hej!

jeg er i gang med at gipse og spartle.

det går da godt, hvor skrå kanter møder hinanden, her lægger jeg et tyndt lag spartelmasse, glasfiberremse og derefter et dækkende lag spartelmasse direkte. det går jo ret godt.

men hvor man får en skåret kant mod en skrå, eller 2 skårne kanter mod hinanden, hvordan gør man her?

jeg har forsøgt at skære, slibe, pille, file, afhøvle. væk papiret ca. 5 cm bredt for at få fasningen ligesom fra fabrikken, for at remsen og spartelmasse skal have plads uden at bygge ud på væggen.

der må da findes en eller anden fidus til dette? det tager jo sådan tid, og det går bedst med morakniven af de metoder jeg har prøvet...

MVH

Ingen anelse om det er måde eller ikke men jeg plejer at gøre følgende:

-fase kanterne med en skarp kniv
-fylde fasningen med spartelmasse
-lime papirremsen med tapetlim over spartelmassen når det er tørret
-spartel ca. 30 cm ud fra remsen så det bliver en meget flad bue.

Remsen er jo ikke mere end ca. 1mm tyk så hvis man spartler bredt, ses det næsten ikke.

okay, du laver altså bare som en V-fuge mellem pladerne...

det fungerer måske bedre med papirstrimmel, glasfiberstrimlen føles det som om man vil have midt i spartelmassen, så den ikke risikerer at komme frem...

måske skal man skifte metode til papirstrimmel...

Jeg plejer at fylde med gipsspartel, det synker ikke sammen som almindeligt spartel. Så er det vigtigt, at du bruger vandfast lim til papirstrimlen!
Jeg plejer at bruge vådrumsgrund som lim... Det er så tyndt, at det ikke gør noget, hvis det "spilder" lidt ud på siderne af papirstrimlen. Sørg bare for at lime strimlen ordentligt og lad det tørre, ellers bliver der nemt bobler, når det våde spartel kommer på.

Så er spørgsmålet, hvorfor du får en skåret kant mod en anden?
Hvis vi antager, at man har OSB nedenunder, så start med en halv plade i hjørnet, skåret kant ind mod hjørnet, så stables der blot videre, indtil det næste hjørne. Lad være med at rode med stykker ved døre og vinduer, bare kør på og sav ud.
Papstrimmel så alle dage i ugen, limet med væv/vådrumslim.

• Synes
camaro1969
  • Laddar…
Stefan N sagde:
Så er spørgsmålet, hvorfor du får en skåren kant mod en anden?
Hvis vi antager, at der er OSB nedenunder, så start med en halv plade i hjørnet, skåren kant ind mod hjørnet, og så fortsætter du bare hele vejen til det næste hjørne. Lad være med at bøvle med stykker ved døre og vinduer, bare kør på og sav ud.
Papirstrimmel så alle ugens dage, limet med væv/våtromslim.
ja du ser, det havde jeg jo ikke tænkt på, måske skal jeg gøre sådan i stedet... gips er jo så billigt..

men jeg har ikke fået nogen skåret kant fra gulv til loft, kun ved vinduer og over døre, det bliver sådan, hvis man forsøger at få mest muligt ud af hver plade, men gips er jo så billigt, at det måske ikke er det værd... jeg vil prøve bare at køre på i det næste rum, så må man jo måle, hvor mange plader der går, og skære den første plade til, så den passer nogenlunde i slutningen.

MVH
j

Bare man ikke begynder med en hel skive, mange snedkere som ikke skal spartle i hjørnet gør det af ren uvidenhed. Har man skåret kant så tager man bare lidt blød fugemasse så er det klart.

det har jeg iaf snappet op, jeg kører skårne kanter i hjørnerne iaf :)

skal du fandeme lave mange fejl :)

papirstrimmel SKAL anvendes... jeg har købt en masse glasfiberstrimler og trives ret godt med dem... er det bare at rive væggene ned og begynde om med papirstrimmel?

Ja det er lidt sjovt, at dette med papir og glasfiber altid skal fremstilles og diskuteres som en "aftonbladet eller expressen"-diskussion, når det i virkeligheden er sådan, at branche­reglerne er ret tydelige med, at papirstrimmel er det, der gælder i alle udsatte applikationer (og dermed det mest holdbare"). Er man nu altså gået så langt, at man siger, at papirstrimmel altid skal anvendes?

Så slipper vi da i det mindste for den diskussion noget mere på forummet...:)

thestrut sagde:
Pokkers hvor mange fejl man laver :)

papirstrimmel SKAL bruges... jeg har købt masser af glasfiberstrimler og trives rigtig godt med dem... er det bare at rive væggene ned og starte forfra med papirstrimmel?
Rolig.....glasfiberstrimler fungerer glimrende i 9 ud af 10 tilfælde.... jeg har glasfiberstrimler i hele huset og der er ikke en revne nogen steder...
Jeg arbejder på en tilbygning lige nu, og der har jeg et par steder, hvor jeg har skåret kant på samme måde som dig, der skærer jeg strimlerne til, så de ligger kant i kant med den skårne kant, så spartler jeg det helt plant...

Så har jeg en special på et par steder, hvor jeg ved, at huset kan bevæge sig.... der har jeg blandet 12mm glasfiber i spartelmassen, sådan noget, man bruger som armering i flydespartel... det kommer ikke til at revne:-)

Papirstrimler er en tand stærkere end glasfiberstrimler... og er du professionel, vil du naturligvis minimere alle muligheder for reklamationer... men som hobbybygger føles det bare som spild af kostbar tid at bruge både bælte og seler.

• Synes
isolde
  • Laddar…
Ikke skal man rive op det som allerede er gjort, men det er jo ikke mere besværligt at bruge papir end glasfiber, så hvorfor ikke fortsætte med det som er stærkest.....

• Synes
Joak
  • Laddar…
Er i gang med en tilbygning lige nu, og der har jeg et par steder, hvor jeg har skåret kant på samme måde som dig, der skærer jeg strimlerne, så de ligger kant i kant med den skårne kant, så spartler jeg det helt plant...

hvordan mener du her? altså går strimlen ind over den fabriksfaset kant betydeligt mere og stikker ud mod den skårne kant.
man får altså ingen overlap af begge plader, hvilket jeg troede var hele pointen med strimler...

jeg har brugt glasfiber i soveværelset på overetagen, og det er revnefri indtil videre, selvom jeg løftede hele huset i sommer, men hjørnerne revnede som pokker, men her havde jeg nok ingen strimmel, hvad jeg husker, men til hjørnerne på underetagen har jeg vinkelprofiler i metal mellem osb og gips, så det holder nok fint :)

Skåret kant af gipsplade med 45 graders fals, dækket af papiroverflade og armeringstape til spartling.
thestrut sagde:
hvordan mener du her? altså gårremmen ind over den fabriksfasede kant betydeligt mere og stikker ud mod skåret kant.
man får altså ingen overlap af begge plader, hvilket jeg troede var hele pointen med remme...
:)
Se billedet...den skårne kant er jo faset i ca. 45 grader...så remmen dækker pladens kant. Jeg synes ikke, man skal have bredspartelklumper på væggen...

angående at klæbe papirremsor...altså, remsorna er til for at armere spartelmassen, ikke pladerne...der er en grund til, at remmen skal ligge mellem to lag spartel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.