaturen. Tykkelsen på sømdlægtet kan du jo tilpasse.J (-: sagde:
Tak for dette. Det bliver til at sætte en OSB-plade og derefter renoveringsgips (6mm) ovenpå - er det nok til flisebelægning?J Johan456 sagde:
For den som er interesseret, gik det lige akkurat, efter at have behandlet de værste ujævnheder, at opsætte en gipsplader på den eksisterende plankevæg. Ingen problemer med fliser derefter.
Tak (-: læste tråden, da jeg har samme problem, skal dog ikke kakkel noget, bare få op en gipsvæg og male.J (-: sagde:
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Spartle revner på lidt ujævn fer og not plankevæg, for at sætte gips?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Overgang mellem lige gipsplade og ujævn pudset væg
Spackla Ojämn gipsskiva
Färg, Måla & Tapetsera -
Gipsplade på ujævn murstensvæg
Gipsskiva på plankvägg?
Färg, Måla & Tapetsera