Hej! Jeg er i planlægningsfasen af at renovere stort set alle indvendige vægge i et mindre rækkehus. Jeg er novice og undrer, om jeg tænker rigtigt, eller om jeg skal ændre plan allerede nu.
Væggene består i dag af malede/tapetserede gipsplader i slidt stand. For nemhedens skyld er min tanke at sætte renoveringsgips/almindelige gipsplader oven på de ældre gipsplader, spartle og male. Er det så enkelt at bare identificere reglar og skrue op på den gamle væg? Hvad skal jeg tænke på? Vægge er intakte og nogenlunde jævne.
En overvejelse jeg har omkring dette: stikdåser og afbrydere vil jo komme til at sidde 6-13mm "inde" i væggen, da den nye gipsplade stikker ud. Findes der afbrydere/kontakter, der er tilpasset dette? Altså lidt "dybere" afbrydere? Eller kan man skrue stikkene løs og fastgøre dem på den nye gipsplade uden at være elektriker?
Væggene består i dag af malede/tapetserede gipsplader i slidt stand. For nemhedens skyld er min tanke at sætte renoveringsgips/almindelige gipsplader oven på de ældre gipsplader, spartle og male. Er det så enkelt at bare identificere reglar og skrue op på den gamle væg? Hvad skal jeg tænke på? Vægge er intakte og nogenlunde jævne.
En overvejelse jeg har omkring dette: stikdåser og afbrydere vil jo komme til at sidde 6-13mm "inde" i væggen, da den nye gipsplade stikker ud. Findes der afbrydere/kontakter, der er tilpasset dette? Altså lidt "dybere" afbrydere? Eller kan man skrue stikkene løs og fastgøre dem på den nye gipsplade uden at være elektriker?
Er det træregler er det præcis som du siger, find hvor de sidder og skru op, du bør inden du køber gips tjekke hvilken afstand reglerne sidder på, er det 60cm så køber du 120cm brede gipsplader og er det 45 kører du 90, samlingen bør altså være på en regel.
El går normalt at montere længere ud, fremgangsmåden afhænger lidt af hvad det er for dåser, er det med skruer kan man skaffe længere skruer, det er ikke helt efter bogen men fungerer i praksis fint.
Andre dåser har ingen skruer så er det kløer der gælder, plejer heller ikke at være noget problem.
Sluk for strømmen, fjern kontakter/udtag og markér/fotografer tydeligt hvilke ledere der er hvor i udtaget/kontakten. Tilslut igen ens efter du har monteret pladen.
El går normalt at montere længere ud, fremgangsmåden afhænger lidt af hvad det er for dåser, er det med skruer kan man skaffe længere skruer, det er ikke helt efter bogen men fungerer i praksis fint.
Andre dåser har ingen skruer så er det kløer der gælder, plejer heller ikke at være noget problem.
Sluk for strømmen, fjern kontakter/udtag og markér/fotografer tydeligt hvilke ledere der er hvor i udtaget/kontakten. Tilslut igen ens efter du har monteret pladen.
Er det ikke bedre at rive de gamle plader ned, hvis du alligevel skal sætte nye? Så kan du tilføje flere stikkontakter, noget som der altid er for få af i gamle huse. Sætter du nye plader udenpå, får du problemer med indfatning omkring alle døre og vinduer, ikke sjovt at udvide med 6/13mm præcis overalt!
Det bliver også bøvl med radiatorerne, hvis du har vandbåren varme rørene kommer til at sidde 6/13mm for langt inde!
Det bliver også bøvl med radiatorerne, hvis du har vandbåren varme rørene kommer til at sidde 6/13mm for langt inde!
Sandsynligvis kommer vi også til at skifte gerigterne på døre og vinduer. Det var primært for at holde det så enkelt som muligt, at jeg vil gøre sådan her, men at rive gammelt gips ned er måske ikke så tidskrævende, som jeg bilder mig ind.mnils sagde:Er det ikke bedre at rive de gamle plader ned, hvis du alligevel skal sætte nye op? Så kan du supplere med flere stikkontakter, noget som der altid er for lidt af i gamle huse. Sætter du nye plader udenpå, får du problemer med gerigter omkring samtlige døre og vinduer, ikke sjovt at skulle forlænger med 6/13mm præcis overalt!
Det bliver også bøvl med radiatorerne, hvis du har vandbåren varme, rørene vil sidde 6/13mm for langt inde!
Godt punkt omkring radiatorerne, det må jeg lige tænke lidt over!
Du kan jo sætte klodsafdækning, så det dækker kanten på den nye gipsspladen.S superlim sagde:Vi kommer sandsynligvis også til at udskifte foder på døre og vinduer. Det var hovedsageligt for at holde det så enkelt som muligt, at jeg vil gøre sådan her, men at rive gammelt gips ned er måske ikke så tidskrævende, som jeg bilder mig ind.
God pointe omkring elementerne, det må jeg tænke lidt over!
Men det er ikke vanskeligt eller besværligt at rive gips ned, det er bare meget støvet, og der bliver meget affald at køre på genbrugsstationen. Tidligere sømmede man gips fast, det er nemmere at tage ned, bare at sætte brækjern bagved og bøje, modsat dagens, der er skruet fast, hvor man skal bruge magnet for at finde skruerne. Magneten er også et godt tip til at finde reglar, finder du søm/skruer, så er regelen der bagved.
Senest redigeret af en moderator:
Klik her for at svare