Jeg er nødt til at få hjælp, så jeg prøver at lægge det her i dette forum i stedet. Den anden tråd kan fjernes.

Det er tid til at begynde at efterisolere taget på vinterhaven. Så opstår der spørgsmål om, hvordan det gøres på den bedste måde.

Tidligere sad der panel i loftet, og ovenpå lå isoleringen helt op mod undertaget. Taget er fladt og består af pap.

Nu er spørgsmålene, hvordan man bedst bygger det op.

Over vinduerne strækker taget og reglarne sig med et udhæng på ca. 20 cm, hvor det er åbent direkte ud. (Se billeder)

Min tanke er følgende:
Dampspærre hele vejen ud, også i udhænget.
Over dampspærren mineraluld i plader, der fylder hele rummet.
Under dampspærren lægter og gips.

Der er ingen ventilationsspalte i dag, og det var der heller ikke tidligere. Jeg håber, at tagkonstruktionen kan ånde ved hjælp af dampspærren. Men er det en risiko at lægge isolering helt op mod undertaget alligevel?

Hvis man sætter en dampspærre, lukker man jo eventuel fugt inde mellem pap og spærre, så det kan jo ikke være godt.

Taknemmelig for al hjælp.

• Tag i vinterhave med træloft og grønne bjælker, murstensvægge, vinduer med udsigt til have, og en stige op af væggen.
  • Træloftkonstruktion med synlige bjælker og rør, set fra undersiden.
  • Slidt træoverflade med sprækker og en synlig lyskant mellem brædderne. Skidt og småafskalning kan ses på overfladen.
Forstår jeg rigtigt, at den eneste forskel fra tidligere bliver dampbremsen? Har der været nogle problemer tidligere, eller hvorfor tog du isoleringen ned? Skal rummet opvarmes?

Jeg tror, at man normalt anser, at tagpappen ikke er tæt. Så en dampspærre burde ikke blive hindret af den årsag. Som jeg har forstået, er der to problemer, man kan støde på, når man monterer bygningsplastik i et gammelt tag. Det ene er, at man ikke får det tæt langs kanterne, så fugten alligevel kan komme ind i taget. Det andet er, at man ikke bemærker, hvis der kommer vand ind udefra. Der kan opstå store rådskader, før man forstår, at noget er galt.

taget har lækket på ca. 10 steder, når det har blæst rigtig meget. Men det har fået chancen for at tørre indimellem, så ingen råd, men derimod sorte pletter.

Det har dermed heller ikke været vindtæt. Der har siddet elradiatorer og mig bekendt ingen dør, men åbent mod stuen, som vi tænker at have det.

Du mener, at det beskytter mod vand udefra, men ikke spærrer mod dampen?

ingen anden med info om fremgangsmåde?

P
Hvis du ikke vil lave en luftspalte, ville jeg have skruet op f.eks. 3-5 stk. tynde lægter i råsponten i hvert fag for at få lidt luft, som lettere kan tørre eventuel fugt ud.

Rejäl sagde:
Hvis du ikke vil bygge en luftspalte, ville jeg skrue op f.eks. 3-5 tynde lægter i bræddebeklædningen i hvert rum for at få lidt luft, som lettere kan tørre ud eventuel fugt.
Jo, jeg kan absolut have en luftspalte, men jeg tænkte bare på, om det var nødvendigt, eftersom den ikke var der før.

Men det måske er sådan noget man har lært i disse 60 år siden det blev bygget?

Så sætter man luftspalten, så den kan ventilere ned over overhænget på vinduerne?
Så hvert rum i det mindste kan ventilere individuelt.

P
Kan du ikke få frisk luft udefra? Varm indeluft er ikke godt…

jeg skulle have luftspalte da du har lidt sorte pletter osv. tilbage. Der findes luftspalteplader af pap, som du nemt kan presse ind mellem tagspærene. For eksempel som disse https://www.rockwool.com/se/produkter-och-konstruktioner/produktoversikt/byggisolering/vindavledare/

Så kan du have isolering nedenunder disse. Dampbremsen skal sidde på den varme side, som man siger. Dvs. oppe fra taget regnet: luftspalte, isolering, dampbremse, indvendigt tag.

PS Har du sikret taget udvendigt ordentligt og tætnet alle lækager?

M manner sagde:
jeg ville have luftspalte i og med at du har lidt sorte pletter osv. tilbage. Der findes luftspalteplader af pap, som du nemt kan trykke ind mellem spær. fx som disse [link]

Så kan du have isolering nedenunder dem. Dampspærren skal sidde på den varme side, som man siger. Dvs oppefra taget regnet: luftspalte, isolering, dampspærre, loft.

PS Har du sikret taget ordentligt udenpå og tætnet alle lækager?
Præcis. Ok det lyder godt.

Jeps, vinduerne er nye, og tagpappen er ny, så alt der har lækket er rettet. Skal bare spraye pletterne også, inden vi begynder at bygge.

Så gør vi det sådan!

Ok. Næste spørgsmål så.
Hvilket isoleringsmaterial er mest passende at bruge.
Havde tænkt at bruge glasfiber som i resten af huset, men da højden bliver begrænset til ca. 15 cm, er der måske et materiale, der giver bedre værdi i samme tykkelse?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.