Er i gang med at bygge en garage med førstesal. Efter at have læst en masse tråde om letbeton og letklinker, falder valget nu på letklinker eller i folkemunde lecablokke.

Kan det være en god konstruktion med 19cm letklinker + 10cm celleplast med puds? Jeg forestiller mig, at det skal give en rimelig velisoleret garagevæg. En del af langsiderne på dette tilbyg bliver under jordniveau i 2/3-dele.

Skal der ikke være nogen luftspalte mellem letklinker og celleplast? Begge materialer er jo uorganiske. Garagen vil blive holdt nogenlunde varm, og der vil kun sjældent være en våd bil der. Væggene på "lejligheden" ovenpå vil få 280mm isolering, håber det er mere end tilstrækkeligt med de nye krav til denne tilbygning (15,6x8m i Göteborg).

Tværsnitsdiagram af garagevæg i lecablokke med 19 cm letklinker og 10 cm isolerende cellplast, dækket af puds, vist med mål og struktur.

Hej,

Har gennemført noget lignende. I mit tilfælde også delvist under jord med Lecavægge (25cm)

Min løsning blev pordrän/motsv under jord og over jord accepterer jeg, at isoleringen bliver moderat. Muren slammades på ydersiden.

Et forslag fra murene var at fylde op med Lecakugler istf pordrän og grus men det blev for dyrt.

Mvh
jonas

Min tanke var at have en slags puds og 100mm celleplast på hele grunden og derefter platonmåtte eller lignende på alle de stykker, der ender under jorden.
Der ser ud til at være mindst hundrede måder at gøre det forkert på, og mindst hundrede materialevalg, der er forkerte, hvis man følger trådene her.
Vil ikke bygge nogen risikokonstruktion. Men det er klart... Selv hvis man gør det rigtigt i dag, kan det måske være en risikokonstruktion om nogle år. :- (

Det er ikke let. Jeg var også tøvende, men kom frem til, at pordräns løsning føltes fornuftig. Se Isodrän (variant/konkurrent) for isoleringsværdier ved forskellige konstruktioner. Jeg har ingen fugtspærre i tværsnittet [inde-puds-mur-slamning-prodrän-markdug-grus] og indtil videre har jeg ikke set nogen bekymringer på indersiden (1½ år bare for resten). Malede med asfalt nederst kun.

Min opfattelse blev, at pordrän/tilsvarende giver omtrent samme isolering i undermarktilfælde som cellplast ville have gjort. Dog føles cellplast risikabelt under mark (ingen drænering).

Kan nævne, at jeg har et stykke mur (mod jordkælder), som ikke har nogen isoleringsplade. Der lagde murerne en "vandtæt" slamningsmørtel, og udenpå malede jeg med asfalt hele vejen op til mark. Det virker også.

Tænk i øvrigt på, at muren skal kunne klare marktrykket. Mine murere støbte nogle betonpiller i min mur.

Må i øvrigt give tommelfingeren op til størrelsen på byggeriet!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.