Hej!

Vi har længe savnet en altan til vores 1 1/2 plans hus, da vi mod vest har gavlen med en eventyrlig udsigt over nogle enge med solnedgangen. Den eneste ulempe er, at mod denne gavl ligger badeværelse og et lille gæsteværelse, som sjældent bruges. Huset er fra 2005 og relativt nyt med andre ord.

Mine spørgsmål vedrører konstruktionen af en altan på denne gavl. Fx er der typiske konstruktions tegninger, man kan downloade et sted? Jeg er mest nysgerrig på, hvordan man bør forankre de to stolper i jorden, samt hvordan fastgørelsen skal ske mod facaden. Jeg har set, at mange ikke bruger stolper af massivt træ, men skruer tre forskellige træstykker sammen til ét. Så antager jeg, det er som at bygge en terrasse med reglar og tral. Man skal jo også supplere med et flot rækværk. Og byggetilladelse skal selvfølgelig søges :)

Hvordan ville I, som er bygningseksperter, have gjort? Er der nogen, der har bygget sådan noget og kan dele teknik og dimensioner?

Tak på forhånd

S

Støb plinter, der har en rigtig fod ca. 60x60 cm og på det en plint, der er ordentligt fastarmeret i foden.
Selvfølgelig grundlagt frostfrit, eller med isolering.
Skal balkonen have tag?
Hvor stor bliver den?

Størrelse ca. 5 m2, intet tag. Har tænkt to stole og et cafébord. Ikke et sted at sidde og spise middag, men mere til at drikke en kop kaffe om aftenen.

/S

Eksempel på passende dimensioner til 2,5x 2 meter.
Stolper af to 45x120 med en 45x70 imellem, sammen sømmet til en H-profil.
Bærebjælke i forkant og på væggen 45x220 C24.
Imellem bjælkelag af 45x170 og 28mm terrassebrædder.

Stolperne bygges, så den mellemliggende 45x70 afsluttes 220mm tidligere og giver en god opbakning til bærebjælke mellem de to 45x120.

Evt. kan stolperne fortsætte op og også være hjørnerne på rækværket.

Fastgørelse i væggen med to skruer/søm hver 60cm af typen 150-180x6 mm, som har fastgørelse i husets konstruktion.

larsbj sagde:
Eksempel på passende dimensioner til 2,5x 2 meter.
Stolper af to 45x120 med en 45x70 imellem sammenspiket til en H-profil.
Bærebjælke i forkant og på væggen 45x220 c24.
Imellem dem Bjælkelag af 45x170 og 28mm terrassebrædder.

Stolperne bygges så den mellemliggende 45x70 afsluttes 220mm tidligere og giver en god støtte til bærebjælken mellem de to 45x120.

Evt. kan stolperne fortsætte op og også være hjørnerne på rækværket.

Fastgørelse i væggen med to skruer/søm hver 60cm af typen 150-180x6 mm som har fastgørelse i husets struktur.
Tusind tak!

/S

larsbj sagde:
Eksempel på passende dimensioner til 2,5x 2 meter. Stolper af to 45x120 med en 45x70 imellem sømmet sammen til en H-profil. Bærebjælke i forkant og på væggen 45x220 c24. Imellem dem bjælkelag af 45x170 og 28mm terrassebrædder.

Stolperne bygges, så den mellemliggende 45x70 afsluttes 220mm tidligere og giver et godt leje for bærebjælken mellem de to 45x120.

Eventuelt kan stolperne fortsætte op og også være hjørnerne på rækværket.

Fastgørelse i væggen med to skruer/søm hver 60 cm af typen 150-180x6 mm, der har fat i husets konstruktion.
Fire opfølgende spørgsmål: Hvordan gør man det flottest for at skjule endetræet på terrassen? Skal jeg bare skrue en terrassebræt rundt om som en "kant"?

Og hvordan skal man lave tilslutningen mod huset, skal lister fjernes? Skal der så ligge en plade der dækker et sted? En tømrerfirma har allerede sat en glasdør ind på overetagen, med dørtrin og det hele. Jeg og en slægtning tænkte at bygge altanen selv.

Med de trædimensioner du har nævnt, hvad er max m2 vi kan bygge uden at supplere med grovere træ eller en ekstra stolpe? Konen snakker om, at hun vil have omkring 7-8 m2 nu :) Og vi har jo pladsen.

I fremtiden er det ikke umuligt, at vi glaser rummet nedenunder, noget vi skal tænke på allerede nu med f.eks. vandafledning?

/S

Senest redigeret:
Jeg synes det er bedst at lade dækslerne sidde, så vandet kan passere forbi/imellem. Der er en betydeligt større risiko for lækage, når man skal skære metal ind i eksisterende brædder.

Stolperne kan holde til en større altan.

Bjælkelaget 170mm max 2,2 m, 195mm max 3m, og 220mm max 3,6 meter, når det er udenfor uden beskyttelse.

Det sværeste bliver bærelinjen i forkant, dobbelte 45x220, klarer måske lidt over 3 meter uden at bøje ned med tiden.

Bliver det længere, er det limtræ eller en sokkel/stolpe mere, der gælder.

K
Kan man låne tråden lidt når den har larsbjs opmærksomhed?

Jeg overvejer at bygge en altan 3,8m bred som stikker 2,2 meter ud. Jeg vil helst kun have to stolper og vil lægge tagpap under terrassebrædderne for at få tag nedenunder.

Hvad ville passende tømmerdimensioner være for den?

Edit: Hvis man går efter dit tidligere indlæg burde stolperne række, men den forreste bærende bjælke skal være en limtræsbjælke, gulvbjælkerne bør måske trods alt være 195 med tanke på lægter og tagpap.. hvilken dimension af limtræ ville være passende? Virker 315x66? Eller måske endda 270x47?

Rent beregningsmæssigt skal man ifølge eurocode regne med en jævnt fordelt last på 4 kN/m2, men skal man til det tilføje nogen snelast? Eller tænker man sig, at man ikke kan belaste altanen med 400 kg/m2 når der ligger en masse sne.. og derfor skal udgå fra at personlasten er det mest ugunstige tilfælde?

Senest redigeret:
larsbj sagde:
Jeg synes det er bedst at lade lågene sidde, så vandet kan passere forbi/imellem. Betydeligt større risiko for lækage, når man skal skære plade ind i eksisterende bræddebeklædning.

Stolperne holder til en større altan.

Bjælkelaget 170mm maks 2,2 m, 195mm maks 3m, og 220mm maks 3,6 meter, når det er ubeskyttet udendørs.

Det sværeste bliver bærelinjen i forkant, dobbelte 45x220, der måske klarer lidt over 3 meter uden at bøje ned over tid.

Hvis det bliver længere, er det limtræ eller en sokkel/stolpe mere, der gælder.
Hej!

Tusind tak for svaret!

Et spørgsmål bare, som jeg ikke kan se, vi har nævnt. De dimensioner, du skriver om, er det almindeligt høvlet træ eller er det trykt træ? Jeg finder f.eks. ikke 45x220 i trykte dimensioner hos www.byggmax.se, hvor jeg altid handler.

Så er det måske ikke en dårlig idé, som du sagde, at bruge et limtræ i forkant, så jeg mindsker risikoen for belastning, især hvis vi i fremtiden skal glasere rummet under altanen.

/S

Eftersom du har tænkt dig at have terrassebrædder, har jeg antaget, at du ikke vil lave et tæt tag, og mener trykimprægneret træ.

Hvis du skal have limtræ, skal det beskyttes mod direkte regn.

Kallebo sagde:
Kan man låne tråden lidt når den har larsbjs opmærksomhed?

Jeg overvejer at bygge en altan 3,8m bred som stikker 2,2 meter ud. Jeg vil helst kun have to stolper og vil lægge papir under trallen for at få tag under.

Hvad ville passende trædimensioner være på den?

Edit: Hvis man går efter dit tidligere indlæg burde stolperne række, men den forreste bæreline skal være en limtræ, gulvbjælkerne bør måske alligevel være 195 med tanke på råspont og papir.. hvad kan en passende dimension på limtræet være? Virker 315x66? Eller måske endda 270x47?

Rent beregningsmæssigt skal man ifølge eurokod regne med en udstrakt last på 4 kN/m2, men behøver man dertil lægge nogen snelast? Eller tænker man sig at man ikke kan belaste altanen med 400 kg/m2 når der ligger en masse sne.. og derfor skal gå ud fra at personlasten er det mest ugunstige tilfælde?
Det er nok passende at have 315x66 det er jo desuden små prisforskelle.

Vil sige at man kan lave vurderingen at lasterne ikke sker samtidigt. Risikoen for 40 personer og 1 meter vådsne samtidig på altanen er lille.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.