Bag min køkkenvask sidder to gamle gipsplader, ca. 40 cm brede.
Ligger helt åbent og synligt mellem køkkenvask og vindueskarm.
Altså ikke indklædt bag noget andet materiale, fx en vægplade.
Det er først nu jeg har bemærket disse, da jeg er i en asbestfrygt.
Jeg har ikke brug for at tale om asbest og min bekymring, det har vi taget op i forbindelse med spørgsmål, jeg har stillet i andre tråde, men jeg vil bare spørge:
Kender nogen til, om der kan være asbest i gamle gipsplader?
Mit hus er fra slutningen af 1800-tallet og renoveret mange gange i tidens løb.
Så ingen anelse om alderen på pladerne.
Gipspladen ser ud til på begge sider at have en form for lysbeige tynd "papir".
Billedet er utydeligt, og desværre ligger der en hel del støv, gamle fluer, blomsterblade og andet sjovt ovenpå, som jeg ikke kan komme til at fjerne..
Nogen der ved?
Ligger helt åbent og synligt mellem køkkenvask og vindueskarm.
Altså ikke indklædt bag noget andet materiale, fx en vægplade.
Det er først nu jeg har bemærket disse, da jeg er i en asbestfrygt.
Jeg har ikke brug for at tale om asbest og min bekymring, det har vi taget op i forbindelse med spørgsmål, jeg har stillet i andre tråde, men jeg vil bare spørge:
Kender nogen til, om der kan være asbest i gamle gipsplader?
Mit hus er fra slutningen af 1800-tallet og renoveret mange gange i tidens løb.
Så ingen anelse om alderen på pladerne.
Gipspladen ser ud til på begge sider at have en form for lysbeige tynd "papir".
Billedet er utydeligt, og desværre ligger der en hel del støv, gamle fluer, blomsterblade og andet sjovt ovenpå, som jeg ikke kan komme til at fjerne..
Nogen der ved?
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Nu ved jeg ikke hvor længe der er produceret gipsplader i Sverige, men det blev ikke gjort i attenhundredetallet i hvert fald.
Gipsplader begyndte at blive brugt her i 1950'erne, så det der ligger bag din komfur er kommet til ved en eller anden renovering.
Det er vel blevet frisket op nu og da, f.eks. da den rustfri køkkenvask blev lagt ind.
Men gipsplader indeholder ingen fibre overhovedet, hverken asbest, glasfiber eller noget andet.
(Det er derfor den er så skrøbelig og let knækker)
Bortset fra i visse specialtilfælde, hvor gipsen er blevet armeret.
Så når det gælder dine gipsplader bag køkkenvasken kan du være helt rolig.
Lidt gipspladehistorie:
http://www.gyproc.se/om+gyproc/aktuellt/news+(cdf)/show+news?id=22538
Gipsplader begyndte at blive brugt her i 1950'erne, så det der ligger bag din komfur er kommet til ved en eller anden renovering.
Det er vel blevet frisket op nu og da, f.eks. da den rustfri køkkenvask blev lagt ind.
Men gipsplader indeholder ingen fibre overhovedet, hverken asbest, glasfiber eller noget andet.
(Det er derfor den er så skrøbelig og let knækker)
Bortset fra i visse specialtilfælde, hvor gipsen er blevet armeret.
Så når det gælder dine gipsplader bag køkkenvasken kan du være helt rolig.
Lidt gipspladehistorie:
http://www.gyproc.se/om+gyproc/aktuellt/news+(cdf)/show+news?id=22538
Tak!
KnockOnWood, i hvilke sammenhænge blev der brugt armerede gipsplader indeholdende asbest?
Ser disse ud på nogen særlig måde?
Og når jeg alligevel er i gang igen, hvordan er det med asbest i spånplader, masonitplader, andre træfiberplader, Tretex osv?
Jeg har læst og hørt, at asbest kan findes i fx tag- og vægplader, men ingen steder findes der en beskrivelse af, hvad man mener med tag-/vægplader. Nogen der ved?
Synes dette føles meget "vagt".
Hvad skal man gå ud fra?
Hvilke plader skal man reagere på/være forsigtig med i loft og vægge?
Er det overfladepladen man sigter til, eller er det som regel en plade med isolerende funktion inde i væggen?
KnockOnWood, i hvilke sammenhænge blev der brugt armerede gipsplader indeholdende asbest?
Ser disse ud på nogen særlig måde?
Og når jeg alligevel er i gang igen, hvordan er det med asbest i spånplader, masonitplader, andre træfiberplader, Tretex osv?
Jeg har læst og hørt, at asbest kan findes i fx tag- og vægplader, men ingen steder findes der en beskrivelse af, hvad man mener med tag-/vægplader. Nogen der ved?
Synes dette føles meget "vagt".
Hvad skal man gå ud fra?
Hvilke plader skal man reagere på/være forsigtig med i loft og vægge?
Er det overfladepladen man sigter til, eller er det som regel en plade med isolerende funktion inde i væggen?
Asbestholdige vægplader er først og fremmest Eternit, en grå asbestcementplade til udvendig vægbeklædning. Som alternativ blev der i 1960'erne udviklet Malmex, en lysere asbestcementplade med lavere asbestindhold end Eternit. Den kunne fås i pastelfarver. Til vindspærre på regelskeletvægge på ydersiden, under panelen, fandtes Internit, en asbestcelluloseplade, almindeligvis lysegul-hvidgrå. Asbest er kun blevet brugt, når man ville have varmebestandigt beskyttelsesmateriale. Det forekommer sjældent eller aldrig i indvendige overflader, i hvert fald ikke i boliger. Træfiberplader med asbest har jeg aldrig stødt på.
Din bekymring om asbest vil drive dig til vanvid.........stop med at tænke så negativt og begynd at leve i stedet.
Ellers kan du begynde at overveje alt andet også såsom at:
Spånplader kan indeholde formaldehyd
Jorden dit hus står på Radon
Beton af forskellig slags Radon
Singel og makadam har støv af kvarts som er lige så farligt som asbest i forhold til kræft
Gammel oliemaling indeholder bly og zink
Gamle lækkende kølere/frysere freon
Gamle trykimprægnerede træstykker kreosot
Tætningsmiddel PCB
osv osv osv
alt er farligt i for store mængder, men det gælder jo normalt kun de, der udsættes for det på en sådan måde, at doserne bliver høje. Dvs folk som arbejder med det dagligt.
Bo, renover og lev i stedet for at lade dig trække ned i noget opdigtet asbesttåge
Hverken spånplader, tretex eller masonit indeholder asbest. Spånplader kan dog indeholde formaldehyd.
Ellers kan du begynde at overveje alt andet også såsom at:
Spånplader kan indeholde formaldehyd
Jorden dit hus står på Radon
Beton af forskellig slags Radon
Singel og makadam har støv af kvarts som er lige så farligt som asbest i forhold til kræft
Gammel oliemaling indeholder bly og zink
Gamle lækkende kølere/frysere freon
Gamle trykimprægnerede træstykker kreosot
Tætningsmiddel PCB
osv osv osv
alt er farligt i for store mængder, men det gælder jo normalt kun de, der udsættes for det på en sådan måde, at doserne bliver høje. Dvs folk som arbejder med det dagligt.
Bo, renover og lev i stedet for at lade dig trække ned i noget opdigtet asbesttåge
Hverken spånplader, tretex eller masonit indeholder asbest. Spånplader kan dog indeholde formaldehyd.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Armerede, men absolut ikke med asbest, men med glasfiber.Stina71 sagde:
http://www.norgips.se/produkter/gipsskivor/hard-13/index1,67.htm
Præcis som alle både bygget i glasfiberarmeret plast
Ok! Tak igen!
Læste det som at du skrev at de var armerede med asbest.
Har også læst et andet sted, hvor bygherrer resonerede om asbest, og hvor de skrev at visse gipsskiver kunne indeholde dette. Deraf mit spørgsmål fra begyndelsen.
Men, nu har jeg fået at vide at gips aldrig indeholder asbest. Tak!
Læste det som at du skrev at de var armerede med asbest.
Har også læst et andet sted, hvor bygherrer resonerede om asbest, og hvor de skrev at visse gipsskiver kunne indeholde dette. Deraf mit spørgsmål fra begyndelsen.
Men, nu har jeg fået at vide at gips aldrig indeholder asbest. Tak!
Medlem
· Norrbotten
· 100 indlæg
Jeg synes det var godt, at du tog spørgsmålet op om disse ældre gipsplader! Jeg har præcis sådanne lidt her og der i mit hus og kunne nu hurtigt få en glædelig besked. Din asbestnervøsitet bliver på den måde til nytte for os andre, så jeg er meget taknemmelig.
For din egen skyld kan du jo prøve at tænke, at de fleste, der har arbejdet med elendigheden, faktisk har overlevet til en høj alder. Hvis man som privatperson træffer rimelige beskyttelsesforanstaltninger den eneste gang, man bliver udsat, burde risikoerne være ubetydelige. Men igen, det er meget godt, at du vil stille dine spørgsmål, for hvis ingen gjorde det, svævede mange af os i uvished.
For din egen skyld kan du jo prøve at tænke, at de fleste, der har arbejdet med elendigheden, faktisk har overlevet til en høj alder. Hvis man som privatperson træffer rimelige beskyttelsesforanstaltninger den eneste gang, man bliver udsat, burde risikoerne være ubetydelige. Men igen, det er meget godt, at du vil stille dine spørgsmål, for hvis ingen gjorde det, svævede mange af os i uvished.
Klik her for at svare