Hej
Skal hænge en tørresnor op i loftet i vaskerummet. Gipsloft med sømmet træfiberskive under. Ikke sikkert at jeg finder noget at skrue i. Så et sted et gipsbeslag som gik ud på at man borede hul og derefter stoppede en metalstykke ind som kantrede når den var gået igennem. Metalstykket havde nylon-plast-stænger som styrede det hele. Slutresultatet blev noget som lignede et klassisk lampebeslag, men i dette tilfælde var metalstykket ikke bøjelig på midten. Nogen der ved hvad jeg søger?
Skal hænge en tørresnor op i loftet i vaskerummet. Gipsloft med sømmet træfiberskive under. Ikke sikkert at jeg finder noget at skrue i. Så et sted et gipsbeslag som gik ud på at man borede hul og derefter stoppede en metalstykke ind som kantrede når den var gået igennem. Metalstykket havde nylon-plast-stænger som styrede det hele. Slutresultatet blev noget som lignede et klassisk lampebeslag, men i dette tilfælde var metalstykket ikke bøjelig på midten. Nogen der ved hvad jeg søger?
Kan du ikke sætte en (eller to) passende lang "regel/bræt" på undersiden af loftet og fastgøre hissen i den? Du burde vel kunne finde en regel at fastgøre den i eller bruge en "klase" molly.Ellagård sagde:
Måske ikke superflot, men maler du den i en "diskret" farve, så dur det måske i et bryggers.
Det er dem her, du mener Ellagård... SnapToggle
http://www.imexab.se/swe/snap_toggle.html
Molly ville jeg helt sikkert fraråde at bruge i loftet.... et tørrestativ kan blive meget tungt, når masser af vådt vasketøj hænges op.... Nej Molly går fetbort...
http://www.imexab.se/swe/snap_toggle.html
Molly ville jeg helt sikkert fraråde at bruge i loftet.... et tørrestativ kan blive meget tungt, når masser af vådt vasketøj hænges op.... Nej Molly går fetbort...
Thomas59
Byggeveteran
· Stockholms län
· 3 326 indlæg
Thomas59
Byggeveteran
- Stockholms län
- 3,326 indlæg
SnapToggle (M5/M6) klarer ca. 50 kilo træklast i 13 mm gips har jeg for mig, så det kan jo fungere, hvis tørrestativet ikke er så stort, men våde tøj kan jo blive tungt, så jeg ville nok anbefale at lave en form for forstærkning, der fordeler lasten til de reglar, som gipsen er fastgjort i. En kvadratisk plywoodplade (bør kunne findes i samme tykkelse som gipsen) malet i hvid med skrå kanter i størrelse, der når mindst to loftsreglar eller spredning, burde fungere. Så kan du fastgøre tørrestativet, hvor du vil på træpladen.
Eventuelt kan du skære gipset væk og fælde en træplade ind på samme måde, som man lægger tværstivere bag eksisterende gips. Med gipsen væk ser du jo præcis, hvor reglarne går, så det spiller ikke så stor rolle, om du rammer disse, når du fjerner gipsen. Spartler og maler du, så vil forstærkningen blive stort set usynlig.
Eventuelt kan du skære gipset væk og fælde en træplade ind på samme måde, som man lægger tværstivere bag eksisterende gips. Med gipsen væk ser du jo præcis, hvor reglarne går, så det spiller ikke så stor rolle, om du rammer disse, når du fjerner gipsen. Spartler og maler du, så vil forstærkningen blive stort set usynlig.
Tak milshaken - jeg har brugt betydelig energi på at Google dem frem - uden at lykkes!
Øvrige: Tak for tipsene. Skal lave en lille undersøgelse af taget og lede efter reglar. En ting jeg overvejer er at sætte et ekstra brydehjul på væggen, oppe under taget. Elevator leveres med to brydehjul, et i hver ende af elevator. Begge liner kommer ud gennem det ene hjul. Det gør, at hvis man trækker lige ned i linerne, får man 3x højere last i det ene hjul. Hvis man sætter et ekstra hjul i væggen, undgår man dette.
Øvrige: Tak for tipsene. Skal lave en lille undersøgelse af taget og lede efter reglar. En ting jeg overvejer er at sætte et ekstra brydehjul på væggen, oppe under taget. Elevator leveres med to brydehjul, et i hver ende af elevator. Begge liner kommer ud gennem det ene hjul. Det gør, at hvis man trækker lige ned i linerne, får man 3x højere last i det ene hjul. Hvis man sætter et ekstra hjul i væggen, undgår man dette.
Thomas59
Byggeveteran
· Stockholms län
· 3 326 indlæg
Thomas59
Byggeveteran
- Stockholms län
- 3,326 indlæg
Gik glip af at du havde "träfiberskiva" under gipsen. Hvad mener du med träfiberskiva? Er det OSB/Plywood eller lignende, så bør det vel ikke være noget problem, selvom du ikke rammer en regel.
Med under mener jeg netop "under", dvs det er en spontet, for-malad indendørsloft-plade af MDF (30x120) som dækker gipset. Problemet med den er til gengæld, at de var ved at falde ned, da den tidligere ejer brugte dykkersøm (små hoveder) ved opsætning, og efter 15 år er de begyndt at falde ned... For at løse det hele borede jeg små huller i fugerne mellem pladerne og trykkede monteringslim ind og pressede derefter pladen op mod gipset med en omvendt tvinge. Det fungerede godt, men nu har jeg svært ved at finde reglarne.
En eventuel forstærkningsplade eller ekstra kortling skulle derfor have været sat der før jeg limede loftet fast igen
En eventuel forstærkningsplade eller ekstra kortling skulle derfor have været sat der før jeg limede loftet fast igen
Thomas59
Byggeveteran
· Stockholms län
· 3 326 indlæg
Thomas59
Byggeveteran
- Stockholms län
- 3,326 indlæg
Ok. Hvad jeg tænkte på var, at du kunne fjerne (f.eks. med en multisav langs samlingen mellem pladerne) en 30x120-plade (eller del af) og tage en tilsvarende åbning op i gipsen, så du kan nå lægterne at fastgøre en forstærkningsplade af samme mål (30x120) og udseende i. Jeg har svært ved at se, at du skulle kunne fastgøre tørrestativet på en sikker måde ellers, givet at du ikke rammer lægterne.Ellagård sagde:Med under mener jeg netop "under", dvs det er en spontet, for-malet indvendig loftplade af MDF (30x120) som dækker gipsen. Problemet med den er på sin side, at de var ved at falde ned, da tidligere ejer havde brugt dykker (små hoveder) ved opsætning, og efter 15 år er de begyndt at falde ned... For at løse det hele borede jeg små huller i samlingerne mellem pladerne og pressede monteringslim ind og trykkede derefter pladen op mod gipsen med en omvendt tvinge. Fungerede godt, men nu har jeg svært ved at finde lægterne.
En eventuel forstærkningsplade eller ekstra kortling skulle altså have været sat på, inden jeg limede loftet op igen![]()
Det nemmeste er nok en professionel regelsøger. De kan nok finde lægterne.
Tak for alle tips - nu ved jeg, hvordan det gik
Det gik godt. Har tidligere testet min regelsøger, en Zircon OneStep, i loftet uden held. Men, ved at løsne lidt på en ventil i loftet og mærke efter med en ståltråd, kunne jeg lokalisere to reglar (en på hver side af ventilen) midt i loftet. Ved fra tidligere, at det er C-C 30, hvilket gjorde, at jeg nogenlunde kunne markere de to reglar, jeg skulle finde, og så gik det bedre at tolke informationen fra regelsøgermaskinen. Så nu sidder stilladset skruet med 5x60 træskskrue direkte i to reglar. Men det tog en god stunds funderen, før jeg opdagede, at jeg kunne snyde lidt ved at løsne en ventil.
Det gik godt. Har tidligere testet min regelsøger, en Zircon OneStep, i loftet uden held. Men, ved at løsne lidt på en ventil i loftet og mærke efter med en ståltråd, kunne jeg lokalisere to reglar (en på hver side af ventilen) midt i loftet. Ved fra tidligere, at det er C-C 30, hvilket gjorde, at jeg nogenlunde kunne markere de to reglar, jeg skulle finde, og så gik det bedre at tolke informationen fra regelsøgermaskinen. Så nu sidder stilladset skruet med 5x60 træskskrue direkte i to reglar. Men det tog en god stunds funderen, før jeg opdagede, at jeg kunne snyde lidt ved at løsne en ventil.
Klik her for at svare