Jeg har brug for at sætte reparationsgips/spån på en pudset væg. Hvad er fordelene og ulemperne ved hvert materiale? Jeg synes, at gips er lidt svært at arbejde med, går jo let i stykker og det er svært at senere skrue i, hvis man vil sætte op fx en hylde.

Taknemmelig for al input!

(Dette er sikkert blevet diskuteret tidligere. Kan man søge i de respektive fora?)
 
Nogle spørgsmål først til dig!

Hvorfor vil du gipse/(spåne) en allerede færdigpudset væg?

Hvordan ser hele vægkonstruktionen ud i dag? Under/over jordniveau, Leca/beton, evt. isolering på yderside/inderside af væg m.m.??

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=40280
 
Ok, afhænger måske lidt af, hvad du svarer på ByggaNytts spørgsmål, men jeg har selv kun positive erfaringer med reparationsgips. Har bl.a. dækket en murstock med det.

Fordele ved gips:
+ god overflade til spartling, maling, tapetsering
+ lette at skære (hobbykniv)
+ affasede kanter til spartling af samlinger (med strimler)
+ relativt lette at bære
+ reparationsgips 6mm findes i håndterbare 900mm bredder
+ et dødt materiale

Når man sætter væg på reglar kombinerer man nu om dage osb-plader og gips for at få en god overflade (gips) og noget at skrue/spike i (osb).
 
ByggaNytt sagde:
Nogle spørgsmål først til dig!

Hvorfor vil du gipse/(spåne) en allerede færdigpudset væg?

Hvordan ser hele vægkonstruktionen ud i dag? Under/over jordniveau, Leca/beton, evt. isolering på ud/indsiden af væggen m.m.??

[link]
Tak for svar Dalle og Bygganytt. Årsagen til at jeg har brug for at dække væggen er, at pudset er meget beskadiget. Jeg tror, det bliver meget mere arbejde at spartle den op end at sætte f.eks. gips. I betragtning af de fordele, du beskrev, Dalle, tror jeg, at det må blive gips.
 
Dalle glemte:
- Brandsikkert
 
AndersG sagde:
Dalle glemte:
- Brandsikkert
Ja, desuden er der mange, som hævder, at spånplader er tvivlsomme rent miljømæssigt på grund af limet, men der har jeg ingen styr på det. ;)

Held og lykke med pladerne!
 
Uden tvivl skal du have gips. Lim strenge med montagelim med en afstand på 10 cm c/c over hele bagsiden. Sæt derefter gipsen på plads og bor og slå i ca. 8 stk. ekspansionssøm, så er det klart. Meget enkelt, og resultatet bliver meget godt.
 
Jeg forstår ikke hvorfor alle roser renoveringsgipsen.. Jo, den er lettere men jeg synes det er et j*vla skidt at arbejde med... så er den jo faktisk dyrere end almindelig 13 mm gips også... Bare mine tanker om det hele.. ;)
 
Helt rigtigt som stefan siger, anvend 13 mm gips. Jeg anvender kun det, hvis det absolut ikke går med 13 engang, men det er yderst sjældent.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.