Skal renovere et lille rum. Har gammelt masonit på væggene. Hvis man fastgør renoveringsgips direkte over masoniten, er der risiko for at gipsen revner, når det svulmer op, eller er pladen lidt strækbar? Føler ikke rigtig, at jeg har tid nu til at rive alle væggene ned for det lille rum.
 
Hvorfor skal du have gips på væggene?
 
Han vil vel have gips, og det er pænere end masonit.
 
I Interista88 sagde:
Han vil vel have gips, og det er pænere end masonit
Tænkte mere på slutresultatet. Skal det males eller tapetseres eller hvad skal gøres? Er masoniten i stykker? Du ser jo ikke om det er masonit eller gips når det er færdigt.
 
Skal male. Tænkte om det gipset er lidt mere holdbart end renoveringstapet. Masonit buer jo ved den mindste fugt og fortsætter, det kan ses gennem renoveringstapeten. Tænkte bare om der findes et andet "hurtigt" alternativ med rimeligt resultat.
 
  • Synes
RepJonas
  • Laddar…
Også nysgerrig da vi har malerfilt/renoveringstapet på 13mm byggboard og det ser rent ud sagt forfærdeligt ud nu efter snart 3 år.

Jeg er inde på at smide byggboarden og sætte gips op når rum for rum renoveres.

Har et rum med genstående byggboard og renoveringsgips som har en meget bedre overflade.
 
Samme spørgsmål som fundet her, men jeg skal have nyt bruserum. Så vores hus er bygget i 1946, så væggene er kun 50 mm tykke gamle sunde træbrædder med 3 mm masonit påklædt med almindelig papirtapet (har revet et stykke masonit af for at se, hvad der er bagved, troede det var en tetrexplade men nej, ikke det.

Har efterisolering udvendigt)

Måske er der risiko for, at papirtapetet er let fugtigt, så måske bedst at fjerne masoniten helt eller hvad?

Er der nogen, der ved definitivt, hvad man skal have eller gøre rigtigt....?

Hvad jeg havde tænkt var, at det ikke behøver at lægge aldersbestændigt, så bare at lægge med specialgipsplader direkte på masonitvæggene og derefter med tætningslag. Så skal der være vådrumsmåtte både på gulvet og væggene.

Samt have badeværelsesventilator der. Så burde det fungere godt, så jeg tror ikke, der vil blive en fugtskade inde bag gipsvæggen fremover.. men kan forestille mig, hvordan husets bevægelse på væggen, om gipspladen kan revne, hvis man sætter den gipsskruet på masonit og træbrædder?

Vil være taknemmelig, hvis en ekspert kan svare og/eller om der findes noget, man kan læse, selvom jeg har søgt, men de fleste instruktioner er mest for nybyggeri/tilbyggeri...
 
Hej. At masoniten skulle sprække gipsen er der nok ingen fare med. Derimod følger gipsen masonitens bevægelser, hvilket resulterer i en bulet/ujævn væg. Mvh
 
P Pugetik sagde:
Samme spørgsmål er fundet her, men jeg skal have et nyt bruserum. Så vores hus er bygget i 1946, så væggene er kun 50 mm tykke gamle, sunde træbrædder med 3 mm masonit, der er påklædt med almindeligt tapet (har revet et stykke masonit af for at se, hvad der er bagved, troede det var træfiberplade, men nej, ikke.

Har udvendig ekstraisolering)

Måske er der risiko for, at tapetet let fugtes, så måske bedst at fjerne masoniten helt eller hvordan?

Er der nogen, der definitivt ved, hvad man skal have eller gøre rigtigt....?

Hvad jeg havde tænkt, er, at man ikke behøver at lægge aldersbestandigt, så bare læg specialgipsplader direkte på masonitvæggene og derefter med tætningslag. Så skal der være vådrumsmåtte både på gulvet og væggene.

Samt have en badeværelsesventilator der. Det burde fungere godt, så jeg tror ikke, der vil blive fugtskade bag gipsvæggen fremover.. men kan forestille mig, hvordan husets bevægelse vægger, om gipspladen kan sprække, hvis man fastgør gipsskruer på masonit og træbrædder?

Jeg ville sætte pris på, hvis nogen ekspert kan svare og/eller hvis der er noget, man kan læse, selvom jeg har søgt, men de fleste instruktioner er mest for nybyggeri/tilbygning...
Hej. Jeg ville have revet masoniten væk, da den er en fugtsamler. Du behøver ingen fugtspærre, hvis du skal have vådrumsmåtte på gulv/væg. Mvh
 
  • Synes
Pugetik
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.