Visst har du kun tænkt dig at køre bilerne ind lige indenfor portene? Ikke længst inde.
Eller er det meningen som en firebilsgarage, med et par meters mek eller opbevaringsplads længst inde?
Hvis jeg var i dine sko samt ønskede at holde prisen nede så meget som muligt, ville jeg nok acceptere en søjle omtrent midt i garagen.
Derefter en ret kraftig 12 meter lang HEB-bjælke, der hviler mellem portene, i den anden gavl samt på en søjle 5-7 meter fra en gavl.
Derefter kan der komme et relativt almindeligt trægulv på det.
Hvis så den søjle absolut skal fjernes, så må man vel kigge på hvilken vej at vælge, der er kommet mange interessante forslag i tråden.
Men under alle omstændigheder, især nu når jeg har set, at det handler om en sutrængetage til huset, ville jeg, i dine sko, begynde at undersøge, hvad murede eller betonstøbte vægge kan koste at få lavet, samt et bjælkelag i beton. Det er rent teknisk et meget godt valg til det hus.
Især da jeg antager, at du har tænkt dig en støbt plade under huset, som altså bliver en forlængelse af garagetaget. At have trægulv der, der så pludselig skal overgå til beton, kan medføre visse problemer.
Skal du have en søjle i midten, bør gulvet muligvis forstærkes lidt der. Også forstærkede kantbjælker i gavlene, hvor belastningen fra bjælken går ned.
Ang plantegningen ...
Føles det ikke lidt mærkeligt, at der kommer en trappe op midt i gulvet i køkkenet?
Men det kan sikkert fungere. Og rigtigt gjort kan det sikkert endda blive en spændende detalje.
I badeværelset går døren indad, man plejer at have døre der går udad i badeværelser og WC, som du har tegnet til WC.
Og så forstår jeg ikke helt, hvor indgangen er ...
Du må finde ud af, hvordan du skal gøre med vægge og bjælkelag, før du støber pladen. Det bliver helt andre laster, hvis du vælger beton. Jeg tror, at du må kontakte en konstruktør med dine spørgsmål. Han kan komme med forslag til forskellige bjælkelag. Et alternativ er letbetonbjælkelag.
Må jeg ydmygt foreslå, at du også beder en arkitekt kaste et blik på dine tegninger. Det er altid godt med en second opinion, og en erfaren arkitekt kan ret hurtigt se, hvordan visse løsninger vil fungere i virkeligheden og foreslå justeringer. Det gjorde jeg i din situation, og det fortryder jeg ikke et sekund. Omkostningen i sammenhængen er ret lille.
Først og fremmest, tak for god feedback! Her var der et par svar til sidst, som jeg endda havde overset i alt byggerodet.
Vi er ikke kommet så meget længere end hvad vi har talt om her, mere end at visse elementer er gjort, som sætter grænser.
Tegningen er blevet lidt ændret, og der er sket ting undervejs. Trappen blev flyttet, da vi endelig fandt et sted, der føltes perfekt. På grund af den er garagen blevet lidt bredere.
Fejlen er, at der står, at spændvidden er 920 cm, men det er "kun" ca. 840. Desuden er der en lille mellem-væg i forbindelse med trappen op, så under en stor del af rummet er garagearealet cirka 750 cm, hvilket kan være en afgørende reducering for spændvidden.
Halvdelen af huset er jo bygget for mange år siden, så det er kun garagefladen og det ovenover, der er udfordringen nu. Havestuen og dækket rundt om den er heller ikke der endnu, men det ordner sig.
Garagefladen (gulvet) er støbt. Mindst én væg vil blive muret (bagvæggen som er delvis under jorden) og de øvrige vægge vil sandsynligvis blive bygget med trækonstruktion.
Vi vil ikke støbe en hvælving ovenpå, det blev både for dyrt og kompliceret, så vi springer over det.
Derimod har vi ikke låst os fast på løsningen. Dette er på råd af en konstruktør, der konstaterede, at støbning af hvælving ikke er forsvarligt i nogen sammenhæng, forudsat at man ikke har flere hundrede tusind, som man ikke vil gøre noget sjovere med. I hvert underliggende element skal man tage ekstra hensyn. Lige nu overlever f.eks. ikke vores kantbjælker en hvælving.
Lige nu hælder vi imod at have en bjælke, der går hele vejen på dybden (12 meter) i midten, for at halvere bjælkelagets cirka 8m til 4m.
Helst vil vi slippe for søjler, men det virker rimeligt, at det bliver en eller to. Helst kun en, hvilket kunne løse sig godt, da bjælkerne ofte er 6 meter lange.
Så KAN det være tilstrækkeligt med 45x220 cc60 som bjælkelag. Derimod har jeg dårlige erfaringer med det fra før, så måske kører vi cc30 i stedet, eller et andet materiale.
Bjælkelaget + underliggende tag + gulvlaget ovenover (som bliver køkken, gang, soveværelse mm) må ikke overstige 30 cm, så man kan ikke eksperimentere med hvilke som helst bjælker. Årsagen til dette er, at vi har faste højder at forholde os til, fordi nyt og gammelt skal smelte sammen.
Jeg er meget nysgerrig på stålbjælker, men jeg har ikke haft chancen for at møde nogen endnu, der har det kompetenceområde. Hvor ringer man hen?
Alternativt leca-bjælker som tidligere nævnt i tråden. http://www.nystromscement.se/uplds/files/leca_bjalklagselement.pdf En eller flere, afhængigt af hvilken retning. Man kunne måske have to eller tre af denne slags og lægge i den korte retning og så have trækonstruktioner imellem dem.
Svar til jer:
Kalubah: Vi har talt lidt med arkitekten på teknisk kontor. Er der noget særligt, du synes virker skørt, eller var det bare generelt?
Mikael_L: Hovedindgangen er i gang/køkken-området ovenover garagen, på "venstre side". Derudover er der en bryggersindgang lige spejlvendt, på den anden side af huset. Man kan se fra dør til dør.
Badeværelsesdøren går indad, men det er fordi badeværelset er stort nok til, at det ikke er forstyrrende, men gangen er utrolig trang!
Det er tricky, alt det her... Men halvdelen af fornøjelsen ved at bygge er jo at finde ud af alting - ikke mindst med hjælp fra jer.
Kig på Kertobalk, jeg er i gang med garage med overetage nu og har Kertobalk 45x360 bjælkelag, spærkonstruktionerne er udformet med dette og sidder cc120, og jeg har lignende bjælker imellem for at få cc600.
Jeg fandt denne løsning for at undgå at lægge en masse stål på kryds og tværs og undgå en søjle midt i garagen.
Over portene bruger jeg en 7,5m HEA 160 bjælke, som jeg har støbt ind, ligger over to porte á 2,5m, så jeg får ret god understøtning på begge sider, da jeg kun har 60cm mellem portene.
Jeg har fået alle dele beregnet og ligger vel inden for marginalerne for styrke og nedbøjning.
Jeg har ikke specifikation på, hvad kertobalken koster, men jeg har set et sted på nettet og tror, at en bjælke på 8m ligger lige under 2000:-
Det gode ved kerto er, at du håndterer dem for hånd og slipper for kraner og andet dyrt for at få det på plads.
Tak for tippet, men desværre kan jeg ikke have så tykt bjælkelag, det må kun være 30 cm højt inkl. loft i garagen og op til færdigt gulv ovenpå, netop fordi det er en tilbygning, der skal flyde sammen med det eksisterende hus. Derfor bliver det måske et par søjler desværre. Derimod kan den bjælke, som holdes oppe af søjlerne, godt blive lidt højere end det øvrige bjælkelag, det kan jeg leve med.
Kerto findes i andre dimensioner, f.eks. 45x260.
Tjek på Beijer. De har såkaldte RAW fanerbjælker, som er det samme.
Vi lavede en 8 cm tærskel for den nye del, da vi byggede ud, på grund af højere bjælkelag. Det fungerede godt.
Nu er der tale om uger, før dette bjælkelag er på plads.
Der kommer til at være søjler i garagen, en eller to. Vi lever med det, og jeg tror ikke, de er særligt forstyrrende, hvis man placerer dem smart (foran / bagved hvor bilerne står).
Derimod bliver det jo 45x220 i 4-meters længder på hver side af limtræsbjælken. Det bliver ca. 6mm nedbøjning, hvis man kører cc30, ifølge Moelvens beregningsprogram. Er dette noget, der er risiko for, at man bliver generet af? Knirk, eller at gipsloftets fuger sprækker, hvis nogen på overetagen hopper?
Derimod overvejer jeg det her med hængestag. Hvis man tager en regel, typisk 45x120, og skruer fast i bjælkelaget og derefter får den til at gå op igennem en indervæg og derefter skrues i spærret... Så vil netop det punkt blive meget stabilt. Nedbøjningen bliver jo omtrent 0, tør jeg gætte.
Men jeg ved ikke, hvad konsekvensen bliver, hvis vi siger, at 10 bjælker ud af ca. 40 er monteret i hængestag og ikke de øvrige. Det kan måske have negative konsekvenser? Ikke fordi jeg forstår, hvad det skulle være, men det er bedst at vende ideerne med folk.
Derimod bliver det jo 45x220 i 4-meterslængder på hver side af limtræsbjælken. Det bliver ca. 6mm nedbøjning, hvis man kører cc30, ifølge moelvens beregningsprogram. Er det noget, man risikerer at blive generet af? Knirk, eller at gipsloftets fuger sprækker, hvis nogen på overetagen hopper?
Jeg tror (med en vis vægt på tror) at det bliver ret godt det.
Det er i praksis nedbøjning af midlertidige laster, der dimensionerer i det mindste en boligbjælkelag. Det skal være så stift, at i det mindste glassene i vitrineskabet ikke klirrer og har sig bare ved at gå over gulvet.
Det skal være maks 1,5mm nedbøjning af en punktlast på 1kN. http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1252
Derimod, først bliver der jo en nedbøjning på limtræsbjælken på 9mm.
Derefter har bjælkelaget en nedbøjning på 6mm.
Jeg antager, at det er rimeligt at se dette som i alt 15, selvom det er efter to forskellige akser, så centrum af huset er vel 15 da.
Det er jo en bjælke i midten og derefter bjælkelag på 4m til begge sider ud fra bjælken.
Hængestag føles som om det har en rigtig god effekt, men samtidig bliver det jo ret mærkbare belastninger på de spær, som bliver ramt, hvilket de ikke er dimensioneret for, så det måske bliver lidt vel spændende.
Kig på Kertobalk, jeg er i gang med en garage med overetage nu og har Kertobalk 45x360 bjælkelag, tagspær er konstrueret med dette og sidder cc120, og jeg har lignende bjælker imellem for at få cc600.
Jeg søgte denne løsning for at undgå at lægge en masse stål på kryds og tværs og undgå en søjle midt i garagen.
Over portene bruger jeg en 7,5m HEA 160 bjælke, som jeg har støbt ind, ligger over to porte på 2,5m, så jeg får rigtig godt opstilling på begge siderne, da jeg kun har 60cm mellem portene.
Jeg har fået beregnet alle dele og ligger godt inden for margenerne for holdbarhed og nedbøjning.
Jeg har ikke specifikation på, hvad kertobalken koster, men har set et sted på nettet og tror, at en bjælke på 8m ligger lige under 2000:-
Det fine ved kerto er, at du håndterer dem manuelt og slipper for kraner og andet kostbart for at få det på plads
Har du ikke lidt mere info om dit byggeri? Jeg har nemlig planer om noget lignende selv.
Jeg kan jo opdatere tråden med, hvordan det er gået for mig forresten.
Husets skal er ret så klart, garagen er på plads, limtræsbjælkerne også. Etagen ovenpå er lige nu bare en stor åben plads, så der er ingen indervægge eller rum på nogen måde.
Jeg købte limtræsbjælker 140x405mm, som jeg har dobbelt op, hele længden. Det er ca. 12 meter langt, så det er 6-meters, der ligger parallelt, således 12 stk. På midten (samlingen) har jeg en væg, der er 90 cm lang, som fungerer omtrent som en søjle. Jeg valgte at lave væg i stedet for søjle, da væggen kan opfylde en masse andre gode funktioner. Denne væg er ikke noget supermærkværdigt, den består af 5 stk. 45x220 med en OSB+gips på hver side. Væggen går altså langs med bjælkerne for at mindske spændvidden yderligere.
Disse limtræsbjælker ligger omtrent i midten af garagen, på dybden. Derefter har jeg 45x220 CC30 på hver side ud mod væggene, der sidder i bjælkesko i limtræsbjælken. Disse, sammen med limtræsbjælken, danner da gulvbjælkelaget på etagen ovenover.
Dimensioner til det hele tog jeg frem i forbindelse med moelvens egne beregningsprogram for bjælker, som gør, at omtrent hvilken som helst idiot kan klare at dimensionere sine konstruktioner.
Et billede af, hvordan huset ser ud. Den ene ende af bjælken (de dobbelte) er altså mellem portåbningerne i garagen, og den anden ende er 12,5 meter væk.
ps: eftersom alle spørger, JA der kommer flere vinduer fremover, i takt med at der kommer rum bagved!
Har du ikke lidt mere info om dit byggeri? Har planer om noget lignende selv nemlig.
Lidt surt at svine tråden til, men det kan måske hjælpe nogen?
Jeg er helt grøn på dette med husbyggeri, selvom jeg arbejder i byggebranchen
Jeg havde tænkt mig at bygge en garage med mulighed for en overnattende lejlighed ovenpå, hvis det er muligt.
Min svoger byggede en stor flot garage på 9,5x12m? hvis jeg husker rigtigt. Han har to 3m brede porte og 3000?(lyder lidt højt. Det er sikkert lavere) i loftshøjde. Ingen bjælker, hvad jeg ved, oven over portene, men en limtræsbjælke eller 3-4 regler ovenover og ved siden af portene.
I den ene ende har han et skur på 9,5x3,5m tror jeg. Stabil væg, der deler garagen fra.
Tallene kan være lidt off.
Jeg kan finde frem til mere præcise mål.
Som hans garage ser ud, kan man komme til og parkere 4 biler med dørene åbne eller 3 biler tæt på bredden foran hver port. Noget som ikke er galt, selvom man skulle samle lidt værktøj og skidt.
Han har kun spær med cc60? eller om det var endnu mere spredt.
Nu er det jo designet af spærene og antal, der muliggør, om man kan have en lejlighed over garagen.
Jeg havde tænkt mig at bygge noget lignende, og jeg vil nødigt have en søjle i midten af garagen.
Planerne er jo at have god loftshøjde på overetagen. Så man kan møblere hver væg med fx en sofa. Loftet kan selvfølgelig skråne.
Spørgsmålet er jo, om man på en smidig måde kan indfælde nogle bjælker, hvor det er nødvendigt, og støtte op om en overetage, så man slipper for at have en søjle og i stedet laste mod ydervæggene og den eneste indre væg, der findes i garagen.
Overetagen er tænkt at have toilet/bruser. Stue - kombineret køkken. 1-2 soveværelser og en lille balkon i midten af taget, så man får lidt lys ind i midten af overetagen.
Noget lignende dette. Ikke skaleret for 5 øre. At skitsere noget med en trackball som pegeredskab er ikke altid det mest smidige.
Senest redigeret:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.