Jeg har sat dobbelte gipsplader på den ene side af en skillevæg for at dæmpe lyden mellem 2 rum. Latex i alle samlinger. Væggen bestod af tretexplader på 45x45 regler, så det blev klart bedre, selvom det selvfølgelig kunne have været muligt at fjerne mere lyd med kraftigere regler, adskilte regler og isolering i væggen, men det ville have været betydeligt mere arbejde, som der ikke var tid til (rummet ved siden af er udlejet, benyttede muligheden for at larme, mens lejeren var bortrejst).

Nu er væggen nogenlunde lydtæt, men det føles som om lyden går over væggen. Loftet består af tynde, fer-og-not brædder på et let underlag, og der er altså en luftspalte mellem brædderne og loftets isolering. Jeg tror, at denne luftspalte går over skillevæggen. Overvejer om man skal gipse loftet og i så fald hvordan? Loftgips har jo ingen spartel-indfræsninger, så med et lag loftgips bliver der sprækker mellem pladerne. Er det en god idé at sætte dobbelt lag loftgips med forskudte samlinger? Spartle og slibe i loftet føles jo som et arbejdsområde, jeg gerne undgår... Eller skal man sætte gips + en eller anden lyddæmpningsplade, og hvor finder jeg i så fald sådan en?

Den del af huset er bygget -62, så mængden af plastik i konstruktionen er nok lille. Fladt tag.

Senest redigeret:
Gips er en aldeles fremragende "ljudskiva" til formålet. Som du allerede ved, kunne du have forbedret skillevæggens lydisolation yderligere. 2 lag gips i loftet med forskudte samlinger er et godt match til din væg. En kompromis er at køre 1 lag normalgips derefter 1 lag kortplank.

KungAnka sagde:
Nu er væggen nogenlunde lydtæt, men det føles som om, der går lyd over væggen. Loftet består af tynde fer og not og ret grimme brædder på glest panel, og der er altså et luftspalte mellem brædderne og loftets isolering. Tror at denne luftspalte går over skillevæggen.
Hvis luftspalten går over skillevæggen, så burde det lække lyd der. Kan du tætne denne spalte med isolering?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.