I min meget enkle renovering af et arbejdsværelse rev jeg de gamle fodlister, dørkarme, loftlister mm. Alt i farven brun. Man kunne genbruge dem med en masse spartelmasse, maling og kærlighed. Men er det det værd? Jeg kan købe nye hvidmalede. Men det koster transport, tid, måske en trailer. Min arbejdstid værdsætter jeg ret højt (eller min arbejdsgiver) og til terapi foretrækker jeg andre jobs.
Men det var det lille. Jeg ser ofte på store byggeprojekter, at der går en pokkers masse forskallingsbrædder til. Hvad sker der med træet efter støbningen? Smides det ud? Eller bliver det til sommerhuse til byggerne? Hvem betaler festen?

Nej, det er dårlig timeløn på at genbruge gammelt listeværk. Holdbarheden bliver heller ikke den samme.

Der går en vældig masse ubrugte byggematerialer direkte i affaldet. Det er sådan processen ser ud i dag. Alt skal bare renses.

Vi har også haft en del brunt herhjemme, og at købe nye lister er en stor tidsbesparelse, og omkostningen er yderst forsvarlig.

Jeg plejer at tage en eller to 3,6 meters 45x95 med på tagbøjlen, som jeg så nemt kan lægge listerne på, da jeg ikke ejer en trailer. Det er jo ofte sådan, at man alligevel er i byggemarkedet flere gange for hvert projekt.... :)

Formvirketrä (i hvert fald det uden beton) bliver nok flis i de fleste tilfælde og energiåtervinns.

mexitegel mexitegel sagde:
taget
Jeg ejer ikke engang et tagræling.
I fredags blev det lister, der stak ud gennem sideruden fremad. Ved tempo 60 startede et sjovt skuespil: listerne begyndte at flagre. Regnsensoren ville lukke vinduet. Børnehovedsensoren ville åbne vinduet.

• Synes
johel572 og 2 andre
  • Laddar…
Haha :crysmile:. Bare du ikke holdt i mobilen, når du kørte, så er jo alt trafiksikkert :D

Håber både listerne og du kom hjem velbeholdne.

mexitegel mexitegel sagde:
Bara du inte höll i mobilen
Nej, ingen reserevkapacitet för mobilen. Den ene hånd til øldåsen og den anden strengt ved rattet (udover når der skulle skiftes gear). Jeg tager ingen risici.

• Synes
mexitegel og 1 anden
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge sagde:
Nej, ingen reserevkapacitet för mobilen. Ene hånd for øldåsen og den anden strengt ved rattet (bortset fra når der skulle skiftes gear)
Det er derfor, de kun har biler med automatgear i USA :)
Der er det desuden forbudt at have åbne øldåser eller andre åbne beholdere med alkohol i bilen under kørsel.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.