Jeg arbejder lidt hjemme i mit 70'er hus og overvejer, hvilke materialer jeg skal bruge.

Hvad er fordelen ved at bruge Gips?

Som jeg ser det bliver det bare besværligt med en Gipsvæg blandt alle Spånpladevægge!?

Der findes masser af tråde om netop disse materialers forskellige egenskaber, brug gerne søgefunktionen.

Skal du bare lave om/bygge til EN væg, så brug spån der også!

Gips er formstabilt, let at skære, brandhæmmende, billigt, (i visse tilfælde) lydisolerende, plant og let at spartle og slibe jævnt. Ulempen er, at det er skørt og dårligt til at fastgøre ting i. En god vægkonstruktion er et lag OSB inderst og et lag gips udenpå. Men det bliver naturligvis dyrere og mere arbejdskrævende.

gips er som sagt let at skære, forme, let at spartle og male på.. også fra et brandsynspunkt et godt alternativ,
(siger jeg, som ikke har en gipsplade i hele huset, kun tretex og masonit) =)

Jeg kender til de generelle forskelle og fordele/ulemper men undrer mig lidt over, hvorfor jeg skulle opgive spån for en væg på 1m blandt alle andre spånpladevægge...

og hvorfor skulle du gøre det!? nogen der tvinger dig til at bruge gips!? vil du have spån! Kør på spån! :)

Tobbefonsterfixare sagde:
og hvorfor skulle du gøre det!? nogen der tvinger dig til at bruge gips!? vil du have spån! Kør på spån! :)
...troede det var dig, der stod udenfor og truede mig med en pistol og et skilt, hvor der stod:
"Brug Gips eller dø..." :D

Hvornår kommer du til kaffe?

P-plats sagde:
undrar lidt over hvorfor jeg skulle opgive spån for en væg på 1m blandt alle andre spånpladevægge...
Slippe at finde saven frem?

ja du når inviteres det!? sig til, når der er hjemmelavet bagværk også, så kommer jeg,
P.s. tager hellere spån i kaffen end gips D.s. :rolleyes:

Milkshaken
En typisk tråd hvor ikke alle fakta kommer frem direkte.... havde jeg bygget nyt eller lavet en større renovering... så havde jeg valgt 2 lag gips.... Med kortlingar på passende højder.... (Planlægning)... men som du skriver lidt længere nede... 1 m... Jeg går ud fra 1 Kvm... Så er det jo spån som gælder, hvis du har det i resten af ejendommen...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.