Sådan så mit køkken ud før renoveringen.
Det er nu blevet opdaget, at fliserne sandsynligvis stadig er der bag de nye køkkenskabe. Sandsynligvis som det ser ud på billedet, men muligvis også delvist revet ned.
Hvad synes I:
1. Burde håndværkeren ikke have fjernet de gamle fliser, inden han satte gipsplader, nye skabe osv. op?
2. Kan man overhovedet få en helt lige væg uden at fjerne fliserne først? Jeg mener, fliserne stikker jo lidt ud, og burde gipspladen osv. der sættes op, ikke blive skæv? Eller kan man måske lægge afstandslister i stedet for at rive fliserne ned og dermed få en lige væg?
3. Er der nogen, der kan gætte alderen på disse fliser og mørtel/fuge? Fugerne ser ret mørke ud, mørtlen synes jeg virker lidt gullig? Risiko for at det indeholder asbest? Eller er det for nyt/for gammelt? Hvis det nu skulle indeholde asbest, skal jeg så nedtage det nye køkken og sanere? Eller kan det blive siddende derbagved?
4. Som I kan se, er en del af den gamle fiberplade (eller hvad det nu er, lige bag papirsækkene) mørkebrun, mens pladen er lysere i begge retninger. Føles lidt "klistret". Her stod komfuret før. Kan de have smurt noget på pladen lige bag komfuret, og i så fald hvad og hvorfor?
5. Rundt omkring den tidligere ventilation gennem væggen (billede 2 - længst væk på billedet, i hjørnet) kan I se, at det ser helt sort ud. Det ser ud til at være i glasulden. Måske er det skimmelsvamp? Tror I, at håndværkeren der lavede køkkenet sørgede for at udskifte dette, eller hvad er kutymen, hvis det ser sådan ud? Jeg er bekymret for, at dette blev lukket inde bag de nye gipsplader og vægskabe. Ventilationsgitteret er stadig på facaden udenfor, men indvendigt sidder et køkkenskab over og dækker ventilationshullet. Bør denne kanal isoleres? Jeg tænker, ellers kan der vel komme fugt ind gennem kanalen mod den opsatte gipsplade osv. og skabe skimmelsvamp mod indervæggen? Burde håndværkeren ikke have gjort dette, da han satte køkkenskabet op over kanalen? Hvad bør man i så fald isolere med?
1. Er der asbest i, så ville det have kostet at fjerne. Ville du have betalt for det?
2. Ja, det er muligt at få en lige væg uden problemer.
3. Asbest er kun farligt i støvform. Indbygget spiller ingen rolle.
4. Svært at sige ud fra billedet. Det klæbrige er nok fordi der kommer skidt der, når man laver mad. De kan jo have tapetseret der, inden de satte ovnen.
5. Det er nok sort skimmel. Hvis det er tilstoppet, må man håbe, at de har sat isolering i og også noget, der stopper vind og vand udefra. Isoler med mineraluld og sæt vindpap for hullet.
Men tror du, at en håndværker, hvis denne er professionel, ville lade sortskimmelen være tilbage i isoleringen?
Det føles som om selv jeg som lægmand ville have indset, at dette bør udskiftes, inden nyt køkken, gipsplader osv. sættes op.
Den mørke plade. Der var ingen gammel tapet. Det så præcis sådan ud som på billedet.
Derfor undrer jeg mig over, hvad pokker det er, om man har smurt noget på, fx som varmeskjold bag komfuret,
men det lyder måske søgt?
Det klistrede mærker jeg kun allerlængst ned, det er nemlig kun der, jeg i dag kan se lidt af den brune plade,
længst nede mod gulvet.
Hvad tror du om alderen på fliserne? Nogen vild gætning?