12,524 læst ·
2 svar
13k læst
2 svar
Gennemføring under jord gennem platonmåtte til jordvarmerør - ok?
Hej, poster i dette forum i stedet for varmeforumet, da det handler mere om gennemføring i kældervæggen end selve jordvarmepumpeinstallationen.
Vi installerede altså jordvarme for 4 år siden, hvilket har fungeret godt. De to rør til kølemediet blev ført gennem de gamle olierør over jorden, ind til kælderen. En "metalboks" blev sat op over rørene som beskyttelse.
Problemet er, at det ser ret grimt ud med metalboksen, da det er meget synligt på husets forside (pudset grund og facade).
Nu i disse dage er vi i gang med at dræne rundt om huset og vil sætte drænrør + platon og singel (ingen iso/pordrän da isolering ikke giver meget på grund af høj grund og klippe en halv meter nede).
Jeg vil så benytte lejligheden til at bore nye huller under jorden, gennem platonmåtten og grunden til varmepumpen i kælderen. Jordvarmeinstallatøren anbefaler det ikke, så det "før eller senere kommer ind fugt der". Dræneringsfolkene er overbeviste om, at det skal gå godt. Har ikke fået fat i Isola/Platon for at se, hvad de siger.
Så hvad siger de kloge forumfolk til dette spørgsmål? Metalboksen er virkelig ikke pæn, der hvor den står, men jeg vil jo ikke risikere fugtproblemer!
Mvh/
A
Vi installerede altså jordvarme for 4 år siden, hvilket har fungeret godt. De to rør til kølemediet blev ført gennem de gamle olierør over jorden, ind til kælderen. En "metalboks" blev sat op over rørene som beskyttelse.
Problemet er, at det ser ret grimt ud med metalboksen, da det er meget synligt på husets forside (pudset grund og facade).
Nu i disse dage er vi i gang med at dræne rundt om huset og vil sætte drænrør + platon og singel (ingen iso/pordrän da isolering ikke giver meget på grund af høj grund og klippe en halv meter nede).
Jeg vil så benytte lejligheden til at bore nye huller under jorden, gennem platonmåtten og grunden til varmepumpen i kælderen. Jordvarmeinstallatøren anbefaler det ikke, så det "før eller senere kommer ind fugt der". Dræneringsfolkene er overbeviste om, at det skal gå godt. Har ikke fået fat i Isola/Platon for at se, hvad de siger.
Så hvad siger de kloge forumfolk til dette spørgsmål? Metalboksen er virkelig ikke pæn, der hvor den står, men jeg vil jo ikke risikere fugtproblemer!
Mvh/
A
Tjek den her tråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35676.0
Håber det er til nogen hjælp.
Håber det er til nogen hjælp.
Tak for tipset!FredrikR sagde:
Ville gerne høre fra nogen, der har gjort det og set, at det fungerer.
Jeg fik dog fat i en fyr hos Platon (hvilket forpligtende navn for resten
Man åbner for rørerne (KB-rør ligger vel omkring 50 mm i diameter?) i Platon-måtten ved at skære en lille 'b' form med slidsen begyndende i nærmeste ende, sandsynligvis i måttens overkant. Tryk rørerne ind i hullerne via slidsen. Hvis rørerne monteres senere, skærer du selvfølgelig bare hullet som en lille 'o' i stedet. Håber I forstår
Med rørerne på plads tætnes der med butylfugemasse/tætning eller "platon-fugemasse" fra Isola. Tætn mellem rør og hullernes kant i måtten. På ydersiden altså. Brug rigeligt med tætningsmasse, som gerne må presses lidt ind i bagsiden også.
Tag to "Isola Selvklæbende membraner", som du laver huller i til røret, med slidser selvfølgelig. Skær slidserne i modsat retning i de to membraner. Lav hullerne lidt mindre end rørdiameteren, og skær små slidser rundt om hullet, så membranen også kan dække lidt over røret.
Læg på det ene membran med slidserne nedad, og derefter det andet membran med slidserne opad (eller omvendt), så man får mindst et membranlag hele vejen rundt hullerne.
Sørg også for, at rørerne trækkes med lidt fald udad, så de ikke trækker fugt ind mod væggen. Hvis hullerne er marginalt bredere end rørerne (hvilket jeg tror, man vil efterstræbe) betyder det jo, at hullerne bores lidt skråt også.
Det var alt, Platonfyren sagde, dette skulle absolut fungere godt og minimere risikoen for fugtskader.
FredrikR, du må gerne linke til denne tråd fra Värmepumpsforumtråden, jeg har ikke en konto der selv.
/A
Senest redigeret:
Klik her for at svare