Hej! Nybagt husejer.
Ikke tommelfingeren midt i hånden, men nul erfaring med renovering.
Købt et 40'er hus 1.5 plan. Nederste plan cirka 90 kvm skal renoveres på grund af tidligere ejer røg indendørs. Mest duft i køkkenet.
Men det ser ud til at der er tretex/spånplade i hele huset, derefter tapet direkte på det. Også al el er hjemmefiks og ligger udenpå væggene. Dette skal gøres om og trækkes ind i væggene samt ny central.
Så til mit spørgsmål, hvor mange problemer skaffer jeg mig, hvis jeg lægger 13 mm gips på væggene?
Alle vinduer skal udskiftes på nederste plan og el skal ind i væggene. Måske gør jeg mig bare en tjeneste ved at smække gips på egentlig?
Koster mig nogle 1000 kr, men måske bliver det meget bedre til sidst.
Ikke tommelfingeren midt i hånden, men nul erfaring med renovering.
Købt et 40'er hus 1.5 plan. Nederste plan cirka 90 kvm skal renoveres på grund af tidligere ejer røg indendørs. Mest duft i køkkenet.
Men det ser ud til at der er tretex/spånplade i hele huset, derefter tapet direkte på det. Også al el er hjemmefiks og ligger udenpå væggene. Dette skal gøres om og trækkes ind i væggene samt ny central.
Så til mit spørgsmål, hvor mange problemer skaffer jeg mig, hvis jeg lægger 13 mm gips på væggene?
Alle vinduer skal udskiftes på nederste plan og el skal ind i væggene. Måske gør jeg mig bare en tjeneste ved at smække gips på egentlig?
Koster mig nogle 1000 kr, men måske bliver det meget bedre til sidst.
Men tanken er jo, at gipsen skal blive? Eller misforstår jeg dig?L Lopex sagde:
Hørt at tretex er fornuftig isolering, og væggene er faktisk usædvanligt lige. Men for at undgå at skulle spartle alle fræsede spor, tænkte jeg, at det var nemmere at lægge gips udenpå tretexen.
River jeg tretexen, mister jeg jo isoleringsværdien, og gips har ingen videre isoleringsværdi.
Du skriver, at du skal renovere på grund af røglugt. Så ville jeg anbefale, at du fjerner al Tretex, da røglugten sætter sig i den. Skal du desuden indfælde el, bliver det nok meget lettere, hvis du fjerner Tretexen. Så væk med det gamle møg, og sæt gips op.
Spørgsmålet er om det er tretex? Hvor tykt plejer det at være?
For huset blev renoveret i 90'erne, og de plader man så gennem tapetet, så virkelig ud som spån i min mening. Skal se om jeg kan tage et billede i løbet af ugen.
Jeg synes ikke det er en super omkostning at sætte gips op igen. Men jeg vil gerne have OSB bagved gipsen.
Men der tales en del om at tretex har en isolerende funktion. Mister jeg ikke en stor del af den isolerende effekt, hvis man fx kun sætter gips op?
For tanken er, hvis jeg nu river tretexen eller spånpladen ned, at blot sætte på de eksisterende regler?
For huset blev renoveret i 90'erne, og de plader man så gennem tapetet, så virkelig ud som spån i min mening. Skal se om jeg kan tage et billede i løbet af ugen.
Jeg synes ikke det er en super omkostning at sætte gips op igen. Men jeg vil gerne have OSB bagved gipsen.
Men der tales en del om at tretex har en isolerende funktion. Mister jeg ikke en stor del af den isolerende effekt, hvis man fx kun sætter gips op?
For tanken er, hvis jeg nu river tretexen eller spånpladen ned, at blot sætte på de eksisterende regler?
Er en udbygning som jeg tror er bygget 90 en gang. Da blev resten af huset renoveret. Så det kan måske være spånplade alligevel, for beskrivelsen af hvordan tretex ser ud og føles stemmer ikke overens med mit billede af materialet. Pladen føles tykkere og mere som spånplade.
Har ikke adgang til huset endnu, derfor kan jeg hverken bore huller eller teste endnu.
Har ikke adgang til huset endnu, derfor kan jeg hverken bore huller eller teste endnu.
Vi havde Tretex i vores gamle hus. (Har vi iøvrigt i vores nuværende også.)
Da vi renoverede køkkenet, var der tykke planker bagved Tretexen, intet andet.
Vi (tømreren) fjernede Tretexen og satte vindpap(?) og 45mm isolering. Det gjorde en enorm forskel i rummet. Svært at beskrive på en god måde, men det blev en blødere indendørsmiljø på en eller anden måde. Selvfølgelig varmere, men mere behageligt på en måde. Mindre råt.
Kan du så lave et skelet og sætte isolering. Jeg tror du vil vinde på det.
Da vi renoverede køkkenet, var der tykke planker bagved Tretexen, intet andet.
Vi (tømreren) fjernede Tretexen og satte vindpap(?) og 45mm isolering. Det gjorde en enorm forskel i rummet. Svært at beskrive på en god måde, men det blev en blødere indendørsmiljø på en eller anden måde. Selvfølgelig varmere, men mere behageligt på en måde. Mindre råt.
Kan du så lave et skelet og sætte isolering. Jeg tror du vil vinde på det.
Er du bekymret for lugt i selve tretexen, så riv det ud. Jeg snød en gang og lagde trægulv over et gammelt fastlimet tæppe, og nu har jeg en gammel tæppelugt i det rum, som generer mig dagligt.T Timbuktu sagde:
Vores tretex var kun ca 2 cm, så nogen stor forskel i isolering gør den nok ikke.
Klik her for at svare