Gennemføring af netværkskabel til kold loft. Som det ses, to kabler som jeg trak igennem for 10 år siden. Nu vil jeg dog trække et helt bundt og desuden forberede til flere, i alt ca. 20, så en bundt (men almindelig Cat 6 kabel, så ikke nogle massive ting direkte).

Hvordan laver man bedst en gennemføring for dels praktisk at kunne trække kabler nu, og trække nogle flere senere, og dels få til fugtspærre på fornuftig måde? Hidtil har jeg tænkt mig måske et stykke plastrør skåret tilpas langt til at gå igennem loftet og altså slutte "under" isoleringen på loftet og trække kablerne gennem isoleringen og op til spærene for ophængning. Derefter proppe med isolering og fugtspærre rundt om kablerne i rørgennemføringen...? Rimeligt? Nogen der har tips til en fugtspærrebid som man kan klistre der? Jeg har i tankerne at der findes til tætning rundt om kabelgennemføring men har ikke fundet når jeg har ledt.

Tak!
 
  • En hvid netværkskabel, der går gennem væg og loft, med træpaneler på loftet og elektrisk udstyr på væggen, set i et hjørne.
Jeg ville have trukket røret helt gennem isoleringen. "Tætet" røret indeni med skumgummi eller anden isolering, som let kan demonteres. At lade røret munde ud i isoleringen er vel at bede om problemer.
 
L largab sagde:
Jeg ville have ført røret gennem isoleringen helt. "Tæt" røret indeni med skumgummi eller anden isolering som let kan demonteres. At lade røret munde ud i isoleringen er vel at bede om problemer.
Hmm, ja måske det? Grunden til min oprindelige tanke var, at jeg tidligere fik at vide, at man ikke skal føre rør/slange fra varmt til koldt, da det kan give kondens - men muligvis hvis man tætner røret (ordentligt), så den varme luft ikke kan stige? Hvilke problemer tænker du kan opstå (ærlig spørgsmål, forsøger at lære mere :-))?
 
Hvis der lækker varm fugtig luft ind i isoleringen, som kondenserer der, er det svært at opdage. Hvis man har mekanisk ventilation, er risikoen minimal (man skal have lidt undertryk i huset).
 
  • Synes
Botdog
  • Laddar…
L largab sagde:
Om det läcker varm fuktig luft i isolering som kondenserar där i så är det svårt att upptäcka. Om man har mekanisk ventilation så är risken minimal (lite undertryck i huset ska man ha).
Hm, god overvejelse - fugt/kondensproblematikken kender jeg til, men aspektet med undertryk har jeg ikke tænkt på før... måske med andre ord heldigt, at jeg arbejder i netop bryggerset - har fra-luft varmepumpe og udsugning netop i bryggerset så der er svagt undertryk lige der. Tak for tipset.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.