Jeg gipsar ind mine vinduesnicher og skal sætte hjørnebeskyttelse aquabead rundt. Væg gipsen er afsluttet med "rak ofasad kant". Nu overvejer jeg, om det er bedst at lægge en gips med forsænket side ud mod væggen, eller have rak skåret også her. Det jeg overvejer, er jo, om forsænkningen er for dyb til, at aquabead skal komme op tilstrækkeligt, eller om det ligefrem er godt, at den er forsænket, så man ikke behøver at spartle så meget inde i nichen (De er ca. 25 cm dybe).

Diagram viser to hjørneprofiler for vinduesnicher, en med ret kant og en med fordybning, for nemmere anvendelse af Aquabead.

surris
M mojjen sagde:
Jeg gipsar mine vinduesnicher og skal sætte aquabead hjørnebeskyttere rundt. Væg gipsen er afsluttet med "lige ufasede kant". Nu overvejer jeg, om det er bedst at lægge en gips med forsænket side ud mod væggen, eller have lige skåret også her. Det jeg overvejer er, om forsænkningen er for dyb til at aquabead kommer op tilstrækkeligt, eller om det ligefrem er godt, at den er forsænket, så man ikke behøver spartle så meget inde i nichen (De er ca 25cm dybe).

[billede]
Du tænker rigtigt!

M mojjen sagde:
Jeg gipsar ind mine vinduesnicher og skal sætte hjørnebeskyttere aquabead rundt. Væg gipsen er afsluttet med "rak ofasad kant". Nu overvejer jeg, om det er bedst at lægge en gips med forsænket side ud mod væggen eller have rak kappet også her. Det jeg overvejer, er jo om forsænkningen er for dyb til at aquabead skal komme op tilstrækkeligt, eller om det rent faktisk er godt, at den er forsænket, så man ikke behøver spartle så meget inde i nichen (De er ca. 25 cm dybe).

[billede]
Rak gipskant er at foretrække. Jeg ville bredspartle hele vejen ind i nichen fra hjørnebeskytteren. Det er ikke noget merarbejde og skjuler overgangen helt. Normalt er det jo at spartle ud mindst 25 cm fra hjørnebeskytteren.

• Synes
Stefan N og 2 andre
  • Laddar…
surris surris sagde:
Du tænker rigtigt!
På hvilket af alternativerne tænker jeg rigtigt :cool:

surris
M mojjen sagde:
På hvilket af alternativerne tænker jeg rigtigt :cool:
At du kan køre med faset kant mod hjørnet. Det ville altid vores malere da resultatet blev bedre (y)

• Synes
mojjen
  • Laddar…
2 svar 2 resultat. Drager konklusionen, at begge fungerer.
Det bliver nok sådan, at et rum får Lige kanter, og nogle får fasad. Så kan jeg få 3 strimler per plade. Skærer jeg bort 5-6 cm, så bliver det lidt stramt. Selvom gipsen er et af de få materialer, der ikke er steget i pris:rofl:

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.