Hej

Jeg skal bygge en gulvluge, der bliver ca. 5 cm tyk, med stålramme og som skal fyldes med beton for at kunne køre over med bil. Mit problem er, at jeg ikke kan finde nogle hængsler, der passer.

I øjeblikket arbejder jeg på en glasluge med stålramme til en vinkælder i et betongulv og har anskaffet Tectus heavy duty skjulte hængsler.
Diagram af Tectus TE540 skjult hængsel med dimensioner og komponenter markeret, brugt til tunge døre, maks vægt 200 kg.

Vinkælderluen vil veje knap 200 kg, og hængslerne kan klare 200 kg - til en dør?!? Lugen bliver jo i en anden retning end døre og får belastningen på en anden måde. Desuden får vinkælderluen, ligesom betonlugen, hjælp af gasfjedre ved åbning. Betonlugen vil desuden blive åbnet af en lineær aktuator, der kan klare 10000N.

Tværsnitsdiagram af en betonfyldt gulvlåge med stålramme, armatur, gasfjeder og fastgørelsesplade. Lågen åbnes ved hjælp af et lineært aktuator.

Jeg har fundet billeder af luger af lignende type som min betonluge, men ingen detaljetegninger på hængsler. Kan det fungere med hængseltypen ovenfor? Lugen hænger vel mere i min aktuator end i hængslerne?

God afslutning på lorteåret 2020 :-/

• Skematisk tegning af en golvlåge med stålramme, fyldt med beton. Viser ganghængsler, gasfjedre og dimensioner for installation i et betongulv.
Åsa Lund
Er tanken, at gasfjedrene skal hjælpe med at løfte lugen ved åbning?
Jeg ville ellers have satset på en luge af/med kraftige træregler, som en bil kan køre over. Mere håndterbart for en person.

Ja. Gasfjedrene hjælper med at løfte lugen, selvom det egentlig ikke er nødvendigt med aktuatoren installeret. Lugen bliver i stål og beton, så noget træ er der ikke tale om! :)

Åsa Lund
Ok
Fiberarmeret beton?

Ehhh!?! Hvorfor? :)

Bedste svar

Nu vil gasfjederen og aktuatoren jo ikke løfte lugen direkte op, og jo tættere fjederen og løfteaktuatoren sidder på hængslet, desto højere bliver belastningen på hængslerne. Tænk desuden, hvis nogen ved et uheld står på lugen, når aktuatoren kommer til at bruge 10.000 Newton. Beregn momentet: 2000 N x halv længden af lugen = kraften i aktuatorens fastgørelse x afstanden mellem hængsel og aktuatorens fastgørelse.

Det er jo en fordel for hængslerne, når de sidder i en gulvluke fremfor en dør.

Protte

PS, Da jeg voksede op, var det deprimerende med de grå betonforstæder, nu skal "ALLE" have beton indeni.... Ur led er tiden.

Tak for en god formel. Den skal jeg bruge. :D Rent spontant burde så Tectus dolda gångjärn holde som klarer en 200kg dør. (y)

hvad angår beton er jeg enig. :rolleyes: Denne luge er i garagegulvet som er af beton, men som skal beklædes med klinker på sigt. ;)

Klinker kunne du have lagt på noget, der er lettere end beton og kun 5 cm tykt, og bil på føles ikke godt for mig.
Beton har dårlig trækstyrke, tryk klarer den, men træk er den dårlig til.

Protte

• Synes
Busster
  • Laddar…
Hvorfor ikke en luge "helt i stål"?

Violina Violina sagde:
Hvorfor ikke en luge "helt i stål"?
Det er en tanke. Tænkte fylde den for at få stabiliteten.

Violina snor hurtigt sammen en stållåge, stærkere og lettere end beton.

Protte

• Synes
Violina
  • Laddar…
Tænkte at det bliver mere stumt og stabilt med betonfyldning. :thinking:

Busster Busster sagde:
Tænkte at det bliver mere stumt og stabilt med betonfyldning. :thinking:
Nja.. der må du nok tænke om lidt...........

• Synes
Andreas_kalmar og 1 anden
  • Laddar…
Violina Violina sagde:
Nja.. där får du nog tänka om lite...........
Forklar :thinking:

Rammen som lugen ligger i er 50 mm høj. Jeg tænkte at svejse en godt armeret luge sammen med en 5 mm plade i bunden, en 40 mm ramme af firkantrør og 5 mm plade ovenpå. Indeni lugen fastsvejset groft armeringsnet. Afsted til galvanisering og derefter fylde hulrummet i lugen med beton.
Føles som en stabil og støjsvag luge, der kan klare klinkerbelægning. :)

Din stålkonstruktion skal være bærende i sig selv, eftersom 5cm beton ikke er nok => du kan lige så godt lægge plade ovenpå og skippe betonen helt.

• Synes
Andreas_kalmar og 4 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.