Hejsa alle glade!

Jeg er nybagt husejer, har ikke engang flyttet ind endnu! Og allerede har man masser af planer... Men man må jo starte et sted, og der syntes jeg, at mit hobbyhjørne ville være godt... :)

Sagen er den, at jeg har en ret så lille garage med carport ved siden af huset, helt okay, men jeg vil have større ting! Jeg har tænkt mig at lave carporten om til en koldgarage og fikse en ny carport et sted og udvide den nuværende garage for at have som værksted, så jeg vil have varme i det også, hvilken metode er lettest/billigst? Jeg har jordvarme i huset, men det ligger måske 20-25 meter fra garagen og med en lille grusvej imellem. Føles som at det er lavet til varmetab på sådan en afstand? Dyrt at trække måske? Solpaneler måske? Men det er jo mest om vinteren, at det vil være nødvendigt, så solen er måske ikke oppe nok til at holde varmen hele dagen? En lille kamin? Jeg har ikke noget imod at arbejde lidt for at få varme, men det er måske ikke godt for bygning og maskiner at hoppe hurtigt mellem plus- og minusgrader?

Garagen ligger på en betonplade på en lille klippe på grunden, så for at udvide den skal jeg jo "høvle" lidt af klippen først, så langt er jeg med, men hvordan plejer man at gøre med pladen? Fungerer det at bygge videre på den, der er der, eller skal man gøre noget særligt for ikke at få en fuge, der kommer til at dele sig om nogle år?

Vand og afløb? Som sagt er der en vej midt imellem alting, der gør, at man ikke kan grave vildt, men i dag er der i hvert fald sommervand trukket til gæstehuset, men hvis man vil have det lidt mindre provisorisk, hvad kan så tænkes at være den bedste løsning?

Så har man det udseendemæssige med! Huset er en murstensvilla, almindelig rødbuntet teglsten, og på den lille klippe, som ligger lidt for sig selv så at sige på den anden side af den lille vej, er der en lille bunke med småhuse, garagen, gæstehus, skur og lidt sådan. Alle disse er træhuse malet røde med hvide knuder, ser rigtig fint ud med det landlige og så og passer fint, eftersom murstenshuset bliver lidt adskilt fra disse. Af alle småhusene er garagen det eneste, man ser direkte, når man kommer hjem til os, så på en måde bliver det jo forbundet med både huset og småhusene... Så jeg er begyndt at overveje, om man ikke kunne lave garagen/værkstedet i tegl også! Der kan jo bygges rigtig flotte bygninger i tegl, plus at det er mere eller mindre vedligeholdelsesfrit! Men på den anden side "mister" man jo kontakten med de andre huse...

Vi har en del fagfolk i familien, og plejer at kunne få gode priser og sådan, så arbejdsindsats og priserne på forskellige valg er selvfølgelig relevante, men måske ikke afgørende!

Jeg har rigtig mange spørgsmål om det meste og håber at kunne bruge jer som sparringspartner og inspiration.

Oj, hvilket kæmpeindlæg det blev! Og så var det kun lidt om garagen... Hmm...

så jag vil have varme i det med, hvilket måde er nemmest/billigst?
En billig L/L-pumpe er nok nemmest og billigst og giver tilstrækkelig med varme, alternativt elkonvektorer som giver en højere omkostning på sigt. Kulvert fra eksisterende system virker også men bliver nok dyrt.

har for mig at kulvert ligger lige under 1000:- meter plus gravearbejdet så det kan være et alternativ

1000 kr meteren?
Damn... Guldrør? Hvad gør det så dyrt? Hvordan ser en kulvert ud, og hvordan fungerer sådan en? Er det inkluderet varmerørene da eller?

Det er en tykkere slng med fire rør i plus isolering :)
2 til varmen og så varmt og koldt vand. Vil man ikke have det sidste, findes der billigere versioner også. Kig fx på rinkaby rör

Okay, er det inkl alt forstår jeg! Men det lyder alligevel lidt vel dyrt synes jeg...

Kulvertløsningen kan anbefales, hvis du alligevel har tænkt dig at trække koldt/varmt vand ind i garagen, så slår du så at sige to fluer med ét smæk. Så gør du det ordentligt og slipper for at skulle supplere i fremtiden. Men jeg er enig med dig i, at det er rigtig dyrt. Den nemmeste og billigste investering bør jo være en elkonvektor, svært at regne det andet med, hvis du bare vil have lidt varme i garagen.

Billigst som jeg ser det bør vel være en simpel lille ovn, man kan lægge et par brændestykker i, men hvis man skal se til "fremtiden" så vil man måske have helårsvand, varmt og koldt, og afløb og varme og hele molevitten til alle huse, og så bør det nok være kulvert som gælder som minimum! Men jeg har ikke helt besluttet, hvordan jeg vil have det endnu, må nok lige føle stemningen først....

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.