Hej,

Jeg har lige revet en gammel pergola ned og skal bygge en ny, hvor den gamle stod, og jeg tænkte at genbruge stolpebeslagene. Problemet er, at stolpebeslagene ser ud til at være af nogle gamle mål, der ikke passer med nutidens stolpemål af den større størrelse 95x95 og opefter.

Målene på stolpebeslagene er 85 i bunden og 90 i åbningen (se billede), og målene på pergolaen vil være 340x260.

Rusten stolpe fastgjort i betong med markeringer for 85 og 90 mm åbning. Sten og grus jorden omkring. I baggrunden ses fliser og en skovl.

Har I nogle tips, findes der stolper et sted, der er 85x85, eller skal jeg bare gå med 70x70? Det burde jo fungere, da det ikke er en kæmpepæglola.

Stenos

• Gammel terrasse med to metalstolpebeslag i jorden; skovl i baggrunden.ér
S Stenok sagde:
Hej,

Jeg har lige revet en gammel pergola ned og skal bygge en ny, hvor den gamle stod, og der tænkte jeg at genbruge stolpebeslagene. Problemet er, at stolpebeslagene ser ud til at have nogle gamle mål, der ikke passer med dagens stolpemål på de større størrelser 95x95 og opefter.

Målene på stolpebeslagene er 85 i bunden og 90 i åbningen (se billede), og målene på pergolaen vil være 340x260.

[billede]

Har I nogle tips, findes der stolper et eller andet sted, som er 85x85, eller skal jeg bare gå med 70x70? Det burde jo fungere, da det ikke er en kæmpe pergola.

Stenos
Hvis du vælger en 90mm eller større, kan du skære reglen i bunden, så den passer i beslagene.

• Synes
FreddeLind
  • Laddar…
S Stenok sagde:
Målene på stolfæsterne er 85 i bunden og 90 i åbningen (se billede) og målene på pergolaen vil være 340x260.
En så lille pergola bliver nok svær at bygge, lav den 3400x2600 i stedet;)
Angående stolperne synes jeg, det ser skrøbeligt ud med så små, vælg mindst 6"x6" skåret træ, så det ser robust ud når I alligevel bygger.

F fribygg sagde:
En så lille pergola bliver nok svært at bygge, gør den 3400x2600 i stedet ;)
Angående stolperne synes jeg, at det ser spinkelt ud med så små, vælg mindst 6"x6" savskåret træ, så det ser robust ud, når I alligevel bygger.
Tag det roligt... 6x6" vil nok se meget groft ud.
Hvad vil TS have for en følelse på pergolaen? Let og enkel eller stor og grov. Det skal jo passe til omgivelserne og huset også.

Jeg tænker spisestuestol mod matsalsstol i en herregård.

Jeg ved, hvad jeg ville have valgt.

Synes du kan gå på 70x70 eller 90x90 med en lille tilpasning som tidligere foreslået.

• Synes
fribygg
  • Laddar…
Jakken ud for beslaget i 95x95 stolper, hvis du vil have den dimension. Vil du have 70x70, så fungerer det også eller 70x90 osv.

Takker for alle svar.

Jeg tænker, at den hurtigste måde er at køre på
70x70. Men som I allerede har påpeget, er jeg lidt bekymret for, at det kan se lidt spinkelt ud. Dimensionerne på pergolaen er dog ret små, så måske fungerer det.

Hvis jeg skal køre på 95x95, har I nogle tips til, hvordan man lettest skærer dem ud, så de passer til beslaget?

Skal jeg lige tænke over det, før jeg beslutter mig.

S Stenok sagde:
Tak for alle svar.

Jeg tænker, at den hurtigste måde er at køre på
70x70. Men som I allerede har påpeget, er jeg lidt bekymret for, at det kan se lidt spinkelt ud. Dimensionerne på pergolaen er dog ret små, så måske fungerer det.

Hvis jeg skal køre på 95x95, har I nogle tips til, hvordan man lettest fræser dem ud, så de passer til beslaget?

Skal lige overveje det, inden jeg beslutter mig.
Alt afhænger af, hvilke værktøjer du har. En almindelig fukssvans og stemmejern fungerer. Eller rundsav, bordsav osv.. Jeg ville have fjernet lige meget på begge sider for at få den centreret.
Vil man lave lidt overkill, kan man save to spor, hvor ujernet passer ind. Ja, alt afhænger af, hvilken slutfinish du vil have :D
Eller du kan skære de eksisterende beslag af og bore et nyt hul og fastgøre en ny stolpesko.

• Synes
Stenok
  • Laddar…
Har du en rundsav så er det jo nemmest at indstille skæredybden, så du lige nøjagtigt fjerner de 5-10 mm, som du vil slippe af med. Så kører du bare saven tværs over stolpen flere gange, så det højst kun bliver tynde strimler, der stikker op. De strimler fjerner du så med et stemmejern.

Det går selvfølgelig lige så godt at bruge en kap/ger-sav eller en bordsav i stedet for en almindelig rundsav. Så længe du kan indstille skæredybden, går det hurtigt og let.

• Synes
Stenok
  • Laddar…
Kiggede efter noget helt andet og så limtræstolper i 80x80 og huskede denne tråd. En anden pris per meter men forskellen mod 105x105 er måske ikke så blodig.

Z z_bumbi sagde:
Kiggede efter noget helt andet og så limtræstolper i 80x80 og huskede denne tråd. En anden pris per meter men forskellen mod 105x105 er måske ikke så blodig.
80x80 ville jo være kanon, men limtræ er vel ikke at anbefale. Det skal vel alligevel være trykimprægneret som gælder?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.