M
Er ved at renovere et hus fra '58 og overvejer, hvad vi skal gøre med indersiden af vores ydervægge. Huset er delvist af blåbetong, og på indersiden af nogle ydervægge har den gamle puds sluppet eller sidder løst. Selvfølgelig ville det absolut bedste være at banke al løs puds ned og få en murer til at pudse det op igen (det drejer sig om riigtig mange kvm), men vi overvejer, om man kan sætte gips i stedet? Kan man gøre det, eller kommer fugtproblemerne som et brev på posten da? Skal man lave forskalling for at sætte gips eller kan man lime direkte på? Hvis man forskaller, skal man have plast og isolering imellem?

Så mange spørgsmål for en nybagt husejer. Taknemmelig for alle tips og råd!

Hvis du vil have et holdbart resultat og ikke ønsker at slå pudsen ned, er det nok sikrest at sætte gipsen på afstandslister, som du fastgør i letbetonen. Et homogent hygroskopisk materiale som letbeton skal ikke have nogen dampspærre på indersiden. Fugtbevægelsen i en ydervæg sker altid indefra og ud (hvis huset er opvarmet året rundt).

M
Tak! Skal det være metalstolper eller kan man sætte træ? Hvordan gør man med gammelt tapet der sidder på pudset? Skal det ned for at så lidt organisk materiale som muligt skal være tilbage?

M
En murer, som jeg talte med, mente, at det var idiotisk at sætte reglar og gips mod ydervæg på grund af potentiel fugt... men han vil vel så klart sælge sine tjenester. Så svært at vide, når alle siger forskellige ting.

Jeg ville aldrig have skjult ydervægge bag gips, du har jo ingen idé om, hvad der foregår der bagved.

M
Det er måske et dumt spørgsmål, men hvad kan ske? Jeg ved, at mange mener, at man kan få fugtproblemer, men hvordan opstår de problemer? Burde ikke hele konstruktionen ånde, når der er luftspalte imellem? Væggene er over jorden, så ikke i kælder. Vi skal også drænere rundt om hele huset (plade på jord) som en forebyggende foranstaltning. Vi har også målt fugt i hele konstruktionen, og den er tør, så ingen fugtproblemer i øjeblikket.

Selv ville jeg også foretrække at pudse om, da det giver et pænere resultat, men det betyder ikke, at løsningen med gips ikke fungerer. Metalregler giver unødvendig stor afstand synes jeg. Fugtvandringen i en homogen letbetonvæg sker indefra og ud. På et tidspunkt (som varierer afhængigt af temperatursforskellene mellem inde og ude) vil luftens vanddamp kondensere i letbetonen. Letbetonens ydre del vil også blive udsat for fugtindtrængning på grund af slagregn og lignende. Har bare letbetonen tilstrækkelig tykkelse er dette intet problem. En meget stor del af 50'ernes flerfamilieshuse er bygget med letbeton i ydervæggene. På indersiden var der ofte tapet udenpå pudset.

• Synes
raspen86
  • Laddar…
M
Letbetonen er 17 1/2 cm i tykkelse. Siger det noget om fremtidige evt. fugtproblemer? Kan man lade den gamle tapet sidde?

Den tykkelsen er mere end tilstrækkelig. Du kan lade den gamle tapet sidde.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.