14,111 læst ·
20 svar
14k læst
20 svar
Gips på horisontale regler, hvordan?
Hej igen!
Har et nyt problem.
Gips 900x2400 på horisontale regler.
Jeg formoder, at pladerne sættes stående, dvs. 900 er mod loft/gulv. Behøves "kortlingar" ved pladesamlinger?
Bag horisontale regler findes stående regler 145x45 med cc600.
Væg 1. Horisontale regler 45x45 med cc600. Enkel gips.
Væg 2. Horisontale regler 45x45 med cc450. Dobbel gips. Vådrumsvæg.
Har et nyt problem.
Gips 900x2400 på horisontale regler.
Jeg formoder, at pladerne sættes stående, dvs. 900 er mod loft/gulv. Behøves "kortlingar" ved pladesamlinger?
Bag horisontale regler findes stående regler 145x45 med cc600.
Væg 1. Horisontale regler 45x45 med cc600. Enkel gips.
Væg 2. Horisontale regler 45x45 med cc450. Dobbel gips. Vådrumsvæg.
Hm, ingen svar. :-/
Efter lidt søgen har jeg en anden løsning.
Hvordan man kan låse sig i tankerne. Mine indre sekundærreglar har jeg tankemæssigt (og næsten alle skitser, der findes på nettet mm) placeret horisontalt, dvs. sammenbinde primærreglarne(de bærende).
På Parocs tips så jeg jo, at man placerer sekundærreglarne direkte mod primærreglarne (ser ud som en meget tyk regel, i mit tilfælde 45+145x45, dvs. 190x45) og klemmer plasten imellem. Dette løser mange problemer for mig.
Nogle synspunkter?
Efter lidt søgen har jeg en anden løsning.
Hvordan man kan låse sig i tankerne. Mine indre sekundærreglar har jeg tankemæssigt (og næsten alle skitser, der findes på nettet mm) placeret horisontalt, dvs. sammenbinde primærreglarne(de bærende).
På Parocs tips så jeg jo, at man placerer sekundærreglarne direkte mod primærreglarne (ser ud som en meget tyk regel, i mit tilfælde 45+145x45, dvs. 190x45) og klemmer plasten imellem. Dette løser mange problemer for mig.
Nogle synspunkter?
meningen med at have 2 forskellige reglar er at minimere varmetabet. derfor skal man lægge den vertikale og horisontale mod hinanden, så bliver det kun en flade på 45x45 som slipper kulde igennem.. ellers bliver det 45xregelængden.
Argh,
tror I, det bliver et problem med indre sekundærregel og primærregel mod hinanden? Jeg har også en ydre sekundærregel, og den er monteret "tvær", dvs. horisontalt. Total isolering 45+145+45=235
Hvis det er et problem, må jeg sætte de indre horisontalt. Men så er originalspørgsmålet tilbage, hvordan sætte gipspladerne?
tror I, det bliver et problem med indre sekundærregel og primærregel mod hinanden? Jeg har også en ydre sekundærregel, og den er monteret "tvær", dvs. horisontalt. Total isolering 45+145+45=235
Hvis det er et problem, må jeg sætte de indre horisontalt. Men så er originalspørgsmålet tilbage, hvordan sætte gipspladerne?
Sæt gipspladerne på den måde, som passer bedst, du skal regel op med kortlinger, så alle samlinger ender på en regel. Eftersom målene på pladerne og cc målet på reglerne ikke stemmer overens, antager jeg, at stående gipsplader bliver det enkleste.
Men..
med kortlingar bliver det et fint rutemønster, så kan jeg jo lige så godt sætte inderreglarne vertikalt direkte mod primærreglarne som jeg skrev ovenfor?
Eller mener du, at man skal sørge for, at kortlingarna IKKE havner på primærreglarne (for köldbryggan ifølge jkpg_peter).
med kortlingar bliver det et fint rutemønster, så kan jeg jo lige så godt sætte inderreglarne vertikalt direkte mod primærreglarne som jeg skrev ovenfor?
Eller mener du, at man skal sørge for, at kortlingarna IKKE havner på primærreglarne (for köldbryggan ifølge jkpg_peter).
Fiskarhedenvillan gør sådan her: monter 45 * 45 liggende på indersiden af dine primærreglar. Plastik på disse. Derefter monteres 28 * 70 stående med den afstand, der passer til gipspladerne.
Mvh Tommy.
PS Min højst personlige mening er, at du kan slå på 45 * 45 direkte på primærreglarne, eftersom du har et horisontalt isoleringslag på ydersiden.
Mvh Tommy.
PS Min højst personlige mening er, at du kan slå på 45 * 45 direkte på primærreglarne, eftersom du har et horisontalt isoleringslag på ydersiden.
Hej igen. Jeg så lige, at mit forslag ikke virker, da du havde 900mm brede gipsplader, og væggen var reglet cc600. 900mm gipsplader skal jo have reglet cc450. Sorry, men så ville jeg nok montere 45 * 45 liggende og så 28*70 stående cc450.
Mvh Tommy
Mvh Tommy
Af isoleringssynspunkt bør man undgå at bygge en konstruktion med gennemgående træ, jo mindre gennemgående træ til fordel for isolering desto bedre.SittinDuck sagde:
Ja, se svar #3.
900 gips har jeg på skillevægge. Jeg kan bruge 1200 på ydervægge, no problem..
Det er nok et godt forslag, tomrummet du får med 28*70 reglen er godt at have for at stoppe alt el i, rør og doser.tommiz sagde:
Jeg vil ikke have mindre boligareal.
Grunden til den indre 45-regel var netop til dette formål, dvs. nemmere elinstallation, ikke punktere dampspærren så snart man borer osv.
Det alternativ udelukker jeg.
Jeg skal have fra indersiden:
13 gips
45 regel+isolering
dampspærre
145 regel+isolering
45 regel(horisontal)+isolering
vindpap
28 sømmeregel
22 dæklistepanel.
Grunden til den indre 45-regel var netop til dette formål, dvs. nemmere elinstallation, ikke punktere dampspærren så snart man borer osv.
Det alternativ udelukker jeg.
Jeg skal have fra indersiden:
13 gips
45 regel+isolering
dampspærre
145 regel+isolering
45 regel(horisontal)+isolering
vindpap
28 sømmeregel
22 dæklistepanel.
Så her synes jeg: på vertikale 145 reglen sættes byggfolien, derefter horisontale 45 x45 cc600. Hvor dåser skal sidde, skal man kottla en vertikal 45 x45 regel, da dåserne sømmes fra siden. Når dåser og vp-rør er færdige, isoleres felterne med 45 isolering.
Derefter, for at lette gipsningen og ophængning af tunge ting på væggen, beklæder man væggen med osb plader eller endefalset 17mm.
Nu spiller det ingen rolle, hvilken bredde man har på gipspladerne, da de skrues i træmaterialet nedenunder.
Derefter, for at lette gipsningen og ophængning af tunge ting på væggen, beklæder man væggen med osb plader eller endefalset 17mm.
Nu spiller det ingen rolle, hvilken bredde man har på gipspladerne, da de skrues i træmaterialet nedenunder.
