Hej!

Jeg er i gang med et hegn på forsiden af huset og har endelig fået alle stolperne på plads (boret i granitmuren og brugt stolpesko og ankermasse). Jeg gjorde stolperne lidt længere end nødvendigt og har nu justeret dem inden savning (jeg tager dem af stolpeskoene og bruger min kappesav og monterer dem tilbage). Sidste år lavede jeg et hegn på langsiden af grunden, og nu er tanken, at de to dele skal mødes i et 90-graders hjørne. På det eksisterende hegn monterede jeg en overligger, der hælder 5 grader udad, og jeg vil have samme hældning på overliggeren på den nye del.

Jeg har brug for tips til, hvordan jeg smartest skråsaver stolpen, der skal være i hjørnet. Den skal jo saves skråt fra begge sider, da overliggerne hælder 5 grader. Jeg har lavet en enkel skitse, som jeg håber viser, hvad jeg mener.

Jeg vil meget gerne have nogle kloge råd om, hvordan man praktisk gør dette!

Lasse

Skitse af et hjørnehegn med overliggere, der skråner 5 grader, og markeret stolpe med geringslinjer til skæring.

LasseR sagde:
Hej!

Jeg er i gang med et hegn på forsiden af huset og har endelig fået fastgjort alle stolper (boret i granitmur og brugt stolpesko og ankermasse). Jeg gjorde stolperne lidt længere end nødvendigt og har nu målt dem op inden savning (jeg tager dem ud af stolpeskoene og saver dem i min kap/gersav og monterer tilbage). Sidste år lavede jeg et hegn på langsiden af grunden og tanken er nu, at de to dele skal mødes i et 90-gradershjørne. På det eksisterende hegn satte jeg en overligger, som hælder 5 grader udad og vil have samme hældning på overliggeren på den nye del.

Jeg kunne bruge nogle tips til, hvordan jeg smartest gerer stolpen, der bliver i hjørnet. Den skal jo geres fra to sider med tanke på, at overliggerne hælder 5 grader. Jeg har lavet en simpel skitse, som jeg håber viser, hvad jeg mener.

Ville være meget taknemmelig for nogle kloge råd om, hvordan man praktisk gør dette!

Lasse

[billede]
Tror ikke, man skal gøre det mere kompliceret end nødvendigt, men tage nogle stumper og prøve sig frem. Jeg gerede loftlister mellem skrå loft og vandret loft, og selvom det er et helt nyt hus med kendte vinkler, stemmer det ikke altid helt, så jeg lavede teststykker i forskellige vinkler 17,18,19 grader og prøvede, hvilken der passede bedst og brugte så denne vinkel på gersaven til at save de faktiske lister. Så prøv dig frem med 2 korte stykker, indtil hjørnet bliver pænt og kør derefter med disse indstillinger på de rigtige stykker.

/Ola E.

Du får bygge en vugge så du kan lægge stolpen med 45 grader under geringssaven. Derefter skal du indstille savedybden, så snittet slutter i den tegnede diagonallinje. Så skal du justere klingen i dobbelt ger: klingen svinget og tiltet. Bedst at øve sig på nogle stumper.

ola.eriksson sagde:
Tror nok ikke, at man skal gøre det mere kompliceret end at tage nogle små reststykker og prøve sig frem. Jeg gerede loftlister mellem skråtag og horisontalt tag, og selvom det er et helt nyt hus med kendte vinkler, så passer det ikke altid helt, så jeg lavede teststykker i forskellige vinkler 17,18,19 grader og prøvede, hvilken der passede bedst, og brugte derefter denne vinkel på geringssaven til at save de faktiske lister. Så prøv dig frem med 2 korte stykker, indtil hjørnet bliver pænt, og kør derefter med disse indstillinger på de rigtige stykker.

/Ola E.
Tak Ola!

Hvad angår overliggerne, så må jeg prøve mig frem. Jeg så en tråd her tidligere (som jeg ikke kan finde nu) med en formel for, hvordan man kan beregne vinkel for ger og tilt af klingen. Mit problem ligger snarere i at save toppen af stolpen, da det er to vinkler, der mødes i diagonalen.

Lasse

Thomas_Blekinge sagde:
Du får bygge en vugge så du kan lægge stolpen med 45 grader under geringssaven. Derefter skal du indstille skæredybden så snittet slutter i den tegnede diagonallinje. Så skal du justere klingen i dobbelt geringsvinkel: klingen drejet og tiltet.. Det er bedst at øve på nogle stumper.
Det lyder som en god løsning, tak!

Lasse

Jeg synes, det burde være muligt at indstille klingens hældning til 5 grader (i det vertikale plan) og save et snit med stolpen liggende på "rigtigt måde" på savbordet. Derefter rotere stolpen 90 grader omkring sin lange akse og lave et til snit på samme måde. På den måde vil du få et stykke, der passer til dit hjørne.

De to planer vil skære hinanden diagonalt.

(Nu er det ret sent, og jeg er træt, men jeg *tror* det burde virke)

Anders243 sagde:
Jeg synes, det burde kunne lade sig gøre at indstille klingens hældning til 5 grader (i det vertikale plan) og save et snit med stolpen liggende på "rigtigt måde" på savbordet. Derefter rotere stolpen 90 grader omkring sin lange akse og lave et lignende snit igen. På den måde vil du få et stykke, der passer til dit hjørne.

De to planer vil skære hinanden diagonalt.

(Nu er det ret sent, og jeg er træt, men jeg *tror* det skulle fungere)
Rent spontant føles det som om, at man måske saver materiale væk i første gering, som man vil have tilbage til anden gering (og omvendt), men jeg må prøve det i weekenden, da det ville være den absolut mest glatte løsning. Tak for hjælpen!

Lasse

LasseR sagde:
Rent spontant føles det som om man måske saver bort materiale i den første gering, som man vil beholde til den anden gering (og omvendt), men jeg må prøve i weekenden, for det ville være den absolut mest smidige løsning. Tak for hjælpen!

Lasse
Hej! Hvordan gik det?

Har ikke nået at kappe endnu, men håber på at gøre det i weekenden. Vender tilbage så snart jeg har testet.
Lasse

Har du haft tid til at teste endnu?;):crysmile:

P Patzie sagde:
Hunnit testa ännu?;):crysmile:
Oooops :D

Jeg har testet (for nogle år siden, burde have opdateret tråden) og det blev som jeg mistænkte, at jeg skar for meget materiale væk. Men jeg løste det ved først at save stolpen lige og i den rigtige længde. Derefter savede jeg kun et par mm ned i stolpen på to sider og med 5 graders hældning. Derefter tegnede jeg en streg på diagonalen på stolpens overkant og sleb ned til det rigtige niveau (fulgte de markeringer jeg savede med 5 graders hældning tidligere).

Lasse (som skammer sig lidt over at jeg ikke har svaret tidligere)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.