Behøver tips da jeg skal fælde ind gipsplader mellem vægprofilerne på bagsiden af den eksisterende overflade-gipsplade. Har ingen mulighed for at skrue, så må bruge en anden teknik. Har overvejet montagelim, men er blevet frarådet det, da der ofte dannes en "film" på limet meget hurtigt, hvilket gør, at det ikke hæfter godt. Så min anden tanke er at bruge fliseklæber, de bider jo meget godt mellem fliser og gips, så det kan måske også fungere mellem gips og gips?

Har I nogle idéer?
Eventuelt bruger jeg Fermacell i stedet for almindelig gips, da det er tungere. Men det burde vel ikke påvirke valget af løsning?

Derefter skal jeg bygge en ekstra indvendig væg parallelt med den eksisterende, men med en lille luftspalte imellem dem, en såkaldt dobbeltvægskonstruktion. Mellem (opvarmet) betonplade og indvendig vægsyld ligger der en 300 mm bred plastfilm. Kan jeg lægge den næste syld på samme plastfilm, eller skal området mellem dem være fri for plastfilm?

Tak!

Senest redigeret:
Kakelfix fungerer udmærket til at lime gips med, hold det ret løst blandet.

Stefan, gør det nogen forskel om det er Fermacell mod gips med fix?

Var og købte gipsplader samt fliseklæb fra Weber, så det skal nok blive godt.

Har også brug for svar på dette spørgsmål:

Derefter skal jeg bygge en ekstra indervæg parallelt med den eksisterende, men med en lille luftspalte imellem, såkaldt dobbeltvægskonstruktion. Mellem (opvarmede) betonpladen og indervægsplanken ligger der 300mm bred plastfilm. Kan jeg lægge næste planke på den samme plastfilm, eller skal mellemrummet imellem dem være fri for plastfilm?

Er det for en øget lydisolering konstruktionen bygges?

Björn Melander sagde:
Er det for en øget lydisolering konstruktionen bygges?
Præcis

Så er det bedst at lime. Du ønsker ikke at få en luftspalte mellem pladematerialerne.
Der behøves ikke meget lim mellem pladerne, da de også vil sidde ordentligt i den bløde fuge rundt omkring.

Er blevet frarådet lim tidligere netop på grund af dette, men også fordi PL400 nemt danner en skindhinde, hvilket gør, at det slet ikke hæfter.
Så tænker jeg, at hvis man kæmmer fixen og derefter gnider den løse plade mod den faste, så burde man kunne minimere luftspalterne. Alternativt at man ruller fixen ud.
Hvad tror du?

Det er nok med nogle strenge blød fugemasse. Pladen vil desuden sidde i blød fugemassen tyndt om. Vil du have seler også kan du låse med klodser mod reglarne.

Mener du, at man påfører lidt tilfældigt med noget som latexfugemasse og trykker pladen på plads? Tanken har også slået mig, at man kan montere trekantliste eller lignende, så pladen også skrues fast.

Ja, du kan bruge fx. Tec 7 eller anden blød fugemasse. Behøves ikke meget, da pladen desuden fuges rundt om. Skru støtteklodser i vægskinnerne.

LD 708 fungerer fint.

Jo, jeg plejer at skrive under studiobyggeri afd. på det forum:)

Har du styr på min anden overvejelse om plast under den nye indervæg?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.