18,372 læst ·
10 svar
18k læst
10 svar
Gipsfilts spørgsmål primer eller ej? fugtspærre?
Tena
Jeg er i gang med at renovere bryggerset. Huset er bygget i 78 og virker vel drænet osv.
Tidligere var der en form for vådrumstapet, som jeg rev ned.
Nu har jeg tre vægge med gipsplader og en pudset betonvæg. To vægge med gipsplader er almindelige indvendige vægge. Den tredje væg med gipsplade er ydervæggen, som tilsyneladende har plastfilm bag gipspladen? Jeg tror, det er betonsten med asfalt, isolering, plast og så gipspladen. Den sidste væg er en indvendig væg af betonsten, som man derefter har pudset lidt.
Mit spørgsmål nu, når jeg skal pudse væggene med finja Gipsputs, er om jeg har brug for primer eller ej. Jeg vil jo ikke forsegle væggene, så de ikke kan ånde. Kan man påføre pudsen direkte på gipspladerne og den pudsede betonvæg, eller vil det straks slippe? Jeg er som sagt lidt tvivlsom omkring primeren, fordi jeg ikke ønsker dobbelt fugtspærre med tanke på plastfilmen.
Er der nogen, der har styr på gipsputs?
Jeg er i gang med at renovere bryggerset. Huset er bygget i 78 og virker vel drænet osv.
Tidligere var der en form for vådrumstapet, som jeg rev ned.
Nu har jeg tre vægge med gipsplader og en pudset betonvæg. To vægge med gipsplader er almindelige indvendige vægge. Den tredje væg med gipsplade er ydervæggen, som tilsyneladende har plastfilm bag gipspladen? Jeg tror, det er betonsten med asfalt, isolering, plast og så gipspladen. Den sidste væg er en indvendig væg af betonsten, som man derefter har pudset lidt.
Mit spørgsmål nu, når jeg skal pudse væggene med finja Gipsputs, er om jeg har brug for primer eller ej. Jeg vil jo ikke forsegle væggene, så de ikke kan ånde. Kan man påføre pudsen direkte på gipspladerne og den pudsede betonvæg, eller vil det straks slippe? Jeg er som sagt lidt tvivlsom omkring primeren, fordi jeg ikke ønsker dobbelt fugtspærre med tanke på plastfilmen.
Er der nogen, der har styr på gipsputs?
Primer giver ikke en tætningslag, men bruges til at binde porøse underlag og forbedre vedhæftning. Afhængigt af primeren og underlaget blander du den også med vand. Hvis du ikke bruger den, og underlaget er sugende, er der risiko for, at overfladen, hvor gipsen påføres, suger væske, og du kan få tørløft, det kan lyde hult, hvis du banker på pudsen, eller i værste fald slipper den fra væggen.
Ok, tak for dit svar.
Nogle primer er vel i det mindste tætte? Den primer jeg brugte i badeværelset var som en klæber, der føltes gummiagtig.
Så, at Finja havde en primer, men hvor jeg handlede, havde de kun en kæmpe spand til 900 kr.
Måske findes der et andet mærke, som har en 1-liters flaske?
Nogle primer er vel i det mindste tætte? Den primer jeg brugte i badeværelset var som en klæber, der føltes gummiagtig.
Så, at Finja havde en primer, men hvor jeg handlede, havde de kun en kæmpe spand til 900 kr.
Måske findes der et andet mærke, som har en 1-liters flaske?
Nej, jeg havde først primer og så gummi i badeværelset. Men jeg syntes også, at primeren føltes gummiagtig/klæbrig. Men hvis det er som I siger, at primer ånder, så er det ikke noget problem. Så køber jeg en eller anden 1 litersprimer. Den gipsputsprimer Finja havde, så kun ud til at findes i en slags 8 liters spand hos min lokale byggemarked.Stefan N sagde:
Har lige prøvet at køre lidt gipsputs på en af væggene. Kunne ikke lade være.
Utroligt nemt at arbejde med, selvom jeg aldrig har pudset før. Kom på, at jeg kører så tyndt, at det ikke engang burde kunne blive løse kager. Det bliver kun ca. 1-2mm tykt på det meste af gipsvæggen. Sidder det ok, så dropper jeg primeren.
Det blev skidegodt uden primer. Lagde dog et tyndt lag på. Det kan måske falde af som flager, hvis man smører på en cm eller to?
Det sidder garanteret som bjerget. Jeg forvandtede væggen, så gips-plade-papiret var vådt, da jeg lagde på gipspudset.
Pudsede også den åbne pejs om, og det blev også fedt. Den gamle murstenspejs er nu glat og hvid.
Har ikke malet væggene i kælderen endnu, men det ser godt ud alligevel.
Tip - blander du mere for at forbedre væggene, så kan det få en anden nuance.
Det sidder garanteret som bjerget. Jeg forvandtede væggen, så gips-plade-papiret var vådt, da jeg lagde på gipspudset.
Pudsede også den åbne pejs om, og det blev også fedt. Den gamle murstenspejs er nu glat og hvid.
Har ikke malet væggene i kælderen endnu, men det ser godt ud alligevel.
Tip - blander du mere for at forbedre væggene, så kan det få en anden nuance.
Testede også at lægge et tyndt lag uden primer, og det sidder rigtig godt. Det var på en grundmalet gipsplade. Lagde et lag primer i går aftes og skal pudse resten af væggene i aften, får se om der bliver nogen forskel, tror ikke det. Måske at det bliver nemmere at lægge på pudsen? (ikke fordi det var svært)
Pudsede de sidste to vægge i går, som også fik et lag primer. Man ser ingen forskel, og det føles ikke som om, det sidder hårdere. Det føltes som om, man kunne lægge et endnu tyndere lag puds på grund af primeren dog. Resultatet blev kanonbra i al fald, rigtig sjovt
Vi lavede et uregelmæssigt mønster i det med pensler, blev en flot levende struktur. Finere end strukturtapet, mindre arbejde og billigere!
Gipsmørtlen er jo ret tilgivende og hæfter normalt set godt.
Risikoen er dog, at man har snavs/fedt eller støv bagved, og så kan det slippe. Man bør altid påføre primer ved pudsning med gipsmørtel, specielt hvis man påfører det på en malet eller glat overflade.
Ved letbetonvæg blandes primer med 3-4 dele vand, og så kan man sprøjte på med en blomsterforstøver. Jeg har en sådan, som man pumper tryk i, og så er det bare at sprøjte rigeligt på.
"Ren" letbeton behøver kun at blive vandet.
Primeren bliver som en klistret overflade, lidt som bagsiden af tape, for at mørtlen skal hæfte bedre.
Risikoen er dog, at man har snavs/fedt eller støv bagved, og så kan det slippe. Man bør altid påføre primer ved pudsning med gipsmørtel, specielt hvis man påfører det på en malet eller glat overflade.
Ved letbetonvæg blandes primer med 3-4 dele vand, og så kan man sprøjte på med en blomsterforstøver. Jeg har en sådan, som man pumper tryk i, og så er det bare at sprøjte rigeligt på.
"Ren" letbeton behøver kun at blive vandet.
Primeren bliver som en klistret overflade, lidt som bagsiden af tape, for at mørtlen skal hæfte bedre.
Senest redigeret:
Klik her for at svare