Vi har taget ned gammel tapet helt ind til selve vægstammen i vores nyindkøbte skærgårdshus. På denne stamme (som består af rå, liggende brædder) skal vi skrue nye dækningsplader op. Men jeg er lidt skeptisk over for gips netop fordi der er risiko for, at det bliver for tæt og derfor fører til følgeproblemer, da det gamle hus (bygget 1924) muligvis ikke kan ånde ordentligt. Stemmer det? Er det - ud fra den synsvinkel - bedre at sætte Masonitplader op, eller er de også lige så tætte?
Gips er ikke tæt, alligevel er det let at arbejde med, billigt, brandisolerende, lydisolerende, kan spartles og males på og bevæger sig især ikke ved temperatur- og luftfugtighedsændringer som træ gør.