Har ledt på forumet men finder ikke noget klart svar....

I garagen er jeg nu kommet så langt, at OSB-plader er monteret indvendigt, og næste skridt er at sætte gipsplader op.
Er det vigtigt, at gipspladerne skrues i reglarne, eller er det nok at skrue kanterne i OSB'en? Naturligvis vil gipspladerne blive skruet overalt, hvor der er reglar, men det ville være lettere, hvis det er ok at skrue visse pladers kanter, hvor der kun er OSB bagved. Vil jo ikke gøre noget forkert...

Selvfølgelig vil der ikke være samlinger samme steder som der, hvor OSB'en har sine samlinger.

Tak på forhånd :)

Jeg plejer faktisk at sætte samlingerne på gipsen forskudt med samlingerne på OSB - Dvs, starte med en hel OSB men en halv gips. Dette lidt fordi det er nemmere at dele gips (Og at man ikke vil starte med en presset kant på gipsen i et hjørne) og derefter sætte gipsen i OSB hvor det passer. Brug altid 45 skruer i OSB og 35 skruer i gips.
Jeg mener, at man undgår revnedannelse ved at ikke lægge samlingerne samme sted, præcis som du siger.
Det er tilstrækkeligt i min optik, at gipsen sidder i OSB'en, uanset om der er en regel bagved eller ej.

Det kan dog være godt at notere HVOR du har reglerne den dag, du skal op med større, tungere hylder eller lignende.

Så gør jeg i hvert fald!

Senest redigeret:
  • Synes
daniel1143
  • Laddar…
Plejer sjældent at bekymre mig om at skrue gipsen i reglarne, det er ikke nødvendigt.

Mikael_L
slacker sagde:
Jeg plejer faktisk at sætte samlingerne på gipsen forskudt med samlingerne på OSB - dvs. starte med en hel OSB men en halv gips. Dette er lidt fordi det er nemmere at dele gips (og man vil ikke starte med en presset kant på gipsen i et hjørne) og derefter sætte gipsen på OSB, hvor det passer. Jeg bruger altid 45 skruer i OSB og 35 skruer i gips. Jeg mener, at man undgår revnedannelse ved ikke at lægge samlingerne samme sted, præcis som du siger. Det er nok, at gipsen sidder i OSB'en efter min mening, uanset om der er en regel bagved eller ej.

Derimod kan det være godt at notere HVOR, du har reglerne den dag, du skal op med større, tungere hylder eller lignende.

Sådan gør jeg i hvert fald!
Uden at jeg har vildt meget styr på noget, vil jeg lige skrive +1.
Præcis som slacker siger, tænker jeg også. Men jeg bruger 32mm spånpladeskruer til OSB'en.

I garagen tog jeg 32mm spånpladeskruer til OSB'en, så 45mm gipsskruer til gipsen + at jeg besværede mig med, at gipspladesamlingerne skulle komme midt på en regel.
Nu i huset tror jeg, jeg dropper finliret, først OSB med 32mm spånpladeskruer, så gips med halv-plade forskudte samlinger skruet med 32 mm gipsskruer og at jeg helt ignorerer, hvor reglerne er.
For nu er f.eks. ydervæggene tværbeklædte, så det bliver liggende regler, som alligevel ikke kan komme bag nogle pladesamlinger. Men da bliver det jo meget vigtigt med forskudte pladesamlinger.

slacker sagde:
Jeg plejer faktisk at sætte samlingerne på gipsen forskudt med samlingerne på OSB - Dvs, starte med en hel OSB men en halv gips. Dette lidt for at det er nemmere at dele gips (Og at man ikke vil starte med en presset kant på gipsen i et hjørne) og derefter sætte gipsen i OSB, hvor det passer. Kører altid 45 skrue i OSB og 35 skrue i gips.
Jeg mener, at man undgår revnedannelse ved ikke at lægge samlingerne samme sted præcis som du siger.
Det er tilstrækkeligt, at gipsen sidder i OSB'en efter min mening, uanset regel bagved eller ej.

Derimod kan det være godt at notere HVOR du har reglerne den dag du skal op med større, tungere hylder eller lignende.

Så gør jeg i hvert fald!
+1!

Men jeg synes det er tilstrækkeligt med 40 hhv. 30 mm skrue...

Og har du ikke allerede købt det, køb en slagskruetrækker. Utrolig dejligt at skrue gipskruer med, hurtigt i starten og går langsomt i slutningen så det er nemt at skrue tilpas hårdt. Fantastisk til alt andet også.

Skal du sætte meget gips: køb eller lej en skrueautomat. Går virkelig hurtigt og godt.

Tak for svarene jeg havde håbet på d^_^b

Brugt med 32mm spånpladeskruer til OSB og tænker at bruge 42mm til gipspladerne.
Jeg har godt styr på hvor lægterne sidder, så det bliver sådan, at jeg kommer til at skrue i lægterne, men ikke bekymrer mig om hvor selve samlingerne kommer. Det letter arbejdet betydeligt der, hvor der er svære vinkler.

Skruemaskine havde været dejligt, men min gipsskruemaskine gør arbejdet rigtig godt også.
Bare indstille dybden og så kører man så meget man orker :)

Jeg har også fået den idé, at det revner lettere, hvis man placerer samlingerne samme sted, men ellers plejer det at løse sig ved at skrue i reglarne alligevel, det er vel samme c/c. Hvis man sætter OSB med en lille sprække, typisk den smalleste del man finder på tommestokken, så går det fint. Hvis jeg har plastet bag OSB'en, vil jeg ikke sætte 2000 skruer gennem den unødvendigt, så der er jeg lidt mere omhyggelig end ellers, så kan jeg skrue gipsen i OSB, det holder fint.

Mikael_L sagde:
För nu er f.eks. ydervæggene krydsafstivede, så det bliver liggende reglar som alligevel ikke kan komme bag nogen skivesamling. Men så bliver det jo meget vigtigt med forskudte skivesamlinger.
Mikael, du kan sætte OSB liggende så kommer kanten til at ramme en regel, kortendens samling holdes sammen af gipsen.

Protte

Mikael_L
Jo jeg tænkte lidt frem og tilbage på det der. Men valget blev til sidst stående OSB og så stående gips med forskudte samlinger. Indervæggene har jo alligevel ingen liggende regler. Lige så godt at køre med det samme system overalt, tænkte jeg.

Jeg må se, når jeg er færdig, om jeg fortryder valget. :)

slacker sagde:
Købte denne fra England og må sige, at det er et af de bedste køb jeg har gjort i evigheder:

[link]

God, prisværdig og fantastisk som bare pokker. Endnu et godt tip! :cool:
Naboen har sådan en, og den er helt fantastisk d^_^b
Hvordan er det med skruerne, er det voldsomt meget dyrere?

Mikael_L
Nope.
Biltema har ikke løs gipsskrue eller spånpladeskrue, som er billigere end den båndede jeg køber.

Hvor handler du?
For kan jeg handle lige så bestilles en sådan der Makita :)

Mikael_L
Det er min lokale byggemarked, hvor jeg køber 1000 stk. bandede skruer for 110-120 kr. K-Rauta havde, i hvert fald tidligere, til samme lave pris.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.