Jeg undrer mig over, om der er nogen hindringer for at gipse hele loftet og derefter fastgøre stålprofiler med skruer igennem gipsen, eller om det måske er sådan, man plejer at gøre.
Der vil selvfølgelig være reglar at skrue i under gipsen.
Der vil selvfølgelig være reglar at skrue i under gipsen.
Så var det gjort i mit gamle modulenthus fra 82. Et skidearbejde at skifte indvendigt loft bare...
Jeg har overvejet at gipse væggen først, men af forskellige grunde, som er lidt besværlige at beskrive her, men det har bl.a. med tagbruddet at gøre, så ville det være lettere at gipse loftet først. Det var derfor jeg undrede mig. Skulle måske have været tydeligere med, at jeg ville gipse loftet først. Min bekymring var, at der måske kunne blive problemer, hvis man monterer skinnerne til reglerne ovenpå loftgipsen.
Væggen er egentlig en lille blindvæg, som skal dække et ventilationsrør til afløbet. Jeg havde tænkt at gøre blindvæggen lidt større for at få mere symmetri og kunne arrangere en vægfikseret hylde med belysning og eventuelt et vægstik et eller andet sted midt i væggen. Det er et badeværelse, så jeg vil vælge en eller anden type cementbunden plade, som er godkendt til formålet. Overfladen vil være fliser.
Væggen er egentlig en lille blindvæg, som skal dække et ventilationsrør til afløbet. Jeg havde tænkt at gøre blindvæggen lidt større for at få mere symmetri og kunne arrangere en vægfikseret hylde med belysning og eventuelt et vægstik et eller andet sted midt i væggen. Det er et badeværelse, så jeg vil vælge en eller anden type cementbunden plade, som er godkendt til formålet. Overfladen vil være fliser.
Nemmest at starte med loftet, så er det bare at skyde vægpladerne op mod loftet.Robban66 sagde:
Hvis det er helt almindelige gipsplader i loft og væg, og man ikke vil have nogen loftlister, så er det nemmere at gipse loftet først, og derefter skubbe væggipsen op mod loftet. Det skyldes helt enkelt, at loftet ofte ikke er præcis lige så langt som en gipsplade, og at den i så fald skal skæres til/have flere, og så bliver der en lille sprække mellem væggen og loftgipsen. Denne sprække "dækker" man med væggipsen, og så lægger du blot en fuge mellem pladerne, og vupti, så slipper du for listerne i loftet.
Skal du have lister, så betyder det ikke noget, skal du have en slags profil-loft (store niveauforskelle i pladerne), så er det bedre at skubbe loftet mod væggene, ellers får du mærkelige huller mod væggene.
Skal du have lister, så betyder det ikke noget, skal du have en slags profil-loft (store niveauforskelle i pladerne), så er det bedre at skubbe loftet mod væggene, ellers får du mærkelige huller mod væggene.
Klik her for at svare