Kan jeg sætte reparationsgips direkte på en betonvæg? (Køkkenvæg) Eller bør jeg tænke på andet? Overvejede mest fugt og brandrisiko?

Måske helt ude og cykle?

Velkommen til Byggahus!

Er du sikker på, at det er en betonvæg? Jeg har svært ved at forestille mig, at der skulle være fugt- eller brandproblemer med en betonvæg. Gips anvendes jo meget som brandsikret beklædning. Hvis væggen er en pudset murstensvæg, f.eks. en skorsten, skal man være lidt forsigtig, ellers ser jeg ingen andre problemer end vanskeligheder med at fastgøre gipsen. Det er nemmere, hvis man sætter lægter op først.

Jeg limede renoveringsgips direkte på betonvæggen i trappen. Blev virkelig godt.

J justusandersson sagde:
Velkommen til Byggahus!

Er du sikker på, at det er en betonvæg? Jeg har svært ved at forestille mig, at der skulle være fugt- eller brandproblemer med en betonvæg. Gips anvendes jo meget som brandbeskyttende beklædning. Hvis væggen er en pudset murstensvæg, f.eks. en skorsten, skal man være lidt forsigtig, ellers ser jeg ingen andre problemer end vanskeligheder med at fastgøre gipsen. Det er nemmere, hvis man sætter op spigerlægte først.
Helt sikker på at det er beton. Har en gasovn ved den væg, derfor min usikkerhed omkring gipsplade. Men det har måske slet ingen betydelig rolle? Kan jeg også lægge en beskyttelsesmåtte mellem gips og beton?

At lime gipsen direkte mod betonen, som TotalControl foreslår, må normalt være den nemmeste måde. Derimod synes jeg ikke, at bar gips er et passende materiale bag en ovn. I så fald bør du beklæde pladen med fliser nærmest ovnen.

Der findes brandgips. Men fliser ovenpå det er selvfølgelig - ellers kan man ikke holde det rent.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.