Gennemføring af netværkskabel til kold loft. Som det ses, to kabler som jeg trak igennem for 10 år siden. Nu vil jeg dog trække et helt bundt og desuden forberede til flere, i alt ca. 20, så en bundt (men almindelig Cat 6 kabel, så ikke nogle massive ting direkte).
Hvordan laver man bedst en gennemføring for dels praktisk at kunne trække kabler nu, og trække nogle flere senere, og dels få til fugtspærre på fornuftig måde? Hidtil har jeg tænkt mig måske et stykke plastrør skåret tilpas langt til at gå igennem loftet og altså slutte "under" isoleringen på loftet og trække kablerne gennem isoleringen og op til spærene for ophængning. Derefter proppe med isolering og fugtspærre rundt om kablerne i rørgennemføringen...? Rimeligt? Nogen der har tips til en fugtspærrebid som man kan klistre der? Jeg har i tankerne at der findes til tætning rundt om kabelgennemføring men har ikke fundet når jeg har ledt.
Tak!
Hvordan laver man bedst en gennemføring for dels praktisk at kunne trække kabler nu, og trække nogle flere senere, og dels få til fugtspærre på fornuftig måde? Hidtil har jeg tænkt mig måske et stykke plastrør skåret tilpas langt til at gå igennem loftet og altså slutte "under" isoleringen på loftet og trække kablerne gennem isoleringen og op til spærene for ophængning. Derefter proppe med isolering og fugtspærre rundt om kablerne i rørgennemføringen...? Rimeligt? Nogen der har tips til en fugtspærrebid som man kan klistre der? Jeg har i tankerne at der findes til tætning rundt om kabelgennemføring men har ikke fundet når jeg har ledt.
Tak!
Hmm, ja måske det? Grunden til min oprindelige tanke var, at jeg tidligere fik at vide, at man ikke skal føre rør/slange fra varmt til koldt, da det kan give kondens - men muligvis hvis man tætner røret (ordentligt), så den varme luft ikke kan stige? Hvilke problemer tænker du kan opstå (ærlig spørgsmål, forsøger at lære mereL largab sagde:
Hm, god overvejelse - fugt/kondensproblematikken kender jeg til, men aspektet med undertryk har jeg ikke tænkt på før... måske med andre ord heldigt, at jeg arbejder i netop bryggerset - har fra-luft varmepumpe og udsugning netop i bryggerset så der er svagt undertryk lige der. Tak for tipset.L largab sagde:
Klik her for at svare
