5,146 læst ·
20 svar
5k læst
20 svar
Gammelt flydespartel? glemte at tjekke datoerne...
Side 1 af 2
Hej med jer.
jeg kom over et parti gulvflyt og glad begyndte jeg at blande og flyde.
nu 3 timer senere ser jeg på emballagen, at datoen er noget forbi...
sagen er, at jeg har blandet 8 sække, og det hærder dårligt.
som sagt 3 timer siden og det er stadig meget vandet...
nogen der har nogen ide om, hvad der vil ske?
vil det hærde? angst deluxe lige nu....
mærket er maxit Floor 4160
sådan "hurtigflyt" som man kan lægge måtter på efter 1 døgn
ideer?
jeg kom over et parti gulvflyt og glad begyndte jeg at blande og flyde.
nu 3 timer senere ser jeg på emballagen, at datoen er noget forbi...
sagen er, at jeg har blandet 8 sække, og det hærder dårligt.
som sagt 3 timer siden og det er stadig meget vandet...
nogen der har nogen ide om, hvad der vil ske?
vil det hærde? angst deluxe lige nu....
mærket er maxit Floor 4160
sådan "hurtigflyt" som man kan lægge måtter på efter 1 døgn
ideer?
Hvor gammelt er for gammelt? Jeg har brugt Maxit Fibre Floor Rapid 4320, som var lidt over et halvt år for gammelt. Det eneste, jeg har kunnet finde ud af, er, at chromindholdet ikke kan garanteres efter datoen. Jeg bemærkede ingen forskel ellers.
Jeg har en fornemmelse af, at de plejer at være mærkede med fremstillingsdato, og så står der under opbevaring, at materialet holder seks måneder efter fremstillingsdato, hvis det opbevares på et tørt sted. "Problemet" er, at det kan have ligget på hylden i byggemarkedet i næsten et halvt år, når man køber det.
Kromindholdet har ingen betydning for styrken, men hvis jeg har forstået det korrekt, er det mere fordi, krom ikke er særlig sundt. Hvis kromindholdet ikke kan garanteres, er det vigtigere med tøj og filter til mund og næse, når man blander.
Kromindholdet har ingen betydning for styrken, men hvis jeg har forstået det korrekt, er det mere fordi, krom ikke er særlig sundt. Hvis kromindholdet ikke kan garanteres, er det vigtigere med tøj og filter til mund og næse, når man blander.
aha...
så har det måske at gøre med, at det er koldt i badeværelset, hvor de ligger så.
har nu hængt en 2KW varmeblæser ind, og det ser ud til, at de tørrer hurtigere...
men det er mange timer siden, de blev lagt på plads, og det føles stadig
"vådt". kan i hvert fald ikke gå på det endnu :/
så har det måske at gøre med, at det er koldt i badeværelset, hvor de ligger så.
har nu hængt en 2KW varmeblæser ind, og det ser ud til, at de tørrer hurtigere...
men det er mange timer siden, de blev lagt på plads, og det føles stadig
"vådt". kan i hvert fald ikke gå på det endnu :/
Luftfugtighed og temperatur kan skabe problemer. Jeg flydespartlede sommerhusets badeværelsesgulv på årets varmeste dag (det føltes sådan i hvert fald) og luftfugtigheden gjorde, at det tog en hel del længere tid, før det var færdighærdet. Er det køligt og råt, kan jeg forestille mig, at det ikke er muligt at gå på efter tre timer.
Holdfastheden garanteres heller ikke. Det afhænger ikke kun af kromreduktionen. Cement er en ferskvare. Har man held, så klarer man sig. Har man det ikke, så hærder det i visse tilfælde slet ikke. Risikoen for ikke at nå den tænkte holdfasthed er stor.
Eftersom det redan ligger på gulvet er der ikke så meget mere at gøre end at vente det elendighed ud. Tag en aftenwhisky 

gulvarealet er nok omkring 5-10 grader.
men har sat en ventilator op nu, så det er vel omkring 25 grader i luften derinde nu.
men som sagt får la se i morgen, når man kommer hjem fra arbejde...
men åh, hvor det føles forkert, når man hælder hurtigtørrende ud og ser efter 6 timer, at
det ikke engang er muligt at gå på
men har sat en ventilator op nu, så det er vel omkring 25 grader i luften derinde nu.
men som sagt får la se i morgen, når man kommer hjem fra arbejde...
men åh, hvor det føles forkert, når man hælder hurtigtørrende ud og ser efter 6 timer, at
det ikke engang er muligt at gå på
Jeg ved ikke præcis, hvordan det er med flydespartel, men i de fleste "cementbundne" produkter er bedst-før-datoen til for det tilsatte kromreduktionsmiddel. Dvs. cementen fungerer godt selv efter datoens udløb, men kan da give kromeksem og lignende.
Jeg synes du skal ringe til Maxit i morgen og høre med dem, inden du begynder at bryde op. Det ser ud til at være delte meninger om holdbarheden, Jon_h siger i en anden tråd, at det formentlig ikke spiller så stor en rolle på så kort tid. Mit gulv er helt fint.
Det ser ud til, at det er begyndt at brænde nu. Satan i gatan så glad jeg vil blive, hvis det er gangbart i morgen. Har mailet maxit produkt ansvarlige om det hella. Får se hvad de siger om det. Takker for jeres hjælp og hurtige svar indtil videre. Vender tilbage i morgen.