Jeg skulle begynde med hall og trappe renovering (gipse vægge og loftet, el gulvvarme, klinkegulv, parketgulv på trappen kun trinnene, nyt rækværk til trappen, en total renovering bliver det), men har en ting, der generer mig, ved ikke hvad jeg kan gøre med det og vil ikke have den, det er en stolpe midt i hallen ved trappen. Som I kan se på billedet fra væg til væg 3 m og der med gult mærket er 60 cm, som jeg har tænkt mig at bygge en væg med kun 45 regler for at sætte en skydedør garderobe, som kommer til at blive 150 bred, så hvis jeg Regler 60 cm med kun regler (støtte for loftet), så er der ca. 2,5 m tilbage, men hvad gør den stolpe egentlig? Holder den op hele loftet? Den er 95×95
Stolpen vil ikke passe, når jeg har renoveret hele hallen og trappen, så hvad har I for løsning kan I hjælpe mig med det her
Tak på forhånd
(ved ikke præcis hvilket forum tilhører til)

Er alle stoppet med byggahus eller? Hvor er I?
Det her er et @justusandersson spørgsmål, men mit gæt er, at den stolpe tager en hel del belastning og skal erstattes på en klog måde.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er næppe en situation, hvor nogen sætter en stolpe op, bare fordi det ser flot ud. Man kan nok antage, at den har en bærende funktion. 95x95 antyder, at den ikke er så gammel. Tegninger er det bedste hjælpemiddel, når man skal analysere et sådant problem. Plantegninger for bv og øv samt en sektion. Gerne også lidt oplysninger om huset: Byggeår, lokalisering på et omtrent.

Har desværre ingen tegninger, fik aldrig og de stoppede med at svare efter vi havde købt huset.J justusandersson sagde:Det er næppe en situation, hvor nogen sætter en stolpe op bare fordi det ser godt ud. Man kan nok gå ud fra, at den har en bærende funktion. 95x95 antyder, at den ikke er så gammel. Tegninger er det bedste hjælpemiddel, når man skal analysere sådan et problem. Plantegninger for stuen og førstesalen samt en sektion. Gerne også lidt oplysninger om huset: Byggeår, lokalisering på et omtrent.
Men sådan ser det ud i stueetagen og et billede fra førstesalen

Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Din tegning og foto forklarer sammenhængene ganske godt. Jeg får en fornemmelse af, at trappen er resultatet af en senere ombygning, og da plejer oprindelige tegninger ikke at hjælpe så meget. Er trappen original, kan der findes K-tegninger hos kommunen, og det er naturligvis interessant. Jeg tror, at der findes en bjælke direkte under det smukke trappegelænder, som hviler på den bjælke, der igen hviler på stolpen. Jeg tror, at du har to alternativer: 1) Lade det være som det er, og 2) fjerne så meget panel, gips mm så du kan se den faktiske konstruktion, måle dimensioner osv.

Jeg skal tale med kommunen på mandag
Her kommer flere billeder måske hjælper lidt mere, men jeg tror ikke trappen er fra 1930, det ser meget frisk og ren ud
Den lille kvist ovenover trappen har ca. 70 mm tyk trævæg ligesom ru-spånd og tagstole går ikke hele vejen ned men hviler på den væg, så har de forlænget (skarvet) tagstolene
Stolpen står på en 45×95 regel som er sømmet på plastmåtte (under trappen ligger en gammel plastmåtte)
Billedet der viser under trappen, kan I se lidt mørkt træ bagved masoniten, de har været i visse dele af huset og de synes jeg er fra 30'erne,
Men jeg tror jeg vil vælge alternativ 2 som Justusandersson@ siger rive så meget jeg kan og se hvad der findes under den væg, det er intet problem da jeg vil lave nye vægge og gipse væggene i stedet for masonitplader
Men her kommer flere billeder

Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Trappen er ikke original. Den hviler på en limtræssøjle. Det ses på billedet fra trappens bagside. Limtræ er en tysk opfindelse fra 1920'erne. Begyndte at blive brugt i Sverige først ved togstationer som perronbeskyttelse. Huset er et plankehus, med en ramme af 3 tommers planker. Det er ikke så svært at beregne, hvad bjælkerne bør have af dimensioner for derefter at sammenligne med virkeligheden.
Og det betyder at søjlen ikke er fra husets byggeår, men de har sat den der, da de fik trappen. Trappegelænderet er lavet af 45×95 regel, søjlen er 95×95 og begge står på den regel, der ligger på gulvet. Hvad jeg forsøger at sige er, at søjlen blev sat op, da de byggede gelænder og trappen, og nu er spørgsmålet hvorfor? For at holde gelænderet stabilt eller støtte taget?J justusandersson sagde:Trappen er ikke original. Den hviler på en limtræssøjle. Det ses på fotoet fra trappens bagside. Limtræ er en tysk opfindelse fra 1920'erne. Begyndte at blive brugt i Sverige først ved togstationer som perronbeskyttelse. Huset er et plankehus, med en ramme af 3 tommers planker. Det er ikke så svært at regne ud, hvad bjælkerne bør måle for så at sammenligne med virkeligheden.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Man gjorde trappehullet lidt større, da man byggede trappen om (og måske flyttede den), og dermed øgedes behovet for afvexlinger. At stolpen ikke er original, kunne jeg have sagt fra begyndelsen, da dens dimension er 95x95 mm. Indtil begyndelsen af 70'erne var alle tømmerdimensioner i tommer.

Stolpen tog jeg væk og har forsøgt at åbne så meget som muligt for at se, hvordan konstruktionen var, da jeg fjernede stolpen, føltes det som om den var løs, altså gulvet eller væggen kan man sige oven over stolpen har ikke siddet på stolpen, og her er lidt flere billeder, der viser gulvbjælkerne, (blå) dimensioner var ca 200×75J justusandersson sagde:
Og så ligger der en regel på bjælkerne, som var svær at se dimensioner (gul), eftersom den ligger under den korte væg
Rød * hvor stolpen sad.

Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Skal man regne på det, må man vide dimensionerne, men eftersom stolpen var løs, kan den ikke have haft nogen bærende funktion. 75x200 (3x8 tommer) svarer til 45x240 mm i stivhed, så det er stabile ting. Hvis det føles godt, når du går på det øvre plan, er det bare at fortsætte.
Tak så meget for al informationen og hjælpen, jo det føles godt, når man går på det øvre plan, og før jeg fjernede stolpen, målte jeg fra gulvet til undersiden af taget for at se om det kom lidt ned eller ej, så når jeg fjernede det, målte jeg igen, og der var ikke engang 1 mm forskel, men jeg tænker på at sætte stolpen op igen på den 95×45 regel, der ligger der, og støtte den med reglar i enderne for en sikkerheds skyld eller hjælper det ikke alligevel?J justusandersson sagde:
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Behålla gamla radiatorer? Renovering källare
Värme allmänt -
Installera kabelhållare till laddstolpen, hjälp?
Laddboxar -
Tillbehör dubbelladdstolpe (betongsugga, kabelhållare, stolpfäste)
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Styrke renoverings gips
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Hjälp vid hallrenovering med golvvärme
Golv