Jeg har en 1,5 plans villa bygget i 1958 og har nu i et rum på førstesalen revet alt plademateriale (gips og noget andet paplignende plademateriale) væk. Under er der rupløjede brædder i både vægge og loft, bagved dette almindelig isolering i vægge og spån i loftet. Der sad også noget tynd gennemsigtig plastik mellem de rupløjede brædder og pladematerialet, som jeg rev væk.
Nu er spørgsmålet om jeg skal sætte ny plastik og gips direkte på eller droppe plasten? En løsning er jo at plastre og så sætte forskalling samt osb + gips, men da rummet er ret lille og opleves endnu mindre pga. skråloftet, så mister man jo en del plads ved at gøre det. En fordel ville have været, at man kunne gemme elinstallationerne bagved. Rupløjede brædder bliver lidt overflødige med det sidste alternativ, bortset fra at de holder spånet i loftet.
Det mest hensigtsmæssige og billigste er jo at plastre og sætte gips med udvendige elinstallationer. Ved ikke om man tør at droppe plasten heller pga. opgangen og 2 vægge mod skunkrum.
Nu er spørgsmålet om jeg skal sætte ny plastik og gips direkte på eller droppe plasten? En løsning er jo at plastre og så sætte forskalling samt osb + gips, men da rummet er ret lille og opleves endnu mindre pga. skråloftet, så mister man jo en del plads ved at gøre det. En fordel ville have været, at man kunne gemme elinstallationerne bagved. Rupløjede brædder bliver lidt overflødige med det sidste alternativ, bortset fra at de holder spånet i loftet.
Det mest hensigtsmæssige og billigste er jo at plastre og sætte gips med udvendige elinstallationer. Ved ikke om man tør at droppe plasten heller pga. opgangen og 2 vægge mod skunkrum.
1958 blev der ikke bygget huse med plastik i vægge og tag. Huset vil under alle omstændigheder ikke blive damptæt, så der er ingen idé i at plastre, tværtimod bliver det værre, hvis kun dele af huset bliver tæt. Sæt gipsen direkte på råspånpladen og udenpåliggende kabler, alternativt fræs elrør ind i råspånpladen.
Men hvorfor river du de eksisterende vægplader ned? Lyst til ekstra meget arbejde?
Men hvorfor river du de eksisterende vægplader ned? Lyst til ekstra meget arbejde?
Gipsen og spændpapiret eller hvad det nu var så ikke så pænt ud visse steder, så vil have ny frisk gips op i stedet, når vi alligevel er i gang. Jeg mistænker, at plasten kan være blevet tilføjet senere, men den var så tynd og føltes unødvendig og fungerede nok ikke med alle de søm, der sad i den, det var ikke lidt, kan jeg love dig..GoC sagde:
1958 så byggdes inga hus med plast i vægge og tag. Huset vil under alle omstændigheder ikke blive damptæt, så der er ingen idé i at plastre, snarere bliver det værre, hvis kun dele af huset bliver damptæt. Sæt gipsen direkte på brædderne og udenpåliggende kulokabler, alternativt fræs elrør ind i brædderne.
Ja så er det nemmere at rive den "billige" gips ud. Jeg tror, den der halvtjocka pappen er en slags vindbeskyttelse. Den var vel nubbad fast i råsponten.
Så måske en vindpapp men ingen plast. Den er nok monteret, når gipsen blev monteret på væggene. Skulle tro, at det sad tretex tidligere.
Så måske en vindpapp men ingen plast. Den er nok monteret, når gipsen blev monteret på væggene. Skulle tro, at det sad tretex tidligere.
Det var helt klart en tynd plast, der sad der, meget tyndere end den, der bruges i dag, og den sad kun i loft, mod ydervæg og mod skunk. Der sad blandet gips og noget spænpap. Kan meget vel have siddet tretex tidligere for jeg tror heller ikke, den der plast har siddet der siden 1958.GoC sagde:
Klik her for at svare