Spontant siger jeg bredspartle, men det afhænger af forudsætningerne som vanligt. Beregn materialeforbrug og omkostninger. Almindelig vægspartel kan ikke lægges i alt for tykke lag, så hvis der er store huller, må man måske fylde op med f.eks. gipsmørtel, som kan bygges tykkere. Gipspaneler bruger ofte unødvendigt meget materiale, som er relativt tungt at transportere og delvist en unødvendig omkostning.

Det tager nogle dage at lære at bredspartle med rimelig fart og overfladejævnhed, men det får man til gengæld igen, når man har lært teknikken.

Et tyndt lag gipsmørtel efterfulgt af almindelig spartel har jeg fundet ud af er mest effektivt og økonomisk. Så afhænger det jo delvist af underlaget, er det en væg med store revner, vil den jo sandsynligvis revne igen, så havde gips nok været bedre.

Det er kælderen det handler om så gipsputs bliver det ikke uden det får blive puts c Kælder under renovering med nedrevne materialer spredt på gulvet og synlige rør i loftet, flere små vinduer giver lidt naturligt lys.

• Synes
Claes Sörmland
  • Laddar…
Har tænkt at gipse loftet med glespanel for at udnytte højden så meget som muligt, men har hørt at glespanel kan man ikke gipse med er det sandt?

Claes Sörmland
Der er jo også en æstetisk og byggeteknisk aspekt. Og begge taler for at pudse, ikke papirtynde skillevægge i kælderen.

Tak for hjælpen! Så bruger jeg puds i hele kælderen, når jeg totalrenoverer kælderen, som jeg har tænkt mig at lave om til en lille lejlighed.

Senest redigeret:
BirgitS
  • Synes
tergo
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.