Jeg har brug for at sætte reparationsgips/spån på en pudset væg. Hvad er fordelene og ulemperne ved hvert materiale? Jeg synes, at gips er lidt svært at arbejde med, går jo let i stykker og det er svært at senere skrue i, hvis man vil sætte op fx en hylde.
Taknemmelig for al input!
(Dette er sikkert blevet diskuteret tidligere. Kan man søge i de respektive fora?)
Taknemmelig for al input!
(Dette er sikkert blevet diskuteret tidligere. Kan man søge i de respektive fora?)
Nogle spørgsmål først til dig!
Hvorfor vil du gipse/(spåne) en allerede færdigpudset væg?
Hvordan ser hele vægkonstruktionen ud i dag? Under/over jordniveau, Leca/beton, evt. isolering på yderside/inderside af væg m.m.??
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=40280
Hvorfor vil du gipse/(spåne) en allerede færdigpudset væg?
Hvordan ser hele vægkonstruktionen ud i dag? Under/over jordniveau, Leca/beton, evt. isolering på yderside/inderside af væg m.m.??
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=40280
Ok, afhænger måske lidt af, hvad du svarer på ByggaNytts spørgsmål, men jeg har selv kun positive erfaringer med reparationsgips. Har bl.a. dækket en murstock med det.
Fordele ved gips:
+ god overflade til spartling, maling, tapetsering
+ lette at skære (hobbykniv)
+ affasede kanter til spartling af samlinger (med strimler)
+ relativt lette at bære
+ reparationsgips 6mm findes i håndterbare 900mm bredder
+ et dødt materiale
Når man sætter væg på reglar kombinerer man nu om dage osb-plader og gips for at få en god overflade (gips) og noget at skrue/spike i (osb).
Fordele ved gips:
+ god overflade til spartling, maling, tapetsering
+ lette at skære (hobbykniv)
+ affasede kanter til spartling af samlinger (med strimler)
+ relativt lette at bære
+ reparationsgips 6mm findes i håndterbare 900mm bredder
+ et dødt materiale
Når man sætter væg på reglar kombinerer man nu om dage osb-plader og gips for at få en god overflade (gips) og noget at skrue/spike i (osb).
Tak for svar Dalle og Bygganytt. Årsagen til at jeg har brug for at dække væggen er, at pudset er meget beskadiget. Jeg tror, det bliver meget mere arbejde at spartle den op end at sætte f.eks. gips. I betragtning af de fordele, du beskrev, Dalle, tror jeg, at det må blive gips.ByggaNytt sagde:
Uden tvivl skal du have gips. Lim strenge med montagelim med en afstand på 10 cm c/c over hele bagsiden. Sæt derefter gipsen på plads og bor og slå i ca. 8 stk. ekspansionssøm, så er det klart. Meget enkelt, og resultatet bliver meget godt.
Helt rigtigt som stefan siger, anvend 13 mm gips. Jeg anvender kun det, hvis det absolut ikke går med 13 engang, men det er yderst sjældent.
Klik her for at svare