En nu indrett hems med trappe op. Trappen har rækværk, men behøver et rækværk rundt om trappehullet. Gulvet er ikke lagt endnu, det er stadig et spångulv.
Skal man sætte rækværk op før man lægger gulv, eller kan man gøre det bagefter?
Skal man sætte rækværk op før man lægger gulv, eller kan man gøre det bagefter?
Spørgsmålet om, hvilket der får bedst greb i spånet;
1) en M10 rampamuffe i stolpen og i spånet
2) en M8 rampamuffe i stolpen og koblingsskrue, hvor den ene side er "a la fransk træskrue" (kan ikke finde nogen koblingsskrue større end M8)?
1) en M10 rampamuffe i stolpen og i spånet
2) en M8 rampamuffe i stolpen og koblingsskrue, hvor den ene side er "a la fransk træskrue" (kan ikke finde nogen koblingsskrue større end M8)?
Du kunne måske fortælle lidt mere, eller vedhæfte et billede.
Man undrer sig jo lidt over dels fastgørelsesmulighederne, hvordan det ser ud, dels hvordan gelænderet skal være udformet og hvad det tilslutter mod i overkanten. Kan man skrue gelænderet mod vægge på velvalgte steder, behøver det nok ikke sidde sådan fantastisk godt ved gulvet.
Man undrer sig jo lidt over dels fastgørelsesmulighederne, hvordan det ser ud, dels hvordan gelænderet skal være udformet og hvad det tilslutter mod i overkanten. Kan man skrue gelænderet mod vægge på velvalgte steder, behøver det nok ikke sidde sådan fantastisk godt ved gulvet.
Du har jo så sjove navne på dine sager
, så da jeg googlede på käppskruv fandt jeg denne PDF:
www.lundbergs.com/WebArchive/docs/20091006110231.pdf
www.lundbergs.com/WebArchive/docs/20091006110231.pdf
Immobil har sandsynligvis meget mere viden end mig i denne sag. 
Jeg har bemærket engagementet i trappe spørgsmål tidligere.
Men jeg ville selv være lidt bekymret for den ensomme trappestolpe, der står, hvor trappen slutter.
De andre stolper står jo stabiliseret mod væg eller mod andre stolper i to retninger.
Jeg ved ikke, om jeg ville føle mig så tryg med kun én skrue i endetræet i bunden af stolpen.
Både på dit billede og skitse ser jeg dog et antydning af, at stolpen går ned i selve trappehullet, eller typisk halvvejs ned i stolpen altså. Hvis man kan lave en 20 cm længere stolpe, skære ud i underkanten og fastgøre den på siden af gulvbjælkelaget, burde det blive meget stabilt, synes jeg. Men det stjæler jo lidt af pladsen til passage så.
Jeg har bemærket engagementet i trappe spørgsmål tidligere.
Men jeg ville selv være lidt bekymret for den ensomme trappestolpe, der står, hvor trappen slutter.
De andre stolper står jo stabiliseret mod væg eller mod andre stolper i to retninger.
Jeg ved ikke, om jeg ville føle mig så tryg med kun én skrue i endetræet i bunden af stolpen.
Både på dit billede og skitse ser jeg dog et antydning af, at stolpen går ned i selve trappehullet, eller typisk halvvejs ned i stolpen altså. Hvis man kan lave en 20 cm længere stolpe, skære ud i underkanten og fastgøre den på siden af gulvbjælkelaget, burde det blive meget stabilt, synes jeg. Men det stjæler jo lidt af pladsen til passage så.
Jo, det var plan B at gøre præcis det du beskriver. Altså gøre den 165mm længere, udskære 3/4 af stolpen for de 165mm og fastgøre den til reglarne. Dette er bestemt et krav, hvis det havde været et lige rækværk, men nu er rækværket vinklet + fastgørelser i stolpen, som sidder i vangestykket samt væggen på den anden side. Synes det bør holde den stabil.
Så du mener, at den stolpe, der står til venstre for trappens øverste trin (nedefra set) allerede er fastgjort mod vangstykket og sidder rigtig godt ...?
Ja i så fald tror jeg ikke, at nogen anden stolpe giver efter, medmindre I kører med en bobcat derinde
Alle de andre stolper har jo væg eller gelænder til to sider, det sammen med en rimelig enkel fastgørelse i gulvet må vel klare sig godt.
Ja i så fald tror jeg ikke, at nogen anden stolpe giver efter, medmindre I kører med en bobcat derinde
Alle de andre stolper har jo væg eller gelænder til to sider, det sammen med en rimelig enkel fastgørelse i gulvet må vel klare sig godt.
Klik her for at svare