P
Hej!
2 hurtige spørgsmål...

Har lige købt en murstensvilla, der er drænet sidste år.

Kælderen er indrettet nogle steder, men der er stadig nogle betonvægge tilbage. Spørgsmålet er, om jeg kan lime gipsplader op mod betonvæggen? Nu mener jeg ikke betonvæggen, der vender ud mod "jorden" men betonvæggen, der er placeret midt i huset i kælderen langs med huset. Jeg håber, I forstår...

Næste spørgsmål er af en anden karakter. Rev en væg i går, hvor hjørnet gik i en vinkel ud fra væggen, af min nysgerrighed blev jeg interesseret i at se, hvad der fandtes bagved. Det jeg fandt, var en opmuret søjle af grå mursten. Den stikker ud fra betonvæggen, der sidder mod jorden. Mit spørgsmål er så ganske enkelt: tør jeg slå denne murstenssøjle væk? eller er der risiko for, at betonvæggen giver efter på nogen måde? Mursøjlen ser ud til at være opført senere.

2 mærkelige spørgsmål, men jeg håber, at jeg kan få et interessant svar.

H
1. så havde ikke jeg gjort. Der findes en rek. om hvordan man gør, så man får luftcirkulation. Vand kan gå op i denne væg, selvom den findes midt i rummet.
2. du har ingen pejs ovenover på næste plan.

1) Har du et godt klima i kælderen, så skal det nok gå godt. Stil ikke pladerne på gulvet dog, monter med 2-3 cm til gulvet. Fodlisten lader du dække denne sprække.

2) Undersøg næste etage. Det lyder som en forstærkning af en slags. Måske har du en pejs ovenover, eller en nyere væg. Eller et toilet, som på grund af sit afløb har svækket bjælkelaget lige dér....

P
Oj, 2 hurtige svar! Tak for dette! :)

Angående opmuringen, så er der ingenting lige ovenover af nævneværdig vægt. Det var derfor, jeg fandt denne opmuring mærkelig. På overetagen lige ovenover er der et Soveværelse/Computer-rum og ingenting som vejer. Badeværelset ligger på den anden side af huset, og der er ingen pejs på overetagen. Har fået fat i den tidligere ejer, og han troede, det var for at betonvæggen ikke skulle give efter for masserne, men det lyder jo underligt. Har du et andet forslag til, hvad det kan være? Eller skal jeg gå løs med slaghammeren.

H
Gipspladen har papir på begge sider, mindre godt mod en væg i et kælderrum. I ældre huse lagde man tjærepapir, når man murrede væggene op. I mit hus er dette placeret ca. 10 cm oppe. Under dette niveau ville jeg aldrig placere organisk materiale. Tjærepapiret er netop til for at vandet ikke skal vandre opad ved hjælp af kapillærkræfterne.

H
Kan jo have stået noget tidligere f.eks. et tungt pengeskab eller lignende. Bør være muligt at fjerne den.

P
Poster et billede af opmuringen i aften, så kan jeg måske få et mere præcist svar. Svært at sige, når man ikke ser det, kan jeg forestille mig.

P
laddauppbilder.se[/URL][/IMG]

Billedet af den opmurede

Måske skal jeg også beskrive:
Væggen til venstre for de opmurede blokke er en betonvæg ud mod "jorden"

Senest redigeret af en moderator:
P
Et andet spørgsmål.... Hvor får man fat på tegninger over huset? Findes de et sted? Kan man måske se på den måde, om der er noget tilbygget af en eller anden grund.

Altså, dette ser helt skørt ud, jeg kan ikke for mit liv forstå, hvad den konstruktion skal gøre godt for. Man bliver lidt mistænkelig. Forsøger man at skjule noget i dette hjørne???

Når du siger, at det er betonvæg til venstre i billedet, mener du så en leca-væg, der er pudset?
Væggen til højre er bare en opbygget væg, eller?
Har du en ordentlig støbt hvælving eller bare et træbjælkelag?
Den murede konstruktion går vel ind i væggen med en halvsten og er en Jordtrykssøjle/
Kontrafort og stabiliserer kældervæggen, det er nødvendigt, hvis ikke indervæggene er indmurede vægge i ydervæggen.
Konklusion: Riv den ikke/MLj

P
Ok rookie som jag er, hvad er en støbt hvælving? Jeg kan ikke se, om det er en lecavæg, der er pudset eller ej. Men jeg synes ikke, det ser ud som om disse murblokke sidder ind i væggen med en halvsten. Jeg synes, det ser ud som om denne søjle er konstrueret senere. Ja, væggen til højre er opført med stålregler. Jeg har fået at vide, at der har boet en murer i huset for 2 ejere siden, og kan han have haft en tanke med denne skabelse i så fald? Jeg skal anmode om tegninger fra bygningskontoret og se, om man bliver klogere.

Støbt hvælving er det, hvis loftet i kælderen består af beton. Hvis det er støbt på stedet, er det sidestabiliseret af kælderydervæggen. Har du købt et hus uden at vide, hvad det er for en bjælkelag? Hvor lang er væggen, som søjlen er mod? Hvor høj er jordniveauet på ydersiden?/MLj

P
I så fald er det støbt hvælving, da hele loftet i kælderen er i beton.
Væggen som den hælder op ad er vel ca. 12-14 meter lang og løber langs med langsiden af huset. Jeg vil gætte på at jordniveauet er 1,70 fra kældergulvet regnet, væggen er 2,20 høj fra gulv til loft.
Selve den opmurede søjle er bygget 4 meter fra hjørnet af huset.

Man må gratulere til et solid hus med støbt hvælving.
Hvis det havde været en Jordtryckspelare, ville det sandsynligvis have været centreret på væggen.
Jordtrykket er størst de første år efter opfyldning inden masserne har sat sig.
Det er farligt at sige, at du kan rive søjlen ned uden en inspektion på stedet; at tjekke konstruktionsplanen er en god tanke./MLj

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.