Er i gang med at planlægge et projekt. Min partner og jeg skal bygge et gammelt magasin om til permanent bolig. Dette medfører nogle problemer og overvejelser. Vi har tænkt os at have stue, badeværelse og stue nedenunder med delvist åbent plan - halvdelen af gulvet på overetagen skal fjernes, og 4 soveværelser på overetagen. Den del, der ligger under skråtaget, vil få skiftet plåttaget til kanalplast, og der vil blive monteret vinduer i væggen for at få lys ind i huset, hvilket vil rumme udestue. På siden mod skråningen bliver der terrasse.
Så den første ting jeg gerne vil have hjælp med at løse er opvarmningen. Jeg har tænkt mig en russisk murstensovn med 2-300l vandtank, da adgangen til brænde er god og billig. Disse skulle have en effektivitet på 95% og holde varmen længe?
Vil opdatere med billeder og spørgsmål - Lægger op nogle billeder i mellemtiden.
Det gælder om at komme rigtigt fra starten med grundprincipperne, så I ikke laver noget spildt arbejde. Det er et mere kompliceret projekt, end man måske tror. Den samlede volumen og højde gør det også ekstra besværligt. Meget arbejde vil kræve stilladser. Jeg synes, I skal engagere en arkitekt, i det mindste som samtalepartner. På Gotland findes der ret mange arkitekter, som er kyndige i ældre byggemetoder.
Hvad ville I vælge for gulvbjælkelag? Jeg vil egentlig bare grave ud og så bygge et gulvbjælkelag med solide dimensioner. Hvad anbefaler I for konstruktion og hvilke dimensioner? og hvilken isolering? Skal man have noget under gulvbjælkelaget, singel og leca ovenpå?
skulle også gerne mure op det, der mangler ved skråtaget, for at grundmuren skal blive jævn rundt omkring. samt sænke vinklen på taget. Den er muret med kalksten og kalksten er tilgængelig, så det er ikke noget problem. Men er der nogen større problemer med at mure væggen op, hvis man øver sig lidt? Det skal kun være udestue, så der vil ikke være nogen større belastninger på taget.
Hvad ville I have valgt for gulvstrøer? Jeg vil egentlig bare grave ud og derefter bygge et gulvstrø med solide dimensioner. Hvad anbefaler I for konstruktion og hvilke dimensioner? og hvilken isolering? Skal man have noget under gulvstrøerne, singel og leca ovenpå?
Spændende projekt
Nu ved jeg ikke, om der ligger nogen særlig byggeteknisk grund bag, at du forestiller dig et gulvstrø i træ, for det er vel det, du mener? Det bliver jo i så fald en form for krybekælder? Er det ikke bedre at støbe en isoleret plade, så kan du desuden nemt og billigt lægge vandbåren gulvvarme
Forbandet sjovt, har ca. 1000 idéer vedrørende udformning af garage, have, drivhus, terrasse og interiør. Overvejer at starte med udestuen og facaden mod denne. Bare for at få lidt fornemmelse af, hvordan det kommer til at blive.
hvordan skal man så gå frem for at støbe plade. Bare grave ud, udføre jordarbejde med singel vibrator osv., så lægge celleplast, trække afløbsrør, armer og støbe i enkle træk? Det stiller vel større krav til dræning, men på den anden side er dræning måske ikke nødvendig, da det ligger øverst på klippegrunden?
Hvad tænker I om isolering af væggene. Hvor mange skal man bygge på stenvæggen og isolere? Er 8" et godt mål, og hvordan fungerer det med fugtspærre mod stenvæg? Hvordan gør jeg nemmest for at fastgøre disse regler for isolering? skal jeg fastgøre i gulv og loft?
Denne type af bjælker findes i magasinet, og da vi skal have åbent i loftet i køkkenet, undrer jeg mig over, om det er muligt at save bjælkerne over i loftet, da der alligevel ikke ligger noget gulv der. For det ser ud som om, de har gjort sådan på billedet. Mine bjælker bliver dog ikke hvide, men bejdsede i en pæn farve. Resten af huset vil dog blive meget hvidt og gråt.
Mener du faktisk alvor med at save bjælkerne af samtidig med, at I isolerer ydertaget, så konstruktionens vægt tredobles? Undskyld nu, hvis jeg er barsk, men jeg synes, du skal tænke lidt over, hvad du har gang i. Bjælkerne forhindrer langvæggene i at blive presset ud af tagvægten, og når man begynder at bygge om en gammel stamme, må man lade stammen styre visionerne.
Hvis I skal varme med en magasinerende ovn centralt i huset, skal I ikke have dobbelt etagehøjde i køkkenet, for så farer al varmen derop, mens det bliver iskoldt nede ved gulvet. Der er en grund til, at alle beboelseshuse havde mellemtag før i tiden. Skal man have et naturnært hjem med lavteknologisk opvarmning, må man tilpasse husets form og planløsning til den opvarmning, man har valgt, eller opgive sine idealer og bygge en masse energikrævende teknik, som kæmper mod naturen.
Magasinerende komfurer af finsk model har meget bedre virkningsgrad end den russiske model. Finnerne bygger dem med liggende cirkulationskanaler, omtrent som i en kakkelovn, mens russerne bygger med en lige røgkanal ret ud.
Hvis det der var mit projekt, ville jeg lade udhuset være udhus og bygge et nyt beboelseshus ved siden af, og så vidt muligt tilpasse det til den gamle enkle stil.
bare for at klare det, så er det tagbjælkerne jeg mener, altså overetagens gulvbjælker. For det er jo det, de har gjort på billedet? Jeg vil altså have, at det skal se ud som på billedet. Det var som sagt en overvejelse, og jeg sætter ikke saven i noget, før jeg ved det med sikkerhed.
Ja, risikoen er, at væggene trykkes udad, hvis intet holder dem sammen. Inden du går i gang med en sådan ombygning, bør du nok overveje det nøje med en konstruktør. Det er muligt, at de kan erstattes med nogle stålstænger, der holder konstruktionen sammen, eller måske kan vægge og spær støttes på en anden måde. Men det er umuligt at vide uden at se præcis, hvordan det ser ud på stedet.
bare for at klartgøre så er det tagbjælkerne jeg mener altså overetagens gulvbjælker. For det er jo det de har gjort på billedet? jeg vil altså at det skal se ud som på billedet. Det var som sagt en overvejelse og jeg sætter ikke saven i noget før jeg ved med sikkerhed.
Det skal som sagt beregnes for at taget ikke skal kollapse eller deformeres af de belastninger som egenvægt, vind eller snelast. Som du ser på billedet så er 4 bjælker fjernet, resterende er sandsynligvis intakte. Man kan ane en i underkanten af billedet i hvert fald.
hvordan skal man da gå til værks for at støbe plade. Bare grave ud, lave jordarbejde med singel pladevibrator osv. så lægge celloplast, trække afløbsrør, armere og støbe i enkle træk? Det stiller vel større krav til dræning. Men på den anden side behøves dræning måske ikke da det ligger højest oppe på klippegrunden?
En krybekælderkonstruktion som du havde tænkt dig klarer ikke fugt bedre end en plade på jord. Snarere tværtimod. Tænk på at du i en bolig skal have tørt gulv mens det i dag med den eksisterende konstruktion ikke er så vigtigt. Du skal altså uanset sikre at dræningen er tilstrækkelig. Hvis laden ligger højt og på veldrænet jord, behøver du måske ikke gøre noget. Men ellers skal du tage dette i betragtning.
Hvad tænker I om isolering af væggene. Hvor mange skal man bygge på stenmur og isolere? Er 8" et godt mål og hvordan fungerer det med fugtspærring mod stenmur? Hvordan gør jeg nemmest for at fastgøre disse reglar for isolering? Skal jeg fastgøre i gulv og tag?
Du skal fortsætte med stenvægge hvor der er stenvæg, ellers er der stor risiko for fugt/skimmelproblemer gennem kondens, hvis du reglar op en trækonstruktion på indersiden.
Synes ikke, det skal mures op hele vejen - der er en ret interessant form på netop denne bygning med den ikke hele mur. Normalt er jeg heller ikke fan af den blanding, men her så det godt ud.
Derefter er jeg enig med alle andre om, at dette nok skal du tage lidt hjælp til, især i lyset af de forslag, du har overvejet her. Nogle lyder som sammenstyrtningsrisikoer.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.