Behøver lidt tips til, hvordan man sætter gips på et skråtag (45 grader). Tænker primært på, hvordan man får en pæn, lige og holdbar overgang mellem skunkvæg og skråtag. Skal man skære kanterne på begge plader for at få dem pænt sammen i vinklen? Metalstrimmel bagved gipsen? Strimmel før spartling?

Et alternativ er jo at sætte en liste. Jeg satte bare en omvendt gulvliste der, som gik fra væg til væg, og så var det bare at skære loftlisten mod den. Kanonflot og enkelt.

Tænkte sætte en liste i vinklen loft/skråvæg men mellem støttebensvæg og skråvæg vil jeg helst ikke have nogen liste.

Du er helt ret på i dine egne forslag.
En pladestro i vinkelens bagside (findes bøjelige sådanne) alternativt trækortlinger. Spartelstrimmel i samlingen.
Jo mere nøje du er, når du skærer pladerne, desto bedre, men det vigtige er alligevel, at du monterer pladerne, så du får en ret linje. Brug gerne papirstrimmel med bøjningvisning. De plejer at være lidt kraftigere og gør det lettere at få "lige" hjørner.

Ja det svære bliver vel at få samlingen lige hele vejen. Jeg antager, at man må skære kanterne på begge plader omtrent lige meget for at få samlingen til at passe så godt som muligt. Skal man sætte remsen med vævlim og så spartle bredt på begge sider ovenpå?

Har du lykkedes med at få en lige samling, betyder det ikke noget, om du har skåret skævt eller noget andet. Metal bagved er godt. Selv ville jeg trække en latexfuge i stedet for spartelmasse. Det kan bevæge sig med huset. Latex og male over bagefter er modellen!!

• Synes
Filip94
  • Laddar…
Hvis jeg vil have tapet så? Eller er det at bede om problemer?

Vores overetage var færdig gipsede, da vi flyttede ind. Ganske dårligt gipsede med ret store sprækker. Fyldte sprækkerne med spartelmasse og satte derefter papirstrimmel over og derefter nogle flere spartlinger. Vi har malet, og efter knap to år er der ingen revner eller andre problemer (bortset fra hvor jeg har glemt papirstrimlen).

sæt glesen med 2 cm imellem.
klip et stykke bøjelig bandplade og pas det ind på begge ender og gør en streg.
tag snorslå og slå en linje for overkanten af pladen. så skruer du den fast....

finito og helt lige...
mvh
snedker estwing

• Synes
Stug4n
  • Laddar…
LenaBenny sagde:
Har du lyckats få en rak skarv spelar det ingen roll om du snedskurit eller något annat. Plade bagved er godt. Selv ville jeg bruge en latexfug i stedet for spartel. Det kan bevæge sig med huset. Latex og male over bagefter er modellen!!
kommer sprække ved viket endda.
nej sæt microlit over så er sagen biff.....

mvh
snickar estwing

Vi kommer til at sætte spontant tag på skråtagene.

estwing: Hvad er dimensionen på bandpladen du foreslår? Glesen sidder allerede på plads uden mellemrum i vinklen. Fungerer det med plade alligevel?

@Lillgus (eller nogen anden): hvad kom du frem til angående spørgsmålet i indlæg 12? Har samme situation at glesen i tag og støttebenvæg ligger kant i kant, sidder allerede spånplade på væggen desuden. Kan jeg anvende båndplade alligevel?

Et tip er at tage en surform og fase bagsiden af gipsen, så du får en perfekt pasform i vinklen med minimal revne. Skal du have liste øverst, tillader det pladsen, at du justerer pladen der for at få den anden samling perfekt. Det er mere besværligt, hvis både samlingerne skal være perfekte og synlige, så bliver det pludselig mm-sport, og det er trættende med gips.

Får du en rigtig god samling med blot gipsningen, forestiller jeg mig, at det er nok at fylde revnen med f.eks. tec7. Et tip jeg har snappet op her er at male med lak først over fugen og derefter din vægmaling, så mindskes risikoen for sprækker radikalt.

Jeg har selv brugt en foldbar/midperforeret metalremse bag mine overgange. Dog har gipsningen ikke været perfekt hver gang, så masser af spartelarbejde deluxe. Dog med sprækkefrit og godt resultat i sidste ende, men meget spartel og blød fuge giver en lidt rundere overgang. Nogle gange vil man måske have en knivskarp, men det kræver godt forarbejde!

Hej,

jeg skal til at gipse loftet på overetagen nu.
Jeg tænkte at skrue gipsen på tværs over lægterne og ikke langs med.
Lægterne sidder cc/300mm og afstanden mellem lægterne er 230mm.
Er det nok til at undgå eventuelle revner, eller skal man afstive med OSB eller pladebånd mellem lægterne?

håber I forstår hvad jeg mener.

taknemmelig for svar!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.